24750
netweters
|
152315
antwoorden
|
20691
vragen
|
ik heb via webmail een mail gestuurd naar mijn email adres van m'n domeinnaam omdat ik deze scherper heb beveiligd met DKIM en SPF enz,
als ik een mail via webmail stuur naar m'n domeinnaam als test of alles werkt dan komt deze toe maar zegt die dat de DKIM van telenet niet klopt met m'n mail adres van telenet en ik moet opletten met deze mails.
kan ik daar iets aan doen of moet telenet dringend hun beveiliging regels aanpassen zodat email adressen van telenet klanten niet gezien worden als gevaarlijk.
@Moderator dit is toch iets heel dringend en urgent om te bekijken en op te lossen me dunkt.
hoop dat jullie de achterliggende dienst dat daar over gaat kan inlichten en mogelijks kan oplossen want emails worden alsmaar strenger opgesteld om overal nog als niet gevaarlijk te worden aanzien.
Ik heb even met een online DKIM tester de informatie van Telenet gecontroleerd. Deze lijkt correct te zijn.
Domein is telenet.be, de selector vindt je in de header van een email, en blijkt r25 te zijn
DKIM-Signature
v=1; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed; d=telenet.be; s=r25; .....
Misschien staat de DKIM controlle op je eigen domein server niet goed ingesteld?
@Arnie Het is via de webmail verstuurd van Telenet, mijn Telenet e-mail adres wordt door Telenet niet als geldig @Telenet e-mail adres bestempeld en krijg in DKIM dan de melding er van, weet niet hoe ik een Telenet e-mail adres als veilig moet laten zien als DKIM zegt dat het e-mail adres geen veilige verwerking heeft vanaf Telenet webmail.
moest iemand een domeinnaam hebben en zijn Telenet e-mail adres kan testen via zijn e-mail adres van zijn domeinnaam zouden we kunnen zien of dit enkel bij mij voorkomt of een algemeen probleem is.
dacht hier op het forum een soortgelijke melding gezien te hebben met een Telenet e-mail adres dat niet veilig werd gemerkt.
Toch even voor de duidelijkheid;
- je verstuurt vanaf Telenet webmai, gebruikmakend van een @telenet.be emailadres ?
- je verstuurt naar een eigen domein email adres met een eigen MX server. Deze server doet SPF en DKIM controlle, en ontdekt dat er iets niet juist is met de binnenkomende email van Telenet.
Treedt dit probleem op voor alle telenet adressen die naar jouw prive-domein emails versturen? Zie je een verschil wanneer de email verstuurd wordt vanaf webmail, of een mail-client programma (TB, outlook.... etc.)?
Voor mijn eigen domeinnaam en email gebruik ik gmail (ik heb nog een oud google apps abonnement). De email die ik juist vanaf Telenet webmail naar mijn eigen domein adres stuurde is zonder fouten in mijn gmail inbox beland.
Nu weet ik niet precies welke controlles google uitvoerd op inkomnede emails, maar denk toch dat zijn daarbij in ieder geval naar SPF en DKIM kijken.
@Arnie Ja ik verstuur via webmail van Telenet naar mijn eigen e-mail adres van m’n domeinnaam met controle spf en DKIM, krijg die mails van m’n domeinnaam wel binnen via Gmail, die mailbox van m’n domein download ze in Gmail, weet niet of dat een probleem kan geven, maar de knop van volledige inhoud (of zoiets ongeveer geschreven, ben niet thuis momenteel om dit te checken) geeft de melding dat de mail van Telenet verstuurd naar m’n domeinnaam binnenkomend op de domein mailbox en gedownload in Gmail,
snap je het nog de verloop van stappen 😂
wil enkel weten of het na wat nadenken op m’n werk erover of het niet door Gmail kan komen die melding.
Welke MX server is er gekoppeld aan je eigen domein? Is dit een google server, of misschien een MX server van je domein provider?
Met het commande dig kun je dat makkelijk nakijken. Bij mij ziet het er als volgt uit, waarbij ik mijn domein vervangen heb door voorbeeld.be om geen prive gegevens bloot te geven.
$ dig voorbeeld.be mx
...
;; ANSWER SECTION:
voorbeeld.be. 3600 IN MX 5 aspmx.l.google.com.
voorbeeld.be. 3600 IN MX 10 alt1.aspmx.l.google.com.
voorbeeld.be. 3600 IN MX 10 alt2.aspmx.l.google.com.
Als je emails van Telenet eerst naar je eigen provider gaan, en vervolgens dan geforward / redirected worden naar gmail is het niet vreemd dat je deze DKIM error ziet.
Hoe zeker ben je van de config van je eigen mailserver?
Zoals eerder gemeld, als ik vanaf Telenet webmail een email naar mijn eigen domeinnaam-email stuur (MX is gmail), dan komen die emails zonder foutboodschap/waarschuwing aan in mijn mailbox. De header toont:
Authentications-Results
mx.google.com; dkim=pass header.i=@telenet.be header.s=r25 header.b=xxxxxxxx; spf=pass (google.com: domain of xxxxxx@telenet.be designates 2a02:1800:110:4::f00:1a as permitted sender) smtp.mailfrom=xxxxxx@telenet.be; dmarc=pass (p=REJECT sp=REJECT dis=NONE) header.from=telenet.be
Het IPv6 address is van de mailserver albert.telenet-ops.be
@Arnie heb het eens omgekeerd gedaan, een mail van mijn domeinnaam naar telenet en dan komt de mail toe in de spam van telenet, dus kennelijk is er toch iets niet juist wat dit niet laat goedkeuren als normale mail.
op de testen van de DMARC en DKIM en SPF geeft het allemaal als ok aan en beveiligd allemaal, dus weet niet waar het fout loopt.
op mxtoolbox.com krijg ik bij MX test op de domein naam ook alles als pass.
dus is vreemd vind ik.
Hey @Master-Magic, lastige situatie kan ik me inbeelden! Bedankt om dit door te geven. We hebben hierover even navraag gedaan bij onze collega's en laten iets weten wanneer we een antwoord hebben gekregen. 🙂
@Master-Magic Kan je via een privébericht naar @Moderator ons misschien wat meer details bezorgen over deze situatie? Enkele logs in beide richtingen zouden ons al wat verder helpen! Dus:
Afzender + "ontvanger"@telenet.be + tijdstip (in PM)
en
"afzender"@telenet.be + ontvanger + tijdstip (in PM)
Je mag natuurlijk ook screenshots van de meldingen die je krijgt bijvoegen, dan hebben we ook wat beter zicht op wat er aan de hand is.
@DeMMi ok, ga daar vandaag verder op ingaan via PM, ben bezig de domeinnaam en dns verder aan het finetunen om het volledig te kunnen oplossen waar nodig.
ik kom er nog op terug hier of via PM.