24751
netweters
|
152340
antwoorden
|
20691
vragen
|
Ik krijg elke dat een hoop mails binnen die naar ik vermoed, Telenet het predicaat SPAM geeft. Vaak is dit niet correct, bv de mails die ik van de krant krijg zijn volgens Telenet dus SPAM.
Erger nog, ik krijg ook mails toegestuurd waar ik niet eens bij de geadresseerden te vinden ben! (niet in de Aan, CC of BCC).
Hoe kan dat ? Het Spamfilter van bv Thunderbird werkt 10x beter...
Hoe kan zoiets opgelost worden ? Hoe kan ik, niet spam weer als "normale" mail binnen krijgen ?
Ik kan niet op al je vragen antwoorden, maar dat je niet staat vermeld is normaal wanneer de mails met de BCC opties worden verstuurd.
Dat klopt, maar je zegt het zelf: "normaal" .... Ik heb er daar een drietal instaan, maar die worden niet altijd gerespecteerd ...
Ik heb voor enkele adressen en domeinen rules aangemaakt EN die ook in de folder "vertrouwde" geplaatst in de settings, en toch komt er af en toe een mail van die adressen in de spam terecht. Je mag die instellingen dus niet blindelings vertrouwen, de spamfolder regelmatig nakijken blijft de boodschap.
Ik heb het even nagekeken en die mogelijkheid is er toch niet, om een met "spam" gemerkte mail aan te duiden als zijnde "geen spam".Dat bestaat wel, maar niet in Telenet Webmail.
Klopt, aanduiden als spam kan wel, omgekeerd niet.
Blijkbaar is het TELENET die daar "[SPAM]" voor het onderwerp zet, maar weinig accuraat... en ook niet terug te draaien.
Ik gebruik ook webmail niet (of nauwelijks)... gewoon omdat ik Thunderbird veel gebruiksvriendelijker vind (maar dat is een persoonlijke keuze).
Feit is wel dat ik ontzettend veel mails krijg die enerzijds als Spam aangeduid worden maar het niet zijn, en anderzijds, krijg ik een hoop mail die duidelijk spam/fishing zijn (zelfs zonder dat ik als geadresseerde voorkom).
Helemaal erg vind ik, dat ik zelfs overduidelijk spam/fishing mails krijg waarvan de afzender ... jawel, Telenet is !
Zoiets moet Telenet op zijn minst toch kunnen detecteren ? (en tegenhouden)
Ik verzamel al die spam- en fishingmails in een mapje, en met een berichtenfilter stuur ik die dan naar verdacht@safeonweb.be.
Alleen... ik mag er maar zeg maar maximum 10 versturen of ik krijg een foutmelding! Die spammers/fishers sturen er duizenden en die krijgen die fout niet ?????
Telenet heeft hier toch nog wel wat werk (imho).
Toch bedankt voor uw reactie.
Ik zal zo direct een foutmelding krijgen omdat er zogezegd een HTML-fout is... voor zover ik ondertussen heb kunnen uitvogelen is dat omdat er geen berichttag is ingevuld, wat ik daar moet invullen weet ik ook niet maar ik zal daar maar iets invullen, en vooral, hopen dat jij mijn antwoord zult kunnen lezen...
mvg,
Ifiamminghi
Als je IMAP gebruikt voor je mail in Thunderbird, zou ik niets doen in de webmail. Tenslotte is de webmail ook maar een mail client zoals Thunderbird. In Thunderbird kan je gepaste filters (wat in webmail regels zijn) aanmaken. Normaal is het zo dat de spamfilters leren van wat je doet met je mail. Maak een filter in Thunderbird waarmee je bepaalde e-mail aanmerkt als gewenst en naar de inbox verplaatst. Je maakt ook één of meerder filters aan voor de ongewenste mail.
Zeer uitzonderlijk maak ik eens een filter aan. Gewoon ongewenste mail markeren in Thunderbird als gewenst (die in de spamfolder staat) of ongewenst (in de inbox) volstaat. Spam (bij mij toch) komt met golven: perioden geen tot uitzonderlijk spam en dan plots vrij veel spam. Werk met iets minder comfort en laat geen externe inhoud in berichten toe (onder privacy en beveiliging). Externe inhoud wordt veelal gebruikt om je op te volgen (de big brother maatschappij die beter dan jijzelf alles over u weet of wil weten). Voor ontvangstbevestiging ofwel 'mij vragen' ofwel 'nooit toestaan'.
Als je echter POP3 gebruikt kan je ook overwegen om regels toe te voegen in webmail. Maar vertrouw toch het meest op Thunderbird.
Dank voor je antwoord.
Ik gebruik inderdaad IMAP in Thunderbird en webmail gebruik is nagenoeg nooit... En ja, ik heb ook filters ingesteld en dat werkt allemaal prima. Thunderbird is in zijn beoordeling van Spam of niet-spam naar mijn mening ook erg goed.
Maar waar het mij eigenlijk om ging is dat Telenet blijkbaar "[SPAM]" voor het onderwerp van een aantal mails zet terwijl die mails helemaal geen spam zijn, bv mails van de krant, van Vivara, ... Dat wil ik in eerste instantie al kunnen afzetten, en dus, Telenet laten weten dat dit (voor mij) geen spam is.
Maar het kan dus ook nog erger!
Zo krijg ik zelfs fishingmails die zogezegd afkomstig zijn van Telenet! Als ik naar het "van-adres" kijk, dan zie ik dat iets heel anders, maar de bijhorende naam is bv Telenet (of mijn eigen naam!). Telenet moet toch zien dat hun naam hier onrechtmatig wordt gebruikt ?
Ik krijg ook mails waar ik niet eens als bestemmeling vermeld wordt, ook niet in de CC of BCC...
En, als laatste puntje, ik maakte ook een mapje waar ik al die spammails in kan slepen. Ik heb ook een berichtenfilter gemaakt om specifiek op de map de mails naar verdacht@safeonweb.be te sturen en de mails dan ook te wissen. Maar, als ik in dat mapje pakweg 10 mails heb, dan krijg ik steevast de melding dan er niet meer kan verstuurd worden, blijkbaar omdat ik "teveel" in "één" keer verstuur. Die spammers versturen er duizenden in één keer, en dat mag en kan dan wel ?
Maar als Jan met de pet dat wil doen....
Soit, bedankt voor uw antwoord. Zeker ook de tip "geen externe inhoud" toe te laten is erg waardevol (maar ook dat deed ik al). Maar voor velen zal dit interessant zijn, net als de "ontvangstbevestiging". Zeer waardevolle tips.
Nogmaals dank voor uw reactie, en nog een heel prettige dag toegewenst!
Je moet ook eens kijken in mijn Telenet naar de algemene instellingen van je mailbox.
Als je de spam niet verplaatst naar de spamfolder kan je mogelijk alles beter doen via Thunderbird.
Voor de mails die niet aan u geadresseerd lijken, bekijk eens de bron in Thunderbird.
Dank voor uw reactie.
"Toon spam in onderwerp" en "verplaats spam naar spamfolder" zijn twee optie die ik niet blijk te hebben... maar mogelijks door "antispam" uit te schakelen kan ik idd in Thunderbird de (echte) spam er uit halen.
Hoe ik de bron moet bekijken in Thunderbird weet ik (nog) niet... kun je dat ook even toelichten ?
Nogmaals dank voor uw reactie, wellicht een deel van de oplossing.
Bron bekijken in TB is normaal gezien bericht selecteren en dan Ctrl+U.
Zelf heb ik in Mijn Telenet ingeschakeld dat spam wordt doorgelaten met de vermelding [SPAM] in het onderwerp. Je kan TB dan trainen door berichten aan te duiden als (not) junk en je kan accounts koppelen aan SpamPal of SpamAssassin oid. Ook al duidt TN dan aan als spam, TB zal het verschil zien.
Oops, ook met Antispam uit krijg ik nog steeds van Telenet mails waar voor het onderwerp "[SPAM]" werd toegevoegd, of duurt dat weer een paar dagen vooraleer dat actief (in dit geval dus passief) is ?
Antispam moet niet uit. Laat die gewoon aan, maar met de [SPAM] vermelding in het onderwerp. TB zal het verschil wel zien en wat maakt het dan uit dan die vermelding in het onderwerp staat?