Beantwoorden
Royal
Professional Weetjesweter
Berichten: 37
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Complimentendag On a roll...

Zwart scherm tijdens het gebruik van Netflix op TV-box

Sinds enkele weken gebruik ik netflix via de TV Box. Als ik navigeer tussen de series dan krijg ik soms 1 à 2 seconden een zwart scherm. Zeer irritant. Ook gebeurd het weleens dat in het begin van een aflevering of film het scherm ook voor enkele seconde op zwart springt waarna het zich weer automatisch hersteld. Alle andere apps op de TV box waarmee ik werk hebben dit euvel niet. Weet iemand waaraan dit kan liggen? Nog dit, alles is bekabeld verbonden. Ik heb 2 boxen op 2 verschillende TV's en alle 2 hebben hetzelfde euvel. Misschien ergens iets met de instellingen van de TV boxen? Maar wat dan?

Titel gewijzigd door Caro (mod) | Vorige titel: Netflix op TV Box

14 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5315
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Zwart scherm tijdens het gebruik van Netflix op TV-box

@Royal hoe is je netwerk???, als je test op je internetverbinding wat zegt de tv boxen, het kan zijn dat je internet verbinding soms eens wegvalt voor enkele seconden.

of de Netflix app heeft op de tv box last van bufferen.

start eerst eens met de box te herstarten en dan nog eens te testen.

zorg ook dat je rechtstreeks met een utp kabel van de tv box tot de modem verbonden bent zodat dit al kan uitgesloten worden dat het daar aan ligt.

de wifi boosters zoals ze in de mond genoemd worden kunnen problemen geven soms voor streaming opties.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Zwart scherm tijdens het gebruik van Netflix op TV-box

Kijk eens bij Instellingen > Beeld en Geluid. Staat de instelling "Beelden per seconde" uit of aan?

Royal
Professional Weetjesweter
Berichten: 37
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Complimentendag On a roll...

Zwart scherm tijdens het gebruik van Netflix op TV-box

Test geeft heel goed weer.

tv boxen zijn met de juiste utp kabels verbonden.

Royal
Professional Weetjesweter
Berichten: 37
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Complimentendag On a roll...

Zwart scherm tijdens het gebruik van Netflix op TV-box

Beelden per seconden staat op beide boxen op AAN, heb ik zelf ooit eens zo ingesteld. Zal vanavond eens op uit zetten en dan opvolgen wat het resultaat hiervan is.

Hofkens
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 489
Waar zijn die handjes? De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Zwart scherm tijdens het gebruik van Netflix op TV-box


@Royal  schreef:

Beelden per seconden staat op beide boxen op AAN, heb ik zelf ooit eens zo ingesteld. Zal vanavond eens op uit zetten en dan opvolgen wat het resultaat hiervan is.


Dit zorgt inderdaad voor de onderbreking. Vroeger werd het aantal beelden per seconde al aangepast via de TV Box voor de start van de aflevering. Een tijdje geleden was dit ineens pas na een 10 à 15-tal seconden na de start van de film of serie.

Wanneer je de optie beelden per seconde op UIT zet in het instellingenmenu van de TV Box zal je deze onderbrekingen dus niet meer hebben.

Royal
Professional Weetjesweter
Berichten: 37
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Complimentendag On a roll...

Zwart scherm tijdens het gebruik van Netflix op TV-box

Dit is inderdaad het probleem, nadat ik beelden per seconden op uit gezet had is het fenomeen van het zwarte scherm verdwenen. Helaas is het beeld niet zo vloeiend als tevoren, het is niet echt storend maar je merkt het wel. Besloten op deze functie toch op aan te laten staan. Ik weet nu immers waaraan het ligt.

Ex-Netweter
 

Zwart scherm tijdens het gebruik van Netflix op TV-box

Netflix biedt films en series steeds in de originele framerate (meestal 24 beelden per seconde) aan. Het beeld is inderdaad niet vloeiend als de Telenet TV-box die framerate zelf automatisch naar 50 beelden per seconde aanpast. Dat is een tekortkoming van de Telenet TV-box.

Het fenomeen van de korte zwarte beeldonderbrekingen is eigenlijk een tekortkoming in de HDMI-standaard. Telkens als de framerate (beelden per seconde) van het videosignaal wijzigt, zal je tv-toestel "overschakelen" op die nieuwe framerate.

Met toestellen die HDMI Quick Media Switching (HDMI QMS) ondersteunen zou dit opgelost zijn. Daarvoor zouden zowel je tv-toestel als de Telenet TV-box HDMI 2.1b moeten ondersteunen. Maar geen enkele Telenet TV-box ondersteunt deze HDMI-functie.

Voor een optimale Netflix-ervaring zou ik aanraden om rechtstreeks met de app op een smart-tv te werken.

Royal
Professional Weetjesweter
Berichten: 37
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Complimentendag On a roll...

Zwart scherm tijdens het gebruik van Netflix op TV-box

Ik heb hierover Telenet ook al op aangesproken. Bij hun is dat schokkend beeld bekend. Zij beweren nu dat als ik Netflix via Telenet betaal dat dan het probleem van de baan is. Persoonlijk is dit zelfs goedkoper alleen zie ik het verband niet. 
wie weet hier iets meer over? 

Ex-Netweter
 

Zwart scherm tijdens het gebruik van Netflix op TV-box

Dat is onzin. Telenet-klantendienstmedewerkers liegen wellicht omdat ze bij een verkoop van een nieuw abonnement een bonus krijgen waarmee ze hun minimumloon uitbreiden.

Netflix biedt wereldwijd streaming aan via internet op een identieke manier: meestal 24 beelden per seconde. Dat is via een internetverbinding bij Telenet niet anders.

Dit is een zuiver technisch probleem, de conversie van 24 beelden per seconde naar 50 beelden per seconde die niet goed is ontworpen of geïmplementeerd op de Telenet TV-box.

De Netflix-app rechtstreeks op een smart-tv heeft dit probleem niet.

Royal
Professional Weetjesweter
Berichten: 37
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Complimentendag On a roll...

Zwart scherm tijdens het gebruik van Netflix op TV-box

Beste,

Dat vreesde ik ook al.

Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Zwart scherm tijdens het gebruik van Netflix op TV-box

@Royal Ik denk dat het verschil hem zit, als je een netflixx abo neemt via telenet dat je dan geen afzonderlijke app moet gebruiken, dat het geintegreerd zit in hun eigen systeem.

MartijnS
Freshman Veelweter
Berichten: 213
De magic number! Even demarreren... Lezersgoud. Respect! Een bus vol!

Zwart scherm tijdens het gebruik van Netflix op TV-box

Dat is helemaal niet waar. Er is misschien wat integratie van de content cataloog in bepaalde schermen, maar die verwijzen gewoon naar dezelfde TV Box app. Zoals @Ex-Netweter correct aanhaalt is dat gewoon zever dat het beter zou werken als Netflix rechtstreeks via Telenet betaalt zou worden.

Royal
Professional Weetjesweter
Berichten: 37
Verander-je-wachtwoord-dag Say what?! Complimentendag On a roll...

Zwart scherm tijdens het gebruik van Netflix op TV-box

Tanks voor de reacties.

Het heeft inderdaad niks te maken of je nu Netflix apart of via een combi pack neemt. Proefondervindelijk ontdekt. Combi is beursvoordeliger, de reden waarom, scheelt bijna 6€.

Uit ervaring is het kijken naar netflix via de app op de smart TV de beste optie, echter uit gemakszucht doe ik dit toch via de TV Box. Ik heb wel de beelden per seconde op AAN gezet voor een vloeiend beeld. Dat hierdoor af en toe bij opstarten films of series het beeld voor een fractie zwart wordt is voor mij geen belemmering nu ik weet waardoor dit komt.

Het kan toeval zijn, maar ik heb wel het idee dat dit niet bij alle films of series gebeurd. Daar het zoals hier besproken door de framerate komt kan het dan ook zo zijn dat Europese films, cq series hier geen last van hebben? Ik ben nl een scandinavian freak en bij deze films of series heb ik het op zwart springen nog niet gezien, maar nogmaals dit kan toeval zijn.

Ex-Netweter
 

Zwart scherm tijdens het gebruik van Netflix op TV-box

Ja klopt, Netflix geeft steeds het originele beeldformaat door dat de filmmakers hebben gekozen. Traditioneel is dat voor Europese tv-series 25 beelden per seconde en die framerate kan de Telenet TV-box eenvoudig omzetten naar 50 beelden per seconde.

Het probleem stelt zich bij films en series met 24 beelden per seconde, het traditionele Amerikaanse filmformaat waar veel Amerikaanse filmmakers zelfs in het digitale tijdperk koppig blijven aan vasthouden.

Netflix heeft een heel informatieve blog over dit onderwerp, moest het je interesseren: https://netflixtechblog.com/native-frame-rate-playback-6c87836a948