24757
netweters
|
152443
antwoorden
|
20707
vragen
|
Goed dat je het meedeelt hier dat die emails binnen kunnen komen en zeker als het fishing is.
Zou de email ook door sturen naar verdacht@safeonweb.be en abuse@telenet.be
Op die manier kunnen dit soort dingen wel bekeken worden en natuurlijk blokkeren.
Bedankt, op de site van Telenet heb ik het formulier 'Phishing' reeds ingevuld, ga het ook doorgeven naar het andere adres.
Dacht dat ik deze mail hier reeds eerder heb gezien.
Je hebt dat formulier goed gedaan maar naar abuse@telenet.be komt het direct rechtstreeks aan.
OK wist dit niet. Ga deze adressen opslaan, voor eventueel later gebruik. Groetjes.
Aan allen,
Ik heb ooit eens een phishing mail doorgestuurd naar abuse van Telenet en kreeg als antwoord:
Enkel mails waarvan de afzender een Telenet adres heeft komen in aanmerking om door onze dienst behandeld te worden.
En daarmee bedoelen ze dus niet u, de persoon die de klacht indient, maar wel degelijk de afzender van de phishing mail. Zo heb ik er nog niet veel gezien ...
Met andere woorden @StefaanH zullen ze dit soort emails niet behandelen ?
Dat zou mij vreemd lijken , al snap ik de gedachten gang wel ergens. Dan betekend dus dat je dit soort emails naar verdacht@safeonweb door geeft en dan Telenet hier niet van op de hoogte brengt.
Hieronder een uittreksel uit het antwoord dat ik van "abuse@telenet" kreeg:
Geachte,
Telenet verstuurt u dit automatisch bericht omdat u (of iemand die uw e-mailadres gebruikt) een bericht stuurde naar abuse@telenet.be. Het kan dat dit bericht niet van toepassing is op het bericht dat u ons stuurde. Toch vragen we u onderstaande te lezen.
Houd er rekening mee dat Telenet enkel kan optreden tegen wangedrag van eigen klanten. Deed u melding van internetmisbruik door niet-Telenet klanten, dan vragen we u vriendelijk uw klacht opnieuw te versturen naar de juiste internetprovider (dus de provider van de misbruiker). Die vindt u op http://www.arin.net/ , http://www.ripe.net/ of http://www.apnic.net/
Klachten over wangedrag van Telenet-klanten nemen we zeer ernstig, Telenet onderneemt dan de nodige stappen. Hierover ontvangt u niet altijd verdere berichten.
Dat is toch duidelijk, niet?
Deze mail ontvangen van Abuse Telenet, dus klopt u uitleg.
Dit geef ik ook nog mee:
Ging er van uit dat men ook naar abuse kon sturen maar goed dan ben ik zelf mis.
Het is niet dat ik het nodig heb dus ik stuur er nooit heen. Dat het Telenet gerelateerd was wist ik zeker maar ik dacht dat als men andere fraude mails kreeg die daar ook heen konden en mochten. Het is toch iets wat men binnen krijgt op je @telenet.be adres.
Maar goed zo heb ik ook weer iets bij geleerd en was ik dus helemaal mis met mijn gedachten.
Het is zoals Telenet terecht opmerkt. Het is het best om zulke berichten direcct door te sturen naar de federale politie op verdacht@safeonweb.be. Deze dienst kan onmiddellijk ingrijpen door alle Belgsiche nameservers te verplichten om een bepaald ip-adres te blokkeren (door te verwijzen naar een pagina van de federale politie. Indien nodig kunnen ze hun buitenlandse collega's informeren. Indien er vermoeden is dat de oplichting in België gebeurt (door een Belgische rekening te vermelden waar de oplichters vragen om op te betalen, kunnen ze ook daar de nodige maatregelen nemen.