Beantwoorden
Royal
Professional Weetjesweter
Berichten: 37
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Complimentendag On a roll...

Wat is de instelling beelden per seconde op TV Box?

Kan mij iemand uitleggen waarvoor de optie “beelden per seconde” dient? Terug te vinden in de instellingen van de TV box. Er wordt een uitleg aangegeven dat bij “aan” het beeld vloeiender zou zijn. Ik zie tussen aan en uit geen verschil. Standaard staat dit blijkbaar op uit. Ik heb geen problemen, maar ik begrijp deze optie niet, daarom deze vraag. 

 

Titel gewijzigd door Daan (mod) | Vorige titel: Beelden per seconde

12 reacties
Ex-Netweter
 

Wat is de instelling beelden per seconde op TV Box?

Video is steeds een opeenvolging van stilstaande beelden snel na elkaar.

De Vlaamse live-kanalen zenden uit aan 25 halve beelden per seconde. (25i)
VRT MAX biedt video aan 50 beelden per seconde aan. (50p)
VTM GO biedt video aan 25 beelden per seconde aan. (25p)
Netflix biedt video aan 24 beelden per seconde of 30 beelden per seconde aan. (24p en 30p)

Kortom, afhankelijk van de bron kan de framerate (aantal beelden per seconde) van het videosignaal verschillen.

De functie "Beelden per seconde" zet de framesnelheid gelijk van de verschillende videobronnen op de TV-box.
Concreet genereert de beeldprocessor van de TV-box extra tussenliggende beelden (interpolatie) op basis van het originele videosignaal.


Als je de functie "beelden per seconde" uitschakelt, ontvangt je tv-toestel voor elke videobron op de TV-box de originele framerate.

0 Likes
Royal
Professional Weetjesweter
Berichten: 37
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Complimentendag On a roll...

Wat is de instelling beelden per seconde op TV Box?

Dan blijft mijn vraag. Wat is het beste of is dit proefondervindelijk uitzoeken? 

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Wat is de instelling beelden per seconde op TV Box?

@Royal 

Sommige mensen ervaren een vloeiender beeld dacht ik, andere zien geen verschil. Was dacht ik de bedoeling meer voor mensen die netflix app gebruikte via tvbox. (Kan verkeerd zijn?) @Master-Magic is hier iets meer bekender mee dat ik zo al hier en daar gelezen heb.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Wat is de instelling beelden per seconde op TV Box?

Proefondervindelijk, het hangt af van hoe jouw tv-toestel omgaat met die verschillende framerates.

Het gaat inderdaad voornamelijk om die 24p framerate van Netflix. Sommige tv-toestellen geven dit schokkerig weer.

Dan kan de instelling op de TV-box helpen om het beeld vloeiend weer te geven.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wat is de instelling beelden per seconde op TV Box?

@Royal Alles hangt af van uw tv. Indien op uw tv beeldverbeter sofware actief staat is het soms beter dat je die van de Tv box afzet. 

Alles hangt af van uw eigen ervaring.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Wat is de instelling beelden per seconde op TV Box?

@kristofDW 

Ik en rafb hebben al zelfste gezet 🫤

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wat is de instelling beelden per seconde op TV Box?

@DeLLiAnO Dat is omdat die volgorde van de berichten niet altijd juist is 

Maar beter teveel het antwoord geven dan niet hé 🤣


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
TRL
Experienced Veelweter
Berichten: 273
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! Lezersgoud. Respect! Een bus vol!

Wat is de instelling beelden per seconde op TV Box?

@Ex-Netweter "De functie "Beelden per seconde" zet de framesnelheid gelijk van de verschillende videobronnen op de TV-box.
Concreet genereert de beeldprocessor van de TV-box extra tussenliggende beelden (interpolatie) op basis van het originele videosignaal."

meen je het echt? man man, neen de TV-box geeft bij de functie beelden per seconde AAN net de bron weer in originele framesnelheid en doet er dus geen extra tussenliggende beelden bij! 😏

enkel van toepassing bij Netflix en Prime

0 Likes
TRL
Experienced Veelweter
Berichten: 273
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! Lezersgoud. Respect! Een bus vol!

Wat is de instelling beelden per seconde op TV Box?

Ex-Netweter
 

Wat is de instelling beelden per seconde op TV Box?

Veel vragen.

Wat doet de TV-box als "Beelden per seconde" UIT staat? (Aangezien verschillende bronnen (DVB-C, VRT MAX, VTM GO) allemaal verschillende framesnelheden hebben?)
Waarom documenteert Telenet deze functie niet?
Hoe kan de gebruiker weten wat deze functie doet?
Wat is de fabrieksinstelling van deze functie? AAN of UIT?

TRL
Experienced Veelweter
Berichten: 273
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! Lezersgoud. Respect! Een bus vol!

Wat is de instelling beelden per seconde op TV Box?

@Ex-Netweter 

beelden per seconde heeft wel degelijk een functie, zowat alles wat op Netflix, Amazon Prime en Disney + (en andere streamingdiensten) staat van content is opgenomen in 24p ofwel 24fps.

dat is al jaar en dag de frame snelheid van films en in Amerika is dat ook de standaard voor series daar wordt alles buiten live tv opgenomen in 24p (23.976fps)

als die optie aanstaat zal de tv-box steeds overschakelen van 25p (PAL standaard) naar 24p de content zal dus ook weergegeven worden in de correcte framesnelheid.

films op Blu-ray worden ook afgespeeld in 24p in de originele snelheid dus vandaar de zelfde film op dvd (en de tv uitzendingen hier) een 5 tal minuten korter is en de muziek en stem iets ijler klinken omdat het moet overgezet worden naar 25p is een heel technische uitleg maar voor de liefhebbers: https://en.wikipedia.org/wiki/24p

heeft dus geen bal te zien met de uitzending in DVB-C maar is enkel van toepassing op de apps

op YouTube staat staat ook veel 24p content maar de app zelf kan precies wel om met verschillende framesnelheden, de Netflix en Amazon app niet daarom krijg je altijd de 24p melding op u tv als die optie is ingeschakeld.

de apps bij een Samsung tv, Sony Google tv, Apple tv enz hebben dat probleem niet die geven steeds alles weer in correcte framesnelheid zonder dat u tv moet overschakelen.

 

als de functie UIT staat krijg je inderdaad beeld dat schokt en niet vloeiend is....

 

ik vind dat stom da je kunt wijzigen in AAN of UIT meeste gebruikers weten niet eens voor wat dit dient en standaard staat dit op UIT, dat zou geen functie moeten zijn en gewoon automatisch op de achtergrond moeten gebeuren. mss een tip @Suzy 

Royal
Professional Weetjesweter
Berichten: 37
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Complimentendag On a roll...

Wat is de instelling beelden per seconde op TV Box?

Het is mij nu duidelijk geworden. 
Gisteren keek ik toevallig voor de eerste keer naar VTMGO via de TVbox app en hier kreeg ik schokkende beelden. Door deze optie op aan te zetten was dit euvel opgelost. Als ik naar dezelfde uitzending keek via de app op de TV was het beeld wel vloeiend.