24773
netweters
|
152596
antwoorden
|
20720
vragen
|
De voorbije maanden krijg ik dagelijks één of enkele spam-mails van .eu-adressen, maar deze komen niet in de spam terecht.
Aanvankelijk was het afzenderadres altijd een variant op survivaltelevision.eu (bv. @survivaltelev8sion.eu of survivalteldvision.eu, enz.). Dus die kon ik met een simpele e-mailregel makkelijk afleiden naar de spam-map.
De laatste tijd komen ze echter van de meest uiteenlopende .eu-adressen (vandaag bv. van "Rani Van der Hoeven" <****@propeneral.eu>, gisteren van "Chloë Wauters" <****@fourcess.eu>).
In de onderwerpregel van de Telenet webmail, die ook het begin van de eigenlijke bodytekst toont, staat steevast [1] [2] [3] [4] - hoewel ik dat niet in de "oorspronkelijke tekst" terugvind.
Ik heb nu een regel met "trusted .eu-adressen" (die dan de volgende regels niet meer toepast), en daarna een regel die alle .eu-adressen naar spam afleidt. Dit werkt perfect voor mij.
Ik vraag me alleen af of dit niet aan de de server-/provider-/Telenet-zijde zou kunnen worden opgevangen.
Hieronder een voorbeeldje:
Met vriendelijke groeten
Stijn Bousard
Opgelost! Ga naar oplossing.
Afbeeldingen moeten eerst goedgekeurd worden. Verder doe je er goed aan om die e-mailadressen onherkenbaar/onbruikbaar te maken. Het kan immers goed zijn dat die adressen misbruikt worden en jij gooit ze dan op een openbaar forum...
Ik denk dat het bericht zonder afbeelding duidelijk genoeg is.
@boossy schreef:...
Ik vraag me alleen af of dit niet aan de de server-/provider-/Telenet-zijde zou kunnen worden opgevangen.
...
Theoretisch zou dat kunnen, maar dat mag niet. Een e-mail is aan jou geadresseerd en enkel jij kan daarover beslissen. Jij kan beslissen om de spam filter van Telenet te gebruiken. Meer info hierover vind je hier. Als je in deze pagina verder doorklikt op "wat als sommige e-mails niet als spam herkend worden?" heb je nog bijkomende informatie.
Ik gebruik wel degelijk de spamfilter van Telenet. Ik heb het nu via de link doorgegeven als ongewenste spammails.
Ja, maar jij activeert de spamfilter op jouw mailbox.
Hallo Janneman, dat klopt. Maar bepalen welke mails als spam worden beschouwd en dus naar de spam-map worden verplaatst, is toch iets wat Telenet bepaalt.
Als je de spamfilter van Telenet gebruikt is dat inderdaad in eerste instantie bepaald door Telenet. Jij bepaalt echter mee hoe die gebruikt wordt. Je kan bijkomende regels maken om de filter te milderen of om de filter te bezwaren. Jij maakt keuzes. Wil je de mail dia als spam aangeduid wordt direct wissen zonder in de prullenbak te komen, ze naar de spammap verplaatsen, ze enkel te merken en in uw inkomende mails te laten, ... Allemaal jouw beslissingen.
Een goede spamfilten (en ik denk dat dit mag gezegd worden van de spamfilter van Telenet) gaat zijn gedrag aanpassen aan de reacties van de gebruiker. Merk systematisch alle mail die van een bepaalde afzender komt en na verloop van tijd gebeurt dat automatisch. Ik vermoed (over de exacte werking van spamfilters wordt nogal geheimzinnig gedaan) dat de werking pas optimaal is als je spam naar de spammap verplaatst en deze map niet om de haverklap leegmaakt.
Mijn punt is net dat in dit specifieke geval de spamfilter zijn gedrag niet is gaan aanpassen aan mijn reactie. Ik klik al een aantal maanden op de 'Spam'-knop bij dit type mails, maar de automatische spamafhandeling blijft uit.
Bovendien maak ik de spammap zelf nooit handmatig leeg, zoals je ook adviseert.
Ik heb nu wel een workaround met rules, maar die is eigenlijk te streng - in die zin dat nu alle mails van .eu-adressen naar de spam-map worden afgeleid, uitgezonder van 3 .eu-domeinen waarvan ik weet dat ik legitieme mails ontvang. Maar er komt sowieso een dag dat ik legitieme mail zal ontvangen van nog een ander .eu-adres, en dat die mail als gevolg van mijn rules naar de Spam-map verplaatst zal worden. Dat wil ik dus vermijden. Vandaar mijn melding hier op Netweters, evenals via het meldingsformulier.
Maak dan een preciezere regel aan en geen algemene voor alle .eu.
Maak een regel voor Onderwerp bevat [1] [2] [3] [4]
Ik denk niet dat je veel gewenste mails zult krijgen met dat in het onderwerp.
Webmail is gewoon te beperkt om op een degelijke manier te filteren. Zelf ik gebruik ik een degelijke mailclient, nl. Mozilla Thunderbird. Die heeft een zelflerende filter die je in het begin wat moet "trainen" en daarnaast kan je de spamfilter koppelen aan lijsten zoals SpamPal, SpamAssassin, ... Je kan uiteraard zelf filters instellen en bijvoorbeeld je adresboek whitelisten. Zo mis je geen mails. Tot slot zal TB ook reageren als er sprake is van scammails, phishing, ... Ik krijg hier extreem weinig false positives.
Misschien het proberen waard? Als je IMAP instelt, dan zijn al je mails nog altijd beschikbaar via webmail.
Het valt mij vandaag op dat ik geen dergelijke mails meer ontvang. Mijn spam-map gaat terug tot 10 oktober, en geen enkele van die mail is van het type dat ik heb beschreven. Super! 😊🎉