Beantwoorden
newrealities
Experienced Beetjesweter
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

TV-box - bufferen beeld - zender niet beschikbaar - ...

Hallo.

Sinds een kleine maand hebben we de oude vertrouwde digicorder omgeruild met de nieuwe TV-box.

Het is duidelijk dat vanaf het begin het beeld zelf niet zo goed meer is als vroeger. We hebben bijna steeds (dus niet altijd) witte puntjes als glitter in het beeld. Vooral op de donkere delen van een beeld valt dit erg op en is best wel vervelend. Als het erger wordt, weten we dat het niet lang duurt of het geluid valt weg, het beeld bevriest en er komt "bufferen" in de rechterbovenhoek van het scherm te staan. Als het heel erg wordt, dan valt het beeld zelfs volledig weg met de melding "zender mogelijk niet beschikbaar", "controleer je verbindingen" enz.

Ondertussen is ons abonnement aangepast, want we zaten nog met een heel oud abonnement. De modem is nadien ook nog vervangen door een CH8568LG. De snelheid is hiermee wel hoger geworden , maar niet zo groot zoals verwacht. Het blijkt dus wel geen oplossing te bieden aan het probleem met de TV.

De opstelling van de modem is in de garage. Vandaar werk ik met (oude) powerlines naar de TV en het bureel op de bovenverdieping. Ik heb jammer genoeg geen netwerkkabels liggen in het huis. Op de bovenverdieping staat een WiFi-router met een andere verbinding dan deze in de garage, maar die wil ik uiteindelijk weg.

Hoe pas ik nu best mijn binneninstallatie aan? Probeer ik de modem te verplaatsen naar de plaats waar de TV staat. Ik heb daar denk ik nog een coax-kabel liggen van de vorige digicorder. als dit lukt, kan ik dan vandaar een nieuwe powerline installeren naar het bureel boven? En hoe probeer ik dan dezelfde WiFi over het hele huis hetzelfde te krijgen?

10 reacties
kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@newrealities 

Ik vermoed dat de internetbandbreedte op de plek waar je tv staat, onvoldoende is, wat de oorzaak kan zijn van de regelmatige buffering.

Een oplossing die je kunt overwegen, is het aanschaffen van een MoCa-adapter. Hiermee kun je internet via je coaxkabels laten lopen, zonder dat dit je televisie verstoort.

Internet over coax is speciaal ontworpen om je bestaande coaxnetwerk als computernetwerk te gebruiken, zodat je geen extra netwerkkabels hoeft te trekken.

Op die plaats kan je dan ook een wifipunt zetten zodat je daar ook wifi hebt.

Een mesh-systeem is ook een mogelijke oplossing, maar in dat geval moet je je Telenet-router vervangen door een E-router, zodat je je eigen router kunt gebruiken.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Evdb
Experienced Meerweter
Full speed writing! WOW, overzichtelijk! Warming up? De volle 100!

Je moet je router van Telenet toch niet vervangen? Ik heb hier een Mesh-netwerk staan van TP-Link (Deco XE75 Pro). Dat werkt erg goed. Wel heb ik het draadloze netwerk op de Telenet router uitgeschakeld. Mijn Mesh-netwerk staat in Access Point mode. Daardoor heb ik toch maar 1 netwerk.

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

Je bent best bij tv box ip de een internet kabel te gebruiken dan werkt alles perfect

De wifi verbinding zal niet perfect zijn

Probeer het toestel eens te verplaatsen dat het beter ontvangst heeft via wifi als het niet anders kan

kristofDW
Professional Allesweter

@Evdb klopt inderdaad maar zoals je hier zelf ook aangeeft kan je de router functie niet gebruiken. Dit kan alleen met de E-router. Indien je dit niet doet moet je de router in Access point mode zetten waardoor je niet alle functionaliteiten van je router kan gebruiken. De wifi zal uiteraard wel werken. 

KristofDW | Krak
  carpé diem.
newrealities
Experienced Beetjesweter

20250224_193600.jpg

 is dit een versterker op de coax kabel? Deze staat geïnstalleerd op de binnenkomende aansluiting en wordt verdeeld naar enerzijds de modem (hier nog de oude) en naar de TV waarop de vroegere digicorder op aangesloten was. Dus zou ik eenvoudig de modem kunnen verhuizen en de TV-box rechtstreeks aansluiten?

newrealities
Experienced Beetjesweter

2025-03-18 07_12_47-Speedtest.pngScreenshot_20250318_071337_Chrome.jpg

Ik dacht de modem te verplaatsen, maar toch eerst nog eens meten. Tot mijn verbazing krijg ik slechts 90 Mbps met de upt kabel rechtstreeks in mijn laptop. Met de gsm haal ik via WiFi 650 Mbps. Nu snap ik het niet meer.

kristofDW
Professional Allesweter

@newrealities je gebruikte kabel moet minstens een cat5e zijn en je netwerk poort moet gigabit aankunnen,dus 1000mbps. Is dit het geval? 

KristofDW | Krak
  carpé diem.
newrealities
Experienced Beetjesweter

Ik heb een harde reset gedaan (15 seconden van de stroom af). Nu haal ik met dezelfde kabel en laptop 946 Mbps.

Toch wel een enorm verschil. Ik porbeer de modem te verhuizen tot aan de TV-Box waar nog een coax kabel ligt. Ik denk wel niet de juiste connector daar te hebben.

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

Dat is goed dat je alles eens na ziet even zonder stroom zetten werkt altijd

Voor de kabel heb goede coax kabel en f connector nodig

Of als je niet zo handig zijt koop een afgewerkt product probeer de afstand niet te lang te maken

Soms door even de situatie te bekijken en simpele ingrepen kan je veel veranderen

Hou de originele coax kabel bij bij een probleem kan je de kabel als test kabel gebruiken

https://www.amazon.com.be/-/nl/SAT-antennekabel-satellietkabel-F-stekker-coaxkabel-satelliet/dp/B096...

newrealities
Experienced Beetjesweter

Ik heb een mesh netwerk opgesteld met de TP-link Deco XE75pro vanaf mijn modem.

Voorlopig nog via Wifi tot een 2de Deco naar de TV-hoek en een 3de in de buro boven. Ik zeg voorlopig, want ik ben van plan om ofwel de coax naar de TV-hoek, ofwel een UTP te trekken naar de TV-hoek en het bureel. Maar eerst herstellen van een knie blessure en dan kabels trekken om een optimale verbinding te krijgen.