24757
netweters
|
152454
antwoorden
|
20708
vragen
|
Hallo, ik krijg dagelijks ongevraagde mails binnen via chaturbate.com . Kan ik deze blokkeren in Telent webmail? Mvg, Alain
Opgelost! Ga naar oplossing.
hallo, iemand een oplossing op mijn vraag/probleem met de SPAM map? mvg, Alain
Nog eens een poging.
Eerst even duidelijk stellen dat in de webmail van Telenet de regels automatisch werken uitsluitend op de Inbox. Manueel kan je die doen werken op om het even welke folder.
1. je zet in mijn Telenet dat spam moet gemarkeerd worden (en niet naar de spamfolder)
2. je maakt een eerste regel waarbij je mails van chaturbate weggooid
3. je maakt een tweede regel waarbij het onderwerp "[spam]" bevat de mail verplaatst wordt naar de spamfolder
@janne_man, nog even duidelijk alles op een rijtje betreffende een laatste (?) probleem:
mijn huidige instellingen:
- Telenet Spam staat aan, zie de bijlage
- Toon Spam staat aan
Er komen dus nog mails toe in mijn Spam-map maar deze bevatten dus niet het woordje SPAM ! Het betreft doorgaans mails van dezelfde afzender, namelijk
contact.ID@xxx725n.net en telkens geadresseerd aan dezelfde ontvanger xxxxxxx@telenet.be, dus niet aan mij, ik sta waarschijnlijk onder BCC
Het probleem is dat deze mails , toekomen in mijn Spam map, en niet gemarkeerd worden met SPAM,
Het is moeilijk te achterhalen waarom sommige mails in de spamfolder komen zonder de vermelding van [spam] in het onderwerp.
Bekijk je uw mail op nog een andere manier dan met webmail? Ik denk dan in eerste instantie aan smartphone of tablet. De apps op deze toestellen hebben mogelijk ook een ingebouwde spamdetectie waarbij de verdachte mails uit de inbox direct in de spamfolder komen van je smarthone of tablet. Door de voortdurende synchronistie zal dat ook overgebracht worden naar webmail.
Als mijn veronderstelling juist is dan voeg je nog een regel toe in webmail waarbij je deze bijvoorbeeld weggooid of verplaatst naar de spamfolder. Ik verwacht echter dat als je niets doet dat dit probleem zichzelf zal oplossen. Spam herkennen is ook bestemmeling afhankelijk en is een zelflerend proces.
Je slaat de nagel op de kop.
Ik zat ook met dat "raadsel", ik markeer de spam met [SPAM] en stuur die naar een eigen folder. Toch staat er geregeld spam in de echte spamfolder, en dat zonder die spam toevoeging.
En ja, na grondig onderzoek en veel uitpluizen was het raadsel opgelost. Het gaat om berichten die mijn mailclient op de foon, die in IMAP werkt, als spam aanziet, plus de inkomende mails die ikzelf in de foon als spam aanduidde.
Met de mail die op mijn PC terechtkomt is dat niet het geval, die werkt in POP3. Daar komt ook spam op toe, maar die wordt niet teruggestuurd naar de webmail.
Het is vantijd allemaal lastig te begrijpen en ik weet er ook het fijne niet van. In mijn observatie zijn er volgende drie stappen.
1. De inkomende mailserver van Telenet gaat volgens jouw instellingen: enkel de mail in je inbox folder plaatsen (geen controle op spam), het onderwerp van de mails die de server herkent als spam veranderen en alles in je inbox plaastsen (merken met [spam]), de mails die de server herkent als spam in de spamfolder plaatsen en de andere in de Inbox folder (verplaatsen naar spamfolder). Deze verwerking is gebeurt dus voor de mail in jouw boxen komt en staat dus buiten hetgeen je kan instellen in webmail.telenet.be. In alle gevallen kunnen bepaalde spammails gebounced worden (teruggestuurd naar verzender).
2. Als de mails toekomen in je Inbox worden de actieve regels die je met de applicatie webmail kan instellen, uitgevoerd. Dit staat eigen buiten functie mailclient van webmail).
3. webmail.telenet.be is voor de functies lezen, schrijven, wissen, verplaatsen een gewone mailclient zoals alle andere mailclients (ook hier opgelet bij een aantal omvat de naam meer dan de mailclient functie).
Er zijn hier andere Netweters die de RFC's gaan uitpluizen die allicht daar dieper en corrcter kunnen over vertellen.
Uw punt 1 zie ik als volgt, wat er bij mij gebeurt:
Wat daarna gebeurt wordt getriggerd door de mail client op mijn foon, die als IMAP geconfigureerd is. Gevolg:
Wanneer ik de mail eerst open op mijn PC, geconfigureerd als POP3, gebeurt dat allemaal niet. De mails worden gedownload naar de PC en verwijderd uit webmail. Wat mijn PC ermee doet en de mails die alsnog als spam gekenmerkt worden, daar heeft webmail geen weet meer van. En mijn foon dus ook niet.
Voor zover ik het allemaal kon traceren is dit de manier dat het met mijn configuratie verloopt.