Beantwoorden
Umbra666
Freshman Veelweter
Berichten: 201
Full speed writing! Een bus vol! BINGO! De volle 100!

Wanneer 4k/UHD op TV-box

Ik vind het frappant dat er nog steeds geen UHD, Dolby Vision, zelfs geen Full HD content aanwezig is op de tvbox van Telenet. Dat zenders nog steeds in zwak 720p uitzenden of 1080p maar dan zware beeldcompressie en lage bitrate, tja daar verwacht je al bijna niet beter...kunnen de providers het op de desbetreffende zenders steken. Maar content zoals vb Chernobyl is origineel in UHD beschikbaar, waarom biedt Telenet dit dan in veel lagere resolutie aan? Waarom kan elke andere streamingdienst (Netflix, Disney+, Amazon...) alles in de hoogst mogelijke resolutie uitzenden en aanbieden en lukt het hier in België niet of willen alvast niet? Zelfs een nieuwe streamingdienst als Streamz heeft vrij erbarmelijk beeldkwaliteit ivm de reeds opgesomde diensten. Dat is toch van niet willen. 

 

Titel gewijzigd door @Giverny  | Vorige titel: Wanneer 4k/UHD op tvbox?

Follow the White Rabbit
Tags (3)
11 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Wanneer 4k/UHD op TV-box

Wat Streamz betreft: inderdaad, ik had hier ook al ongeveer hetzelfde aangekaart.

4K is geen overbodige luxe meer vandaag.

En het zou misschien nog beter zijn als de kijker de keuze krijgt tussen verschillende resoluties (zoals oa bij Netflix en Disney+) voor het geval er bezorgdheden zijn over dataverbruik.

 

Wat betreft Dolby Vision zie ik hier 2 challenges: de hardware moet het ondersteunen en het is voor de fabrikant niet gratis (licentie bij Dolby).  Het is me niet helemaal duidelijk of het technisch kan op de TV box. HDR10 en HLG alvast wel.  Maar Dolby Vision lijkt nu wel de standaard te worden.
Hier een topic van bij Ziggo over Dolby Vision op de Next box (zo ze de TV box in Nederland benoemen).
Wat Streamz wel zou kunnen doen is om Dolby Vision aan te bieden op bijv de Apple TV of Smart TV's.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wanneer 4k/UHD op TV-box

@Umbra666 grootste probleem zal zijn ruimte op de kabel, als er analoge zenders verdwijnen komt er plaats vrij voor ofwel het internet stabieler te maken of extra zenders of zenders te verschuiven zodat er meer bandbreedte is voor de zenders zodat de bitrate hoger is,

ook is er verschil in een zender in AVC HD en een HD in mpeg, die eerste is meer gecomprimeerd en heeft dan minder bitrate nodig dan dezelfde zender in MPEG voor dezelfde kwaliteit te hebben waar de bitrate dus dan hoger is.

één HD heeft een max bitrate voor beeld een 8800 kbit/s ongeveer en geluid is 320 kbit/s

VTM HD heeft een bitrate voor beeld een 8960 kbit/s ongeveer en geluid ook 320 kbit/s

niet slecht vind ik, 

Eurosport1 HD bv heeft voor beeld 7000 kbit/s max en geluid 128 kbit/s 

als je weet dat die vroeger hogere bitrate had dan nu weet je genoeg, AVC nu en vroeger MPEG, ook het aantal zenders op een MUX spelen mee hierin.

 

en weet dan dat een 4K beeld dubbele aan bitrate nodig heeft dan weet je genoeg, pakt meer plaats in op de kabel dat er amper is.

ook voor tijdelijke on demand dingen speelt dit mee (toch voor de digibox/corders gebruikers dat nog via een tijdelijk DVB-C kanaal je on demand beelden bekijkt.

en op de telenet tv box via internet stream.

probleem bij dat laatste is de snelheid van het internet, niet iedereen heeft een stabiele internet verbinding dat het hogere verbruik aankan voor 4K.

als je op de netflix app op je telenet tv box 4K aankan zal je geen probleem hebben voor de 4K beelden, maar niet bij iedereen lukt dit.

er is dus nog veel werk aan de winkel bij telenet voor 4K aan te bieden.

reken nog een 2 jaar max ongeveer, al kijkt 8K en 16K ook al achter de hoek.....


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Umbra666
Freshman Veelweter
Berichten: 201
Full speed writing! Een bus vol! BINGO! De volle 100!

Wanneer 4k/UHD op TV-box

@Master-Magic ruimte op de kabel is indd grootste boosdoener, dat voor alles via kabel en box. Maar zelfs een nieuwe online streamingdienst weigert het om de best mogelijke resolutie en sound aan te bieden, dan kunnen nog mensen kiezen tussen vb SD en UHD. Wat is daar de verklaring dan voor? Ach die Belgen zijn wel content met lagere resolutie. Het is toch ziek dat ik een serie via omweg, online moet zien, om 4k te hebben, terwijl de serie ook in play/Streamz zit, maar veel lagere resolutie. Ook vr de hoge Belgische prijzen tov Amerikaanse diensten, mag je toch beste kwaliteit verwachten.

Follow the White Rabbit
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wanneer 4k/UHD op TV-box

@Umbra666 vrees dat het om geld draait en de rechten ervoor dat te duur zijn vergeleken met het aantal klanten dat eens een 4K film of serie kijkt.

ook denk ik dat ze hun netwerk wat besparen voor snellere snelheid te moeten gebruiken voor de 4K beelden.

maar de echte waarheid gaan we waarschijnlijk nooit weten.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jelleuh
Experienced Weetjesweter
Berichten: 26
Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Wanneer 4k/UHD op TV-box

Ik herinner me dat telenet voor de lancering van de nieuwe box aan het experimenteren was met 1080p HDR... Daar is ook nog niets bewogen tot nu toe... Hoewel ik ook uitkijk naar 4K zou een upgrade naar 1080p met HDR ook al een goed begin zijn... Al heb ik nog steeds de TVbox niet. Mijn oude digicorder is nog niet stuk (begint wel traag te worden).

0 Likes
KoenBrugge
Experienced Meerweter
Berichten: 108
Een bus vol! Warming up? De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer 4k/UHD op TV-box

Onlangs een 4K-tv gekocht.  Stond er ook van versteld dat de HBO-reeksen niet legaal in 4K te bekijken zijn via Streamz.   
Laat HBO Max maar gauw naar België komen.  De wijze waarop Streamz de HBO-producties niet volledig en niet in originele resolutie aanbiedt is een topspeler als Telenet onwaardig.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wanneer 4k/UHD op TV-box

@KoenBrugge dat staat dan ook in kleine lettertjes op de site van streamz dat ze voorlopig enkel in HD de series en films enz doorgeven, waneer dat veranderd zal je aan streamz moeten vragen vrees ik.

4K rechten zijn ook duurder dan HD rechten op series en films, denk dat daar ook het schoentje knelt.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Wanneer 4k/UHD op TV-box


@Master-Magic  schreef:

4K rechten zijn ook duurder dan HD rechten op series en films, denk dat daar ook het schoentje knelt.


't Ja, maar daar hoeven we als klant geen genoegen mee te nemen hé.

In Spanje kan je een abonnement op HBO (weliswaar apart) nemen voor 9 euro/maand, alles in 4K kwaliteit. Los daarvan kan Netflix, Prime en Disney+ het ook in België.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer 4k/UHD op TV-box

@Steven-E 

Als het toch enkel maar te streamen is, waarom neem je dan geen abonnement op die Spaanse HBO aanbieding. Valt dit niet onder het Europees vrij verkeer van goederen en diensten?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Wanneer 4k/UHD op TV-box


@janne_man  schreef:

@Steven-E 

Als het toch enkel maar te streamen is, waarom neem je dan geen abonnement op die Spaanse HBO aanbieding. Valt dit niet onder het Europees vrij verkeer van goederen en diensten?


Nee, een inwoner van Spanje kan in Spanje er wel een abonnement nemen, en het gebruiken binnen de EU. Maar ik kan niet intekenen vanuit België, laat staan dat ik NL ondertitels zou hebben...

 

Screenshot 2020-10-26 at 18.17.59.png

 

 

 

En "toch maar om te streamen": dit is wel éen van de essentiële zaken die de box moet doen hé: "streamen" en als het even kan in deftige kwaliteit...

Nu, de bedroevige kwaliteit van Streamz, dat ligt niet aan de box.
En hier bestaat al een ander topic over: https://www.netweters.be/t5/Entertainment/Beeldkwaliteit-Streamz/td-p/105736 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Wanneer 4k/UHD op TV-box


@Steven-E  schreef:.

Nu, de bedroevige kwaliteit van Streamz, dat ligt niet aan de box.


Aanvulling na vergelijking Streamz op TV box en Streamz op Apple TV: de kwaliteit van Streamz bekeken op de TV box is weldegelijk minder dan wanneer je Streamz bekijkt op een andere manier (Smart TV apps, Apple TV, Iphone, Android app, ...)

Ik concludeer hieruit dat de TV box andere files aanspreekt (die van de cloud bij Ziggo die een lagere resolutie hebben en meer compressie/artefacten).

Zie ook https://www.netweters.be/t5/Entertainment/Beeldkwaliteit-Streamz/m-p/108862/highlight/false#M4782


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes