24757
netweters
|
152454
antwoorden
|
20708
vragen
|
Laat ik eerst iets verduidelijken. In normale omstandigheden heb ik geen problemen met de lip sync. Alles werkt zoals het hoort. Het probleem treedt enkel en alleen op wanneer ik media afspeel via de TV Box dat Dolby Digital 5.1 ondersteunt.
Een voorbeeld als ik de serie 'Clarice' (Streamz abonnement nodig) afspeel via de TV Box dan verkrijg ik een Dolby Digital 5.1 signaal. Maar ik merk hierbij een lip sync probleem. Je moet wel goed kijken maar het is er. Forceer ik de TV Box naar een stereo signaal dan is er geen probleem.
Gebruik ik de Apple TV om via de app van Telenet TV of de Streamz app dezelfde serie te bekijken dan is er ook geen lip sync probleem. Enige kanttekening is hier weer wel dat beide apps geen Dolby Digitaal signaal 5.1 ondersteunen. 🤔 Onbegrijpelijk anno 2021 maar dat is voor een ander topic.
Al mijn andere (media) apparaten met zelfs Dolby Atmos ondersteunen hebben helemaal geen lip sync problemen. Het is enkel die Telenet TV Box die het telkens heeft.
Zijn er nog mensen die hier last van hebben?
Heb er eigenlijk nog niet echt opgelet of er hier ook een gelijkaardig probleem is. Moesten we als nog eens een film kijken op dat formaat zal ik er eens opletten.
Is het enkel in de Streamz dat je dit ervaart of ook gewoon films in dat formaat via een andere weg via de tv box?
@BillyX Dolby heeft een hoger bitrate formaat dan stereo, daarom zie je dat vlugger verkeerd gaan:-)
Kijk vooral in het menu van uw soundbar of versterker voor equalizerinstellingen, voorinstellingen zoals de modus "film" en "sport", dialoogverbeteraars en volumeregelaars, of functies zoals "virtueel 3D" surroundgeluid. Schakel ze allemaal uit en je zou moeten zien dat de vertraging veel kleiner is, zo niet geëlimineerd. Al deze functies vereisen verwerking door uw versterker wat enkele milliseconden in beslag neemt.
Sluit je bron (in dit geval je tv box )aan op de soundbar of versterker in plaats van op de tv via hdmi of optische kabel.
ikzelf weet niet direct een functie van audio delay op de tv box maar als deze er is, kan je die gebruiken. Dit zal dus alleen effect hebben op je tv box , de rest dus niet.
@patrick37 schreef:Is het enkel in de Streamz dat je dit ervaart of ook gewoon films in dat formaat via een andere weg via de tv box?
Je moet jammer genoeg ontzettend hard zoeken om Dolby Digital 5.1 geluid te verkrijgen via hun aanbod. Dat is waarschijnlijk waarom het probleem niet zo opvalt. Veel films en series zijn wel beschikbaar in Dolby Digital maar Telenet en Streamz vinden het jammer genoeg niet zo interessant.
Als ik de serie 'The Flight Attendant' bekijk via de TV Box dan heeft deze dezelfde lip sync problemen. Ook deze is afkomstig van het Streamz aanbod.
Bekijk ik iets van het Netflix aanbod via de app van de TV Box dan is er helemaal geen lip sync probleem. 🤔
Daarnaast heb ik dit lip sync probleem ook al eens gezien bij iemand anders. Daar hadden ze trouwens een hele andere configuratie surround geluid. Het doet me vermoeden dat dit probleem misschien wat grootschaliger kan zijn. Maar mijn onderzoek is veel te klein om tot deze conclusie te komen. 😉
Moest ik tijd hebben dan zal ik eens zien of hier ook dit probleem voorvalt. Mijn partner kijkt veel films , meestal als ik ben werken in de week , maar ga het zeker eens proberen. Anders zal ik het gewoon eens opzetten vanuit Streamz en dan kijken. Op die manier heb je een beetje een onderzoek.