Beantwoorden
Guust
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesbeest! Leesclubje starten? It's your fifth party! It's your fourth party!

Mailbox toewijzen aan gebruiker, waarom?

Sinds lang hebben mijn kinderen een eigen mail adres op mijn account. Nu zie ik op mijn telenet bij het beheren van mijn mailboxen dat ik deze mailadressen kan toewijzen aan een gebruiker. Wat is het (extra) nut hiervan? 

8 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1196
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

Mailbox toewijzen aan gebruiker, waarom?

Het heeft vooral te maken met de logingegevens. Zo kan je volgens mij meerdere mailboxen hebben zonder meerdere Telenet-profielen te moeten hebben.

Je kan kiezen om de mailbox toe te wijzen aan een gebruiker of je kan geen gebruiker toewijzen.

  • Wanneer een mailbox wordt toegewezen aan een gebruiker, kan de gebruiker aanmelden op de mailbox met hetzelfde wachtwoord als zijn login.
  • Wanneer een mailbox niet wordt toegewezen, dan moet de beheerder zelf een wachtwoord instellen en delen met de gebruiker(s) van de mailbox.

Bron: Mailbox beheren in Mijn Telenet


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1689
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mailbox toewijzen aan gebruiker, waarom?

@Guust Wanneer je alle mailboxen onder één gebruiker plaatst, zal die gebruiker toegang hebben tot alle e-mails, ook van deze alias e-mail adressen.

Dit wordt gedaan door een alias te maken van het hoofd-e-mailadres van die gebruiker. Als de mailbox echter onder een andere gebruiker valt, zullen er andere inloggegevens worden gebruikt. Dit betekent dat de e-mails niet zichtbaar zijn, tenzij je de inloggegevens hebt van die specifieke gebruiker.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Guust
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesbeest! Leesclubje starten? It's your fifth party! It's your fourth party!

Mailbox toewijzen aan gebruiker, waarom?

De email adressen van mijn kinderen bestaan grof geschat toch al meer dan 20 jaar. Ieder kan zijn mails lezen via eigen wachtwoord. Ikzelf als beheerder heb geen toegang tot hun mails, bv via webmail telenet. Daar wordt om aan te loggen toch je mailadres en wachtwoord gevraagd? Nu dit wachtwoord hebben die gasten ooit is zelf ingesteld.

Guust
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesbeest! Leesclubje starten? It's your fifth party! It's your fourth party!

Mailbox toewijzen aan gebruiker, waarom?

Dit had ik ook al teruggevonden en lijkt mij logisch voor nieuwe mailboxen maar de mailadressen van mijn kinderen bestaan al meer dan 20 jaar, elk met hun eigen wachtwoord.

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1196
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Straf. Héél straf!

Mailbox toewijzen aan gebruiker, waarom?

Het toewijzen van een gebruiker is ook optioneel, de bestaande manier van werken (met het toewijzen van het wachtwoord bij aanmaken) werkt ook nogsteeds. Je moet dus helemaal niets aanpassen als je daar geen reden toe hebt.


@Guust  schreef:

 Ikzelf als beheerder heb geen toegang tot hun mails, bv via webmail telenet.

Maar je kan als beheerder wel het wachtwoord wijzigen. Bij een toegewezen mailbox kan dat volgens mij niet.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5224
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mailbox toewijzen aan gebruiker, waarom?

Elke mailbox heeft zijn eigen uniek e-mailadres en is volledig gescheiden van elke andere mailbox.  Als de hoofdbeheerder een nieuwe e-mailbox aanmaakt, beschikt de hoofdgebruiker over de inloggegevens van deze nieuwe box. Als de beheerder de inloggegevens van deze nieuw box doorgeeft aan iemand anders (vb. kind) dan kan die iemand anders dat gebruiken voor de e-mail. Als de ouder van oordeel is dat het kind meer mag doen, kan hij toelaten dat dit kind zijn eigenbox mag beheren. De hoofdbeheerder kan steeds dat eigen beheer door het kind terug nemen. 

Aliassen zijn wat het woord zelf zegt, gewoon een andere benaming voor eenzelfde e-mailbox.

Het woord gebruiker is wat dubbelzinnig. Voor mij is een gebruiker een persoon. Een gebruiker kan meer dan één e-mailbox hebben met bijhorend e-mailadres. Eén e-mailbox kan één of meerdere aliassen hebben.

Je kan ook gebruiker gelijkstellen aan een e-mailbox met bijhorend e-mailadres. Ik denk dat @kristofDW deze gedachtengang volgt.

Guust
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesbeest! Leesclubje starten? It's your fifth party! It's your fourth party!

Mailbox toewijzen aan gebruiker, waarom?

Dit is een duidelijke uitleg hoe dit systeem werkt voor nieuwe Telenet klanten die een nieuwe mailbox aanmaken. Maar in mijn geval gaat deze vlieger niet op.  De mailboxen die niet zijn toegewezen (diegene die mijn kinderen reeds meer dan 20 jaar gebruiken) daar zou ik dus nog volledige controle over hebben? Nope, nee, niets kan ik er mee. Zelfs niet verwijderen. Nu voor alle duidelijkheid, ik wil ook geen toegang tot hun mailboxen maar ik snap het systeem nog steeds niet hoe die oude mailboxen geïntegreerd werden op het nieuwe platform. 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5224
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mailbox toewijzen aan gebruiker, waarom?

Tegenwoordig kan je niet veel doen aan de mailboxen, ook niet aan die van uzelf. Je kan wel het wachtwoord van een niet toegewezen mailbox veranderen via mijn Telenet. Als je dat veranderd kan je zo inloggen op die mailbox.