25.190
netweters
|
155.218
antwoorden
|
21.006
vragen
|
Ik beheer bij Versio / Neostrada diverse domeinen, waaronder mx-5club.be. Sinds een aantal dagen komen alle mails naar telenet.be klanten terug als spam.
Inhoud, opmaak, etc schijnt niet uit te maken. Alles komt terug met volgende melding:
host mx1.telenet-ops.be [195.130.132.8]
SMTP error from remote mail server after end of data:
552 5.2.0 HUvK2F01r5FJRlV01UvKzS Your message is considered spam
Spam dus. Echter zijn mijn instellingen correct. Volgens mail-tester.com scoort mijn mail 10/10:
https://www.mail-tester.com/test-ikuxor349
Dezelfde mail komt van telenet.be echter terug als spam.
Het domein lijkt ook op geen enkel blacklist te staan:
https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx?action=mx%3amx-5club.be&run=toolpage#
Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Alle email naar telenet.be vanuit mijn domeinen is spam
Misschien eens checken bij abuse@telenetgroup.be
Meestal duid dit op een SPF probleem.
Als je een SMTP mailserver gebruikt met een andere domeinnaam dan je eigen, dient jouw domein een SPF record in de DNS zone te hebben, om aan te geven dat ook mail van deze mailserver geaccepteerd mag worden.
Er zijn verschillende online tools om deze informatie uit te lezen, bijvoorbeeld: https://easydmarc.com/tools/spf-lookup?domain=mx-5club.be
Of je kuntCLI commandos op je PC gebruiken, zoals dig txt domain.com of nslookup -q=txt domain.com
Daar zie ik dat voor jouw domein een extra mail domein included is: totaalholding.nl
$ dig txt mx-5club.be
.....
;mx-5club.be. IN TXT
;; ANSWER SECTION:
mx-5club.be. 3600 IN TXT "v=spf1 a mx include:spf.totaalholding.nl ip4:185.56.145.0/24 -all"
Is dat het domein wat je gebruikt voor je mailserver? Indien het een ander is, dan kan dit verklaren dat je mail als spam gemarkeerd wordt.
Deze SPF techniek wordt vooral gebruikt om email spoofing te herkennen. Iemand stuurt ebijvoorbeeld emails die afkomstig van jouw domein lijken te zijn, maar verstuurd werden vanaf bijvoorbeeld een server in China.
De ontvangen mailseveer (in dit geval telenet) controleerd of de verzender-domeinnaam (het deel van je emailadres) en de domeinneaam van de verzenrer-mailserver overeenkomen. Is dat niet het geval wordt gecontrolleerd of jouw domein een SPF record voor de verzenderserver heeft. Afhakelijk van de uitkomst van die controlle wordt de mail als veilig of spam markeert.
Waarschijnlijk is het nodig een extra domeinnaam SPF record toe te voegen in je DNS zone. Als je toegang hiertoe hebt, kun je het zelf doen, of contacteeer anders je provider.
Op vond juist op de website van neostrada zelf een goed artikel:
https://www.neostrada.com/support/article/spf-records-wat-is-het-en-hoe-stel-ik-ze-in.html
Welke smtp server gebruik je voor het versturen van je emails?