24747
netweters
|
152250
antwoorden
|
20683
vragen
|
Hey,
Ik gebruik al jaren Thunderbird als email client zonder probleem. Sind mijn upgrade naar 1 GB internet abonnement en dus ook de nieuwe docsis 3.1 wireless router krijg ik bij het verzenden van email via Thunderbird bijna altijd een foutmelding met timeout in connectie met de SMTP server. (Webmail werkt zonder problemen)
Wat heb ik al geprobeerd:
Met outlook lijkt het deels opgelost. Ik gebruik echter ook Libreoffice Writer om gepersonaliseerde documenten door te sturen naar contacten uit een database. Daar lukt het nog steeds niet om mails te versturen en crasht Libreoffice op connection timeout met de SMTP server.
Dankjewel voor jullie hulp.
Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Timeout op SMTP server
Opgelost! Ga naar oplossing.
Denk dat je poort 25 gebruikt?
Verondersteld dat je poort 25 gebruikt moet je deze wijzigen naar 587 beveiliging automatisch of ssl aanzetten en authentication aanzetten.
If you get a 'Connection Timed out' error when sending email via our SMTP relay, it means that you are using an smtp port that is blocked. By default, we recommend using port 25 when sending emails via our SMTP relay. However, some ISPs may block port 25. If this is the case, try using port 587
_______________________
If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.
Nee, poort nummers zijn in orde en toch krijg ik SMTP servert timeouts als ik effectief iets wil versturen.
Probeer eens afgaande op de middelste onderste foto het vinkje aan te zetten bij, the outgoing server uses the same authentication as incoming server.
Ook zou ik naar support page gaan van libreoffice, en daar je vraag is stellen met details. Zo gok je op 2 paarden en proberen 2 communities te zoeken naar oplossing
_______________________
If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.
Ook al geprobeerd om zelfde en verschillende authenticatie te gebruiken zonder resultaat. Ik heb nog geen thread gestart bij community van Libreoffice aangezien dit probleem ook bij Thunderbird voorkwam. Ik heb wel al op hun forum gekeken naar een oplossing en nog niets gevonden. Ik zal nog eens kijken en eventueel een thread starten.
Hoeveel e-mails stuurt jij naar de contacten uit database? Kan het voorkomen dat er meer dan 200 zijn binnen 5 minuten?
https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-zijn-de-beperkingen-bij-het-versturen-van-e-mails/
@sb Virusscanner (Avast & Malwarebytes) uitzetten ook al geprobeerd. Outbound firewall rule voor port 587 ook toegevoegd.
@amk Ik zit nog zeker niet aan die quota. Ik probeer voorlopig gewoon te versturen naar 1 enkel email adres (via filter op naam). De volledige database is ongeveer 95 entries.
Printen of saven als PDF is geen probleem.
Bijkomende testen ondertussen uitgevoerd zonder resultaat:
Ik stuur deze mails 1x per jaar (soort nieuwsbrief voor onze club) en vorige jaren was dat steeds geen probleem.
Ik was in vorige mails ook iets te vroeg om te melden dat outlook werkte. Blijkbaar heeft die ook problemen al is dat minder frequent. Dit is de foutmelding van Outlook:
Zowel foutcode 0x80048830 als 0x80072746 krijg ik hier. Gelieve geen links door te sturen van Microsoft forums die deze foutcodes behandelen. Ik heb er zo al vele bekeken zonder enig resultaat.
Dankjewel voor jullie input.
Vergeten bij vermelden dat de ik de outlook errors krijg als ik outlook refresh. Voorlopig nog geen error gekregen bij het versturen van mail via outlook.
Kijk eens de setting mailnews.tcptimeout na in Thunderbird. Bij mij staat deze op 100. Probeer eventueel eens een hogere waarde.
Bovenstaande van internet geplukt en geldt denk ik voor Windows.
Op mijn Ubuntu versie is het Edit > Settings en dan onderaan de pagina "Config Editor...".
Het verhogen van deze waarde is natuurlijk geen echte oplossing (tenzij deze echt te laag stond), maar kan misschien helpen te trouble-shooten of het wel werkt bij een langere time-out, of gewoon geen verbinding kan maken, ongeacht de tijd.
Gebruik je Windows? Is de firewall aktief? Kun je die eens kort uitschakelen? Ik vermoed dat die het probleem zou kunnen veroorzaken.
@Arnie Bedankt voor de suggestie. Connection timeout had ik al hoger gezet zonder resutaat. Ondertussen heb ik Thunderbird verwijderd en outlook (of noemt dat Windows Mail?) terug geinstalleerd. Eenmaal opgelost ben ik wel van plan om terug naar Thunderbird te gaan. Mijn derde laptop draait ook Ubuntu. Daar heb ik nog niet op getetst maar zal ik binnenkort dan ook wel eens op testen.
Voorlopig kan ik wel leven met de fouten die outlook af en toe feeft. Het grote probleem is nu nog dat de mil merge van Libreoffice Writer niet werkt met de smtp server. Een stukje wireshark toont duidelijk dat ik 4x een connectie probeer te maken (4x connection test vanuit writer) met de smtp server: de eerste 3 pogingen krijgen een remote connection reset, de 4de poging gaat uiteindelijk door met handshaking.
Zou Telenet misschien SMTP tarpitting (https://en.wikipedia.org/wiki/Tarpit_(networking)#SMTP_tarpits) gebruiken?
@Arnie Dat kan ik zeker wel eens testen.
Ondertussen heb ik op een derde computer die Ubuntu draait alles geprobeerd en daar werkt alles zoals het hoort. Ik test morgen met IP4.
Belangrijk om te weten is dat Mail for Windows uiteindelijk ook timeout fouten gaf op de SMTP server. Al was dat op andere momenten en manieren dan Thunderbird. Jammer dat de moderator de titel van deze thread ondertussen veranderd heeft - nu lijkt het alsof de fout exclusief bij Thunderbird lag. Het betreft niet enkel maar Thunderbird.
Ondertussen heb ik IPv6 disabled en lijkt het voorlopig goed te werken met Mail for Windows. Libreoffice writer mail merge crasht nog steeds en Thunderbird moet ik nog eens opnieuw installeren.
Ik hou jullie op de hoogte na wat verder testen.