Beantwoorden
ClaesOnline
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
De vlam zit erin. Alles op zijn plek! Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

Beste,

Ik was onlangs op netweters aan het surfen voor wat meer info over de nieuwe TV Box. Ik ben er achter gekomen dat er heel wat discussie is dat de nieuwe TV Box niet zou werken achter een Modem Only setup. Natuurlijk ben ik dit wat dieper gaan bekijken en aangezien mijn oudere Digirecorder toch kapot was ben ik meteen de nieuwste gaan halen. Na wat installatie heb ik zelf gemerkt dat de nieuwe TV Box wel werkt met een Modem Only (EMTA) setup. Hieronder leg ik u uit hoe je dat kan installeren.

 

Allereerst moet je kijken dat je de nieuwste EuroDocsis 3.0 24*8 EMTA Modem hebt. Die 24*8 staat voor 24 downstream kanalen en 8 upstream kanalen. Dit kan je controleren door in Mijn Telenet --> Mijn Thuis/Bedrijfsnetwerk te gaan en dan te kijken of bij het type van je modem 24*8 DOC 3 EMTA (DOCSIS) staat. Als je dit hebt wilt dat zeggen dat de nieuwe TV Box compatibel is met je huidige modem.

 

Vervolgens moet je de installatie aanpassen. Wat je zou moeten doen is direct achter je modem een Unmanaged Switch plaatsen, dan sluit je op die switch je bestaande installatie aan en op een andere poort op die switch een netwerkkabel naar je TV Box of een toegangspunt waarmee je de TV Box kunt gaan verbinden.

 

Mijn netwerkinstallatie ziet er dan als volgt uit: (Let op! Je kan natuurlijk andere switches gebruiken en vanaf de router is de kans vrij groot dat je installatie er anders uitziet.)

Netwerk.jpg

 

Als je de foto niet kan zien? Ga dan naar deze link.

 

Nadat je deze installatie hebt kan je best je TV Box eens weghalen van de stroom en er terug van voorzien. Nu kan je de installatie van je TV Box starten. 

 

Succes met jullie installatie en laat misschien wat weten als de installatie bij jullie zo vlot ging als bij 🙂

 

Hopelijk heeft dit gesprek het onderwerp wat duidelijker gemaakt.

 

Met vriendelijke groet,

Kuno Claes

23 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

Hardnekkig he, die doe-het-zelvers 😉
Ik ben ook zo'n type maar ik geef toch de voorkeur aan een technisch ondersteunde setup waarbij alles administratief ook goed ingeregeld is.  Om die reden ben ik mijn EMTA enkele maanden terug gaan omruilen voor een HGW.  Als er een nieuw type EMTA gereleased wordt bekijk ik dit opnieuw.

 

Misschien zou een sticky post wel helpen om te vermijden dat deze vragen steeds opnieuw opduiken, want er zijn ondertussen wel al een aantal verschillende treads over verschenen. Niet altijd evident om daar de juiste info uit te halen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)


@Steven-E  schreef:

Misschien zou een sticky post wel helpen om te vermijden dat deze vragen steeds opnieuw opduiken, want er zijn ondertussen wel al een aantal verschillende treads over verschenen.


@Steven-E je hebt helemaal gelijk. Heb er onmiddellijk werk van gemaakt, bij deze is een sticky post over dit onderwerp aangemaakt. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

ClaesOnline
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
De vlam zit erin. Alles op zijn plek! Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

Beste @Suzy 

Inderdaad kan ik begrijpen dat deze setup niet volledig ondersteund wordt. Ik heb deze post gemaakt om andere die een complexere setup hebben waarbij het geen optie is om een HGW te nemen te informeren dat het mogelijk is. Uiteraard begrijp ik dat de compatibiliteit niet 100% is. Wanneer ik ook meerdere problemen ondervind die ik niet kan oplossen zal ik overwegen om tot de tijd dat er geen oplossing is een HGW te nemen. Zolang ik niet tegen grote problemen aanbots zal ik mijn setup behouden.

 

Uiteraard raad ik ook aan een HGW te gebruiken tenzij dit gewoonweg geen mogelijkheid is. Puur en al omdat de installatie gewoonweg veel makkelijker is en het gebruik waarschijnlijk ook veel stabieler is. 

 

Met vriendelijke groet,

Kuno

Smokingcrop
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

Alsof een simpele huis-tuin-keuken router van Telenet beter in beveiliging is dan een firewall met dedicated IDS/IPS/DPI... 🤣

Zonder EMTA zit je met dubbele NAT'ing aangezien de DMZ-instelling geen echte DMZ is.

Dit zorgt weer voor tal van problemen met VoIP, VPN's en what not..

 

Alsof een wifi punt in de kelder beter is dan een centraal gehangen access point..

Kan je uberhaubt een Guest wifi netwerk aanmaken op die HGW?

 

Een site-to-site VPN aanleggen tussen je verschillende huizen/vestigingen lijkt mij ook volstrekt onmogelijk met die HGW.

 

Er is 0 reden om die EMTA niet te laten werken met de TV Box buiten misschien extra kosten die Telenet/Liberty Global had destijds om voor een compatibel appraat te kiezen.
"vanwege beveiligingsredenen" is altijd het nr. 1 go-to marketing antwoord...

 

PS: niet dat deze post ook maar iets zal veranderen.. Nuttige upgrades worden nooit doorgevoerd. Enkel weer een nutteloze download speed upgrade terwijl de upload tergend traag is. (cloud back-up van 1TB+ duurt minimum 14 dagen ofzo doordat je pas kan uploaden tussen 0u en 12u zonder limiet).

 

Nog veel werk aan de winkel.

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

@Smokingcrop Als je wat verder gelezen had, had je geweten dat er heel binnenkort een EMTA wordt gereleased waarbij de TV box wel ondersteund wordt 🙄


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

@Smokingcrop   Voor de backup van een server naar de cloud of een andere plaats duurt dat wel heel lang, inderdaad. Maar er zal wel niet elke dag 1 TB aan data bijkomen denk ik. Dus komt het erop aan constant bij te werken. Inderdaad zijn er heel wat verbeteringen mogelijk maar als huis- tuin- keukengebruiker is dergelijke opzet niet echt nodig tenzij als hobby en als het toch nodig is kijk je best uit naar een professioneel abonnement. Want ik vraag mij af hoe een groot pak bedrijven dat doen met een xDSL lijntje. En datzijn er nog heel veel hoor. Ze hebben niet allemaal een glasvezel leaselijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Smokingcrop
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

"Heel binnenkort"?


quote van 28/08

"Voor eventuele toekomstige versies van de EMTA streven we naar gebruik met de Telenet TV-box. Het is echter te vroeg om daar dieper op in te gaan. "

"Er is alleszins niets veranderd aan het standpunt van Telenet: het is op dit moment niet mogelijk om een TV-box te nemen in combinatie met een EMTA. "

 

Klinkt niet bepaald dichtbij, of ze updaten hun communicatie niet, wat natuurlijk ook niet abnormaal is voor de twee grote providers in België. Het was vandaag al weer moeilijk om uberhaubt een mail te kunnen sturen naar de business helpdesk met een Wireshark capture/screenshots met het probleem in..

 

------

 

Uiteraard gebeurt een 1TB+ back-up niet continu, maar het feit dat dit een mankement is in België betekent tijd en geldverlies.. Infrastructuur upgraden is vaak het beste om stabiel economisch te groeien. Als bedrijf heb je uiteraard nog extra opties die dan ook makkelijker betaald worden, omdat er een winstmodel achter zit. Als consument met veel data, heb je gewoon geen keuze momenteel of je betaalt je blauw.


Met een 200 Mbps upload zou dergelijke backup in 1 dalmoment gedaan zijn.
Hopelijk komen ze dus snel af met de release van docsis 3.1 op hun apparaten.

 

0 Likes
Sumanzu
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Primeur! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

Ik heb ongeveer de opstelling. Heb vandaag de Telenet TV box maar krijg een CS1010 foutmelding.

louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Uitleg: Nieuwe TV Box achter Modem Only(EMTA)

@Sumanzu 

cs1010 zou betekenen dat de tv-box niet goed geactiveerd is.

Oplossing is: bellen naar telenet.

Groeten


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes