Beantwoorden
williamh1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
Topicwurm! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Fishing via Mail Telenet

Reeds mail naar Telenet gestuurd.Schermafbeelding 2022-07-26 om 10.51.41.png

12 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fishing via Mail Telenet

@williamh1 

Goed dat je het meedeelt hier dat die emails binnen kunnen komen en zeker als het fishing is. 

Zou de email ook door sturen naar verdacht@safeonweb.be en abuse@telenet.be 

Op die manier kunnen dit soort dingen wel bekeken worden en natuurlijk blokkeren. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
williamh1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
Topicwurm! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Fishing via Mail Telenet

Bedankt, op de site van Telenet heb ik het formulier 'Phishing' reeds ingevuld, ga het ook doorgeven naar het andere adres.

Dacht dat ik deze mail hier reeds eerder heb gezien.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fishing via Mail Telenet

@williamh1 

Je hebt dat formulier goed gedaan maar naar abuse@telenet.be komt het direct rechtstreeks aan. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
williamh1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
Topicwurm! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Fishing via Mail Telenet

OK wist dit niet. Ga deze adressen opslaan, voor eventueel later gebruik. Groetjes.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fishing via Mail Telenet

Aan allen, 

Ik heb ooit eens een phishing mail doorgestuurd naar abuse van Telenet en kreeg als antwoord:

Enkel mails waarvan de afzender een Telenet adres heeft komen in aanmerking om door onze dienst behandeld te worden.

En daarmee bedoelen ze dus niet u, de persoon die de klacht indient, maar wel degelijk de afzender van de phishing mail. Zo heb ik er nog niet veel gezien ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fishing via Mail Telenet

Met andere woorden @StefaanH zullen ze dit soort emails niet behandelen ? 

Dat zou mij vreemd lijken , al snap ik de gedachten gang wel ergens. Dan betekend dus dat je dit soort emails naar verdacht@safeonweb door geeft en dan Telenet hier niet van op de hoogte brengt. 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fishing via Mail Telenet

@patrick37 

Hieronder een uittreksel uit het antwoord dat ik van "abuse@telenet" kreeg:

 

Geachte,

Telenet verstuurt u dit automatisch bericht omdat u (of iemand die uw e-mailadres gebruikt) een bericht stuurde naar abuse@telenet.be. Het kan dat dit bericht niet van toepassing is op het bericht dat u ons stuurde. Toch vragen we u onderstaande te lezen.

Houd er rekening mee dat Telenet enkel kan optreden tegen wangedrag van eigen klanten. Deed u melding van internetmisbruik door niet-Telenet klanten, dan vragen we u vriendelijk uw klacht opnieuw te versturen naar de juiste internetprovider (dus de provider van de misbruiker). Die vindt u op http://www.arin.net/ , http://www.ripe.net/ of http://www.apnic.net/

Klachten over wangedrag van Telenet-klanten nemen we zeer ernstig, Telenet onderneemt dan de nodige stappen. Hierover ontvangt u niet altijd verdere berichten.

 

Dat is toch duidelijk, niet?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
williamh1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
Topicwurm! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Fishing via Mail Telenet

Deze mail ontvangen van Abuse Telenet, dus klopt u uitleg. Schermafbeelding 2022-07-26 om 16.53.05.png

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fishing via Mail Telenet

Dat is idd duidelijk @StefaanH !!


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fishing via Mail Telenet

Dit geef ik ook nog mee:

Beste klant 
Je had melding gemaakt van een valse Telenet website, die online werd gezet door fraudeurs.
Omdat deze website op pagina’s staat die niet in Telenet beheer zijn, mag Telenet hier wettelijk gezien geen actie tegen ondernemen. 
Mocht het nog niet gebeurd zijn mag u dit ook melden: 
We staan in contact met de websites waarop het probleem zich voordoet, om dit zo snel mogelijk op te lossen.

   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fishing via Mail Telenet

Ging er van uit dat men ook naar abuse kon sturen maar goed dan ben ik zelf mis. 

Het is niet dat ik het nodig heb dus ik stuur er nooit heen. Dat het Telenet gerelateerd was wist ik zeker maar ik dacht dat als men andere fraude mails kreeg die daar ook heen konden en mochten. Het is toch iets wat men binnen krijgt op je @telenet.be adres. 

Maar goed zo heb ik ook weer iets bij geleerd en was ik dus helemaal mis met mijn gedachten. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fishing via Mail Telenet

Het is zoals Telenet terecht opmerkt. Het is het best om zulke berichten direcct door te sturen naar de federale politie op verdacht@safeonweb.be. Deze dienst kan onmiddellijk ingrijpen door alle Belgsiche nameservers te verplichten om een bepaald ip-adres te blokkeren (door te verwijzen naar een pagina van de federale politie. Indien nodig kunnen ze hun buitenlandse collega's informeren. Indien er vermoeden is dat de oplichting in België gebeurt (door een Belgische rekening te vermelden waar de oplichters vragen om op te betalen, kunnen ze ook daar de nodige maatregelen nemen.