Beantwoorden
thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet TV app werkt niet meer via VPN

deze app gebruik ik voor veel

nu dit is samen simultaan begonnen met de problemen van apple vpn,

dit probleem heeft telenet opgelost; 
maar via 1.1.1.1 werkt het nog steeds niet sinds dien

weet iemand of er hier een reden voor is en zoja welke,

en of dit terug kan toegelaten worden zoals voor de wijziging

telenet.tv geeft zowel via gsm als via computer error 1002

enige oplossing is de vpn app uitschakelen over het telenet ip van de modem tv kijken, of vpn uitschakelen en met het gsm ip kijken

deze app heeft lokale servers in Belgie, dus ik ben niet in het buitenland ofzo

ik hou wel mijn ip liever afgeschermd omdat mijn pc/gsm niet enkel dienen om tv op te kijken

en ik ook de verbinding met 1.1.1.1 benut tijdens het tv kijken, voor verbinding met (thuis)apparatuur enzo, 

welk nu dus niet meer mogelijk is

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: telenet tv werkt niet meer met 1.1.1.1 app op gsm en pc

Tags (1)
23 reacties
ChristofM
Expert Moderator
Champagne, lezer van het jaar! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number! Lezersgoud. Respect!

@thomasdb  schreef:

deze app gebruik ik voor veel

nu dit is samen simultaan begonnen met de problemen van apple vpn,

dit probleem heeft telenet opgelost; 
maar via 1.1.1.1 werkt het nog steeds niet sinds dien

weet iemand of er hier een reden voor is en zoja welke,

en of dit terug kan toegelaten worden zoals voor de wijziging

telenet.tv geeft zowel via gsm als via computer error 1002

enige oplossing is de vpn app uitschakelen over het telenet ip van de modem tv kijken, of vpn uitschakelen en met het gsm ip kijken

deze app heeft lokale servers in Belgie, dus ik ben niet in het buitenland ofzo

ik hou wel mijn ip liever afgeschermd omdat mijn pc/gsm niet enkel dienen om tv op te kijken

en ik ook de verbinding met 1.1.1.1 benut tijdens het tv kijken, voor verbinding met (thuis)apparatuur enzo, 

welk nu dus niet meer mogelijk is

@thomasdb Heb je al een oplossing hiervoor kunnen vinden? Zelf ben ik hier ook niet in thuis om jou hiermee verder te helpen. Iemand anders die @thomasdb kan helpen? 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewChristof | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

thomasdb

neen, nog niet verholpen.

ik bel de klantendienst eens een dezer voor meer info, maar , is waarschijnlijk eerder een zeldzaam probleem

om tegen wie of wat verantwoordelijk is hiervoor te kunnen ingaan, en het een of meerdere keren uit te leggen, schat ik niet in capabel te zijn zonder lang telefoneren

waar ik weinig zin in heb

of ik forward hen deze post via facebook ofzo

maar had even andere dingen aan 't hoofd, dus nog geen ' druk op gezet ' tot heden

als er nog wat van zou evolueren laat ik nog bericht

bedankt voor de interesse alleszinds

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@ChristofM  schreef:

Iemand anders die @thomasdb kan helpen? 

Neen, niemand anders buiten Telenet 🤔

Dit is hetzelfde of gelijkaardig probleem als het "iCloud Private Relay" probleem dat onlangs opgelost werd, toch?

Misschien intern escaleren?

Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

Dit werd inderdaad intern nog eens uitgezet en de collega's zullen het opnieuw bekijken. Maar we zijn liever transparant, dit zal eerder voor begin 2025 zijn. Dit moet op netwerk niveau bekeken en eventueel aangepast worden en dit soort aanpassingen worden niet tijdens de feestdagen gedaan. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager

kevin2703
Experienced Weetjesweter
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Hallo,

Recentelijk werkt niets nog van Telenet TV app of via browser, via VPN (in mijn geval NordVPN). Als ik wil inloggen via browser krijg ik een foutmelding "Forbidden 403". Met de app start de streaming niet op "Kan inhoud niet afspelen...". Dit zowel via mobiele verbinding als via WAN. De VPN verbinding loopt via Belgische IP nochtans. Duidelijk zijn deze gekende VPN IP's geblokkeerd door Telenet voor deze applicatie. Niets anders in mijn netwerk geeft problemen. Enkel Telenet TV. Wat is hiervoor de reden?

Mvg, Kevin.

Titel gewijzigd door Filip (mod) | Vorige titel: Telenet TV VPN 

thomasdb

welk is recentelijk, ik hier zelf kan niet meer kijken langs cloudflare 1.1.1.1 maar dit is al sinds voor nieuwjaar, telenet ging dit nakijken

kevin2703
Experienced Weetjesweter

Dag Thomas,

Dit is van mij ook van rond nieuwjaar. Ik gebruik de DNS servers getunneld via NordVPN.
In mijn netwerk heb ik nu voorlopig mijn twee chromecasts via de gewone gateway omgeleid alsook andere DNS server gebruikt. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het ligt zeker aan Telenet alleen. Het was eventjes ook voor VTM Go maar werkte dan plots wel weer. Al de rest van de streaming apps werken perfect.

Hopelijk duurt dat 'nakijken' van Telenet weer geen eeuwigheid!

Grtz.

thomasdb

ik heb foutmelding niet beschikbaar, deze video kan niet worden afgespeeld, foutmelding 1002

de site telenet.tv opent wel normaal

vanop mijn orange/base gsm en mijn edpnet lijn ook geen probleem met telenet.tv televisie gelukkig

ik betaal natuurlijk wel tv iconic, maar ben blij dat het niet enkel via telenet coax/gsm bekeken kan worden

vroeger werkte het ook langs cloudflare vpn  ip nu niet meer dat is spijtig maar niet onoverkomelijk

hopelijk repareren/vinden ze de oorzaak wel nog natuurlijk

ik heb er op 21/12 melding van gemaakt maar het speelde al even langer

zie deze post https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-Telenet-TV-box-TV-app/Telenet-TV-werkt-niet-meer-met-1-1-1-1-a...

kevin2703
Experienced Weetjesweter

Beste Telenet,

Het blijft verdacht stil betreffende dit onderwerp. Is hier al meer nieuws over of mogen we besluiten dat jullie wil wet is en we er maar moeten mee leren leven? In het geval van het tweede weet ik wat er mij te doen staat alleszins.

Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

We hebben intern nog eens navraag voor jullie gedaan. 

Het 1.1.1.1-IP is de DNS resolver en die blokkeren we niet. Het is niet omdat 1.1.1.1 ingesteld wordt, dat dit het IP is waarmee je naar buiten komt. Als je Cloudflare VPN gebruikt, krijg je een Cloudflare public IP en dat is bij Telenet geblokkeerd omwille van piraterij. Cloudflare blijft dus effectief geblokkeerd omwille van content protectie. We begrijpen dat sommige klanten (terecht) een VPN nodig hebben, maar er zijn andere vendors dan Cloudflare.

Deze beslissingen en acties worden trouwens niet eenzijdig door Telenet gestuurd of genomen om klanten met een VPN te dwarsbomen. Er zijn nu eenmaal heel wat wetten die Telenet als telecom provider verplichten er alles aan te doen om de content rechten van content providers te beschermen. De blokkeringen van de afgelopen weken/maanden zijn hier een gevolg van en waren hoogst nodig.

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager

kevin2703
Experienced Weetjesweter

Dag Suzy,

Bedankt voor de feedback. In mijn geval ging het niet om de gebruikte DNS servers en Cloudflare VPN. Ik gebruik NordVPN en hun DNS servers. Ik heb de VPN ook getest via andere DNS servers maar ik blijf hetzelfde resultaat krijgen. Alhoewel het verkregen VPN IP adres een Belgische IP is, krijg ik dus ook geen toegang tot Telenet TV. Het zijn dus duidelijk niet enkel de IP's van Cloudflare die geblokt worden. Als ik de afzonderlijke TV apps van VTM, VRT,... krijg ik wel toegang. Beetje vreemd dat zij het wel toelaten en Telenet dan niet. Ik begrijp dat wetgeving ook moet gerespecteerd worden maar als je het allemaal samenvat, niet echt logisch.

Als oplossing laat ik nu mijn chromecasts rechtstreeks naar buiten gaan in mijn firewall via de Telenet gateway. Toch overweeg ik mijn TV abonnement stop te zetten als ik niet zelf mag beslissen hoe ik surf en via welke weg. Ik betaal er tenslotte voor, als je begrijpt wat ik bedoel.

thomasdb

@Suzy  bedankt voor de meer info, maar,

in essentie,  stem ik ook in met deel 1 van bovenstaande post

het is een beetje discriminerend zelfs in mijn mening

waarom  kan apple nog wel via vpn en cloudflare niet bijvoorbeeld

kunnen jullie ivm copyright, de ongeoorloofde logins niet met 2fa laten werken, ipv alles simpelweg ogenschijnlijk at random te blokkeren

zoals ik al zei voor mij werkt het inloggen wel maar het kijken zelf niet. ik zie eigenlijk niet in hoe er behalve ontvreemde logins piraterij  mee gemoeid kan zijn

is het niet eerder omdat dit verkeer meer kost dan wanneer het binnen andere belgische providers zou blijven ivm onderlinge akkoorden van data prijzen ofzo?

bij cloudflare krijg je ook als belg, een belgisch ip, en als fransman , een frans, dit heeft niet de optie zelf het land in te stellen en wereldwijd lokaal te zijn zoals sommige andere vpn's

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Elke andere Belgische provider is aan dezelfde regels onderworpen. Voor dit probleem zal veranderen van provider niet veel zin hebben. Als zenders zelf streaming aanbieden is dat ten laste van de zenders. Als  Telenet streaming aanbied betaalt Telenet de rechten aan de verschillende rechtenbeheerds. Als Telenet een contract aangaat voor België is dat een bepaald bedrag als Telenet dat aangaat voor een groter gebied is dat een hoger bedrag.  Strikt genomen is dat juist hetzelfde als bijvoorbeeld de RAI waar je zelfs lineair bepaalde porgramma's niet kan zien, want de RAI betaalt geen rechten voor die programma's in België.

kevin2703
Experienced Weetjesweter

@janne_man 

Dat begrijpt iedereen, denk ik. Alles moet betaald worden maar ik zie niet echt wat dit te maken heeft met 'het VPN blokkeren probleem'. Ik zit hier op een stoel of in mijn zetel in het rustige West-Vlaanderen en ik wil TV kijken waar ik elke maand voor betaal. En neen, ik ga de Europese Unie nooit uit dus daarvoor is het zeker niet. Ik heb hier meerdere servers draaien die over een TCP-VPN lopen en werken zonder enig probleem. Streaming en gaming gaan over een UDP-VPN en alles werkende uitgezonderd Telenet-TV. Beide VPN's krijgen een Belgische IP zoals @thomasdb en ik eerder aanhaalden.
Dit allemaal op piraterij gaan steken, lijkt mij echt heel kort door de bocht. Er zijn zoals Thomas zei, genoeg opties om alles te beveiligen. Ik denk dat er grotere kraks bij Telenet werken dan iedereen hier op Netweters samen om zo'n problemen op een andere manier aan te pakken en te voorkomen i.p.v. simpelweg te blokkeren.
Ik besef ook dat mijn setup hier thuis eerder uitzondering is bij een particuliere klant maar ik ben toch niet de enige die VPN's gebruikt. Nogmaals, ik betaal er toch voor...

Het is redelijk duidelijk dat wij als kleine poppetjes gewoon moeten dansen op de manier dat er aan de touwtjes getrokken wordt. Zo simpel is het nu eenmaal!