Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi
Mijn ouders krijgen, op hun nieuw door mij geïnstalleerde Windows 11 Dell laptop, vaak fouten in de Outlook 365 standalone applicatie (versie 2206). Het "verzenden & ontvangen" van de beide email accounts rapporteert (in 50% van de gevallen?):
"Taak Mappen synchroniseren die zijn aangemaakt via xxxx@telenet.be rapporteert fout (0x800CCC0E): Kan geen mappen synchroniseren die zijn aangemeld via xxxx@telenet.be. Fout: Kan geen verbinding maken met de server. Neem contact op met ..."
De beide accounts zijn - ook door mij - via IMAP (993, SSL/TLS) en SMTP (587, STARTLS) geconfigureerd; voorheen was dat POP3.
Nu kan ik dit probleem bij mij thuis (ook telenet) heel goed reproduceren, maar enkel als ik de laptop verbind met het Telenet Wi-Fi netwerk van mijn telenet modem (!!). Ga ik via mijn eigen Ubiquiti Unifi Wi-fi netwerk, dan is er geen enkel probleem. Het telenet Wi-Fi netwerk staat bij mij standaard uit; ik heb het voor deze gelegenheid eens tijdelijk aangezet. Als ik de laptop heen en weer switch tussen mijn Unifi Wi-Fi en Telenet Wi-Fi, dan werkt het heel reproduceerbaar wel (Unifi) en niet (Telenet).
Mijn ouders hebben enkel Telenet Wi-Fi.
Dus: Wat is er mis met het standaard Wi-Fi netwerk van de telenet modem, ivm compatibiliteit van IMAP&SMTP sync?
Wat heb ik gedaan om het probleem te reproduceren?
- Via (oud, maar nog beschikbaar) Windows Configuratiescherm > Mail > E-mailaccounts > Wijzigen > "Accountinstellingen testen..."
(Screenshot van gelijkaardige schermpjes hier: https://www.windowshelp.nl/outlookemailtesten/index.html De reden dat ik deze gebruik is omdat de nieuwste Outlook 365 applicatie geen makkelijk configureerbaar server setting venster meer heeft; het gaf een nietszeggende foutmelding). - Het resultaatvenster toont dan steeds 1 of 2 fouten: "Aanmelden bij server voor inkomende e-mailberichten (IMAP): Er kan geen beveiligde verbinding met de server tot stand worden gebracht" en "Test e-mailbericht verzenden: De verbinding met de server is onderbroken. Als het probleem blijft bestaan, neemt u contact op met ..." (soms geven beiden een fout, soms slechts een van de twee, en heel soms lukt het en is er geen fout)
Wat heb ik allemaal geprobeerd (zonder succes)?
- Gespeeld met SSL/STARTLS settings. Geen verschil.
- Wi-Fi netwerk type/profiel in Windows geswitched tussen "prive" en "openbaar". Geen verschil.
- Windows Defender firewall afgezet voor alle type netwerken (prive, openbaar, domein). Geen verschil
- Wi-Fi Telenet 2.4 en 5G. Geen verschil.
- Telenet modem ipv4 Firewall uitgeschakeld (via mijn.telenet.be). Geen verschil
- Telenet model UpnP aangezet (via mijn.telenet.be). Geen verschil
- Herstart Telenet modem (via mijn.telenet.be). Geen verschil.
Mijn telenet modem details: "Wireless modem 3.0 (DOCSIS)", Wifi 4 802.11n.
Telenet modem van mijn ouders: "2*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)"
Opgelost! Ga naar oplossing.