Beantwoorden
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

Mijn e-mails aan aan contact in het UK, met btinternet.com worden sinds enkele dagen steevast geweigerd. Ik zou te veel Spam verspreiden (!), en ze willen hun customers beschermen tot ik beterschap vertoon. En Btinternet zegt ook  : zonder het te weten kan ik besmet geweest zijn door ... mijn provider !

 

Mijn vraag : ligt het echt aan mij ? Ligt het aan Btintenet, dat Telenet niet (meer) vertrouwt ? Of ligt het aan Telenet ?

 

 

 

Aurel

 

@AurelSercu  Ik heb voor u een nieuw topic aangemaakt met uw tekst. Uw tekst heb ik ook herleid tot uw nieuwe vraag. | StefaanH (Krak)

0 Likes
57 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

@AurelSercu 

 

Als je wil, leg dan eens een lijstje aan met datum, uur en IP adres. Daartoe heel regelmatig eens die watismijnIP website bezoeken.

Dat lijstje dan hier niet posten, maar beschikbaar houden voor een eventuele interventie van de technische dienst. Dat is nuttige informatie.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

Stefaan,

Oei, ik kan je vragen echt niet beantwoorden. (Ik weet zelfs niet wat een HGW is. Sorry.)

Maar het zou me verbazen als ik iets "abnormaals" zou hebben.

(Ik heb alleen een desktop PC, geen laptop, geen tablet, zelfs geen smartphone, Weer sorry...)

 

UTP-kabel of Wifi ? Euh ... Ik wou eerst zeggen : allebei ? Maar hoe dan ook, ik heb nog maar 9 maanden ... Wifi ... (En ... moet er nu een derde Sorry ?  😉

 

Voor een antwoord op je andere vragen : ik zal informeren bij een 'kenner' in de familie. Maar echt, dat er iets "speciaals" zou zijn op mijn PC ... ik gruw bij de gedachte. Want gewoon is al gek genoeg.  🙂

 

Aurel

 

Aurel

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

@AurelSercu 

 

Ik zal met het eenvoudigste beginnen. Een HGW is een HomeGateWay, en dat is een combinatie van een modem en een router. Dat is het toestel dat je van Telenet in bruikleen/huur hebt en waar de kabels die van buiten komen als eerste op worden aangesloten.

 

Die HGW heeft zowel UTP poorten om toestellen met UTP kabel te verbinden alsook WiFi. Welke HGW je hebt kun je opzoeken in uw "mijn telenet" en daar "mijn thuisnetwerk" openen. Daar zou je die info moeten vinden.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

Stefaan,

Het lijstje zal ik aanleggen.

Dat ik een wisselend IP-adres heb, dat is iets wat ik al jaren (zes of tien ?) meen te weten, denkend dat "iedereen" dat heeft ... Dat dat "normaal" was ...

Aurel

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

@AurelSercu 

 

Voor ik het vergeet, je hoeft geen enkele sorry te zeggen hoor. moest iedereen alles kennen en weten had dit forum geen reden van bestaan.

 

Wat die UTP of WiFi betreft: UTP is een kabel om (onder andere) een PC op een router aan te sluiten. Is er geen zo een kabel aan uw PC, dan zal hij met WiFi aangesloten zijn. Beide kan ook, maar er gaat er maar eentje tegelijk actief zijn.

 

En nu ik er verder over nadenk: het kan eigenlijk moeilijk aan uw PC liggen want die krijgt gewoon een intern IP adres van uw router. Het is uw router die als enige een echt publiek adres heeft waarmee je op internet gaat. Het is dat publiek adres dat je te zien krijgt wanneer je die website watismijnIP bezoekt. Dat is dus niet het IP adres van uw PC.

 

Tenzij ... Je geen HGW hebt maar een modem-only en zelf geen eigen router hebt. Dan zit uw PC zelf rechtstreeks op het internet. En dat is geen goede en vooral onveilige situatie.

 

Maar dat zou mij verbazen. Nuja, laten we stap voor stap gaan. Check eerst eens in "mijn telenet" wat daar staat over uw thuisnetwerk.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

@AurelSercu belangrijke informatie die hier mist.

Gebruik je een Telenet.be emailadres, of een eigen domein, of van een andere provider?  En hoe verstuur je je emails?

Doe je dit via SMTP of webmail?

 

Eigenlijk is je eigen publiek IP adres helemaal niet belangrijk hier.

De ontvangende mailserver krijgt de mail binnen van de SMTP server van je provider (Telenet neem ik aan), en zal enkel dit IP adres in rekening nemen voor zijn spamscore, ook de inhoud van je emailbericht natuurlijk en nog wat andere zaken zoals SPF en DKIM records, maar dat heeft de provider normaal allemaal voor je ingeregeld.

Hier wat interessant leesvoer: https://www.neostrada.nl/support/artikel/waarom-worden-mijn-mails-als-spam-gezien.html


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

Stefaan,

Ik kan helaas momenteel maar kort antwoorden.

Met : ... ik denk niet dat ik een router heb. Heeft iedereen dat ? Is dat niet iets dat "verdeelt" of zo ? Of voor afstanden in huis te overbruggen ?

En ook : Ik heb nog maar sinds eind januari Wifi. Omdat wij toen pas digitale TV namen... (Omdat het einde van analoge in zicht is ...)

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7776
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

@AurelSercu  Je hebt een router van Telenet de zogenaamde Home GateWay (HGW). Die ook voorzien is van Wifi.

Wat jij hebt is een modem, router, Acces Point (Wifi) en switch (de 4 gele poortjes), 4 toestellen in 1 toestel.

Niet mee inzitten. Je kan hier veel leren daar ben je nooit te oud voor.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

@AurelSercu 

 

Als je zegt dat je nog maar recent digitale TV hebt en daarbij ineens WiFi is de kans groot dat je een HGW hebt. En een onderdeel van een HGW is een ingebouwde router.

 

Dit alles uitgaande van de veronderstelling dat je Telenet klant bent voor internet en TV ....

 

En inderdaad, een router verdeelt "het internet" onder alle toestellen die erop aangesloten zijn (via kabel of WiFi, maakt niet uit). En ook verbindt ook alle toestellen onderling.

 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

Maar dit alles is allemaal

niet relevant voor het mail issue. Zie mijn vorig bericht.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

@Steven-E 

 

Klopt, we zijn een beetje afgedwaald door dat wisselende publieke IP adres.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

Hoe verstuur je de email eigenlijk? Is dit via een lokaal PC programma (outlook, thunderbird enz.) of gebruik je de webmail service van Telenet?

 

Op internet is er redelijk veel te lezen over problemen met het versturen van emails naar btinternet.com adressen. Dit vooral sinds midden 2019.

Deels lijken deze problemen veroorzaakt te worden door strengere controlles waar de verzendende mailserver aan moet voldoen. Wellicht voldoet de Telenet mailserver niet aan de nieuwste vereisten. Dit is dan iets wat Telenet zou moeten veranderen (niet iets wat je als gebruilker kunt doen).

 

In dat geval zou niet alleen jij, maar ook andere Telenet gebruikers dit probleem moeten ervaren. Ik weet nu niet direkt iemand met een btinternet.com adres, maar als je wilt mag je (via prive bericht) me wel het adres sturen.

Of misschien is hier iemand die een bekende heeft met een btinternet.com adres en eens kan proberen vanaf Telenet een email aan zijn bekende te sturen, om te zien of hetzelfde probleem optreedt?

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7776
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

@Arnie  @AurelSercu  Ik heb ondertussen, eergisteren, een mailtje verstuurd met mijn Telenet adres naar het betrokken mailadres. Met vraag voor ontvangst- en leesbevestiging. Tot nu toe geen reactie dat het geweigerd is of wat dan ook.

Ik had dat ook gevraagd aan Aurel, dit om zeker te zijn dat ze niet blokkeren op domeinnaam.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

Ignace en anderen,

Bedankt, maar ik ben serieus aan het duizelen, want de zaken gaan huizenhoog boven mijn petje. Hier toch maar het volgende.

 

Die router ... Ik zou stomverbaasd zijn indien ik hoorde dat ik er een had vóór Telenet hier eind januari 2020 kwam om te zorgen voor digitale TV. Werd er toen ergens 'stiekem' een router geplaatst ? Mogelijk.... Ik zou begot niet weten waar die zich ergens verstopt in mijn huis. In die zwarte doos in de garage waar Telenet binnenkomt ? Ik zal die niet openen ...  Ik heb alleen maar weet van : (omdat ik die dingen met het blote oog zie) :

- een nieuwe (witte) modem die geplaatst werd

- een Powerline in een stopcontact vlak in de buurt

- een Internet Bijstation in een stopcontact elders in huis.

 

Of er een UTP kabel van de modem naar de pc loopt ? Ik meen te zien van wel. Ik zie ook dat er een coax naar de modem gaat, en een kabel van de modem naar de powerline.

 

Stefaan vraagt ook even naar Mijn Telenet te gaan. Deed ik, maar daar staat zovéél op. Mijn Wifi Paspoort (met netwerknaam, wachtwoord, veiligheidsprotocol)... Mijn Thuisnetwerk (waar die Modem en Powerline en Internet Bijstation vermeld staan), Mijn Telenetmailboxen, en nog zoveel meer.

 

Steven,

Ik ben al 20 jaar of meer ononderbroken bij Telenet. Ik heb geen eigen domein. Ik gebruik altijd Thunderbird. Of ik Webmail gebruik ? Ik heb het onlangs 1 x gebruikt om toch maar contact proberen te hebben met mijn Btinternet-Brit. (Ik denk : tevergeefs). Ik heb ook de voorbije dagen enkele keren Gmail gebruikt. Dat ik gelukkig in "reserve" had, voor het geval ik een probleem als dit zou hebben.

 

Sorry voor deze misschien irrelevante zaken. Maar : ik weet gewoon niet meer wat relevant is, of het zou kunnen zijn...

Ignace, Je hebt een testmail gestuurd naar mijn Brits Btinter-contact. De man zit dagelijks uren aan zijn PC. Als hij nog geen bevestiging van ontvangst gezorgd heeft, dan ga ik er (terecht?) van uit dat hij niets ontvangen heeft. (Ik zal het hem vragen met Gmail.)

 

Mag ik dus besluiten dat het Btinternet-probleem niet aan mij persoonlijk ligt, maar bij de andere betrokkenen ? M.a.w dat Btinternet (te) streng is voor Telenet. En / of dat Telenet slordig is / was  in wat bij Telenet buitengaat ?

 

Aurel

AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

Arnie,

 

Mijn buikgevoel zegt me dat je gelijk hebt...

En als anderen hier kennissen zouden hebben in het UK met een ....... btinternet.com adres, en even zouden willen testen, dan zou er denk ik rap (?) duidelijkheid komen. M.a.w. dat hun testmail (naar ik vrees) niet ter bestemming zal komen. Maar dus : dat kan enkele dagen duren eer Btinternet de onleverbaarheid laat weten ...

Ik stuur je ook een PM.

 

Aurel

 

0 Likes