Beantwoorden
pcid6
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Happy New Year! Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur!

mails van netweters komen (volkomen terecht) in de junk

Kunnen jullie de mails van netweters op een correcte manier versturen?

Nu sturen jullie met een header.from van telenet.be, maar jullie sturen via sendgrid met een smtp.mailfrom van em7732.eu.khoros-mail.com.

Probleem is dat jullie dkim signature wel correct is, maar dat de spamfilters falen op het feit dat je een header.from van noreply@telenet.be gebruikt.

Dus, ofwel sendgrid anders instellen dat die telenet.be gebruikt en aan telenet vragen om de dkim signature op dns correct te zetten en de spf record aan te passen, ofwel met een ander domein in de header de mails versturen. Maar op deze manier komen de mail volkomen terecht in de spamfilters terecht van iedereen.

En, een uitzondering maken in de spamfilter voor noreply@telenet.be en daar alles van toelaten zonder enige vorm van broncontrole lijkt me qua beveiliging ook wel compleet af te raden

 

Authentication-Results spf=pass (sender IP is 149.72.175.76) smtp.mailfrom=em7732.eu.khoros-mail.com; ********; dkim=pass (signature was verified) header.d=eu.khoros-mail.com;********; dmarc=fail action=none header.from=telenet.be;compauth=fail reason=001

6 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

mails van netweters komen (volkomen terecht) in de junk

@pcid6 

De mails van de Netweters komen bij mij niet terecht in de spam. Noch op de webmail van Telenet noch in mijn e-mail client Thunderbird.

 

Ik durf te veronderstellen dat het te maken heeft met instellingen van ofwel uw e-mail client ofwel van uw beveiligingssoftware.

0 Likes
pcid6
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Happy New Year! Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur!

mails van netweters komen (volkomen terecht) in de junk

@janne_man 

Het feit dat deze niet in de junk van telenet komt of in de mail client van Thunderbird doet er niet toe. Beide doen geen correcte header analyze.

 

Maar om je gerust te stellen:

Ik heb zonet m’n emailadres veranderd van m’n netweters account naar m’n telenet.be adres. Toen ik de validatie mail kreeg, heb ik in de webmail van telenet rechtermuisknop op de e-mail geklikt en ‘Oorspronkelijke tekst’ aangeduid. In die popup die tevoorschijn kwam heb ik al die info gekopieerd  en geplakt in bijvoorbeeld https://mxtoolbox.com/Public/Tools/EmailHeaders.aspx om de email headers te analyseren. Het staat je vrij om een andere deftige te gebruiken, maar mx toolbox heeft echt wel een goede reputatie voor zulke zaken.

De allereerste error die daar tevoorschijn komt (SPF Failed for IP - 2a02:1800:110:4:0:0:f00:16) mag je negeren, dat is de laatste ontvangende telenet mailserver die het doorstuurt naar de backend.

De volgende error is wel een pak belangrijker: SPF Alignment     Domain not found in SPF

Deze klopt wel helemaal en veel modernere enterprise spam filters zullen daar op blokkeren.

Het is trouwens niet meer dan logisch dat dit een foutmelding oplevert. Nergens in SPF, Senderid (welke sowieso best niet meer gebruikt zou mogen worden) of DKIM geeft telenet.be toelating om te versturen vanuit hun naam. Je mag dus niet zomaar telenet.be in het from header field gebruiken.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

mails van netweters komen (volkomen terecht) in de junk

Voor zover ik de zaken begrijp is het gebruik van Dmarc niet verplicht. Dmarc kan of is een nuttig middel om spam te bestrijden, maar zolang de e-mail norm toelaat dat beide adressen verschillen en dat Dmarc niet verplicht is kan je niet stellen dat de e-mail van de netweters absoluut als spam moet gemarkeerd worden.

Toekomst gericht vermoed ik wel dat het inderdaad beter zou zijn indien de e-mail van netweters.be de Dmarc norm zou volgen.

@Suzy Eens opnemen met Kronos? 

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

mails van netweters komen (volkomen terecht) in de junk


@janne_man  schreef:

Voor zover ik de zaken begrijp is het gebruik van Dmarc niet verplicht.


Het gaat, voor alle duidelijkheid, om server (niet client) gebruiken en technieken. Geen van die talrijke e-mail server pro-actieve, noch re-actieve, technieken, en configuraties, om mogelijk misbruik (e.g. spam) in te perken is verplicht, maar, ze zijn terechte, en goede, technieken om zowel misbruik als false positives van e-mail clients te reduceren. Als bepaald e-mail client gebruik ergens tegen een e-mail server lamp loopt zijn er ruwweg twee mogelijkheden (1) het is misbruik (2) het is geen misbruik. In beide gevallen is de detectie en het aanpassen van gebruik een goede zaak. Soms (3) is er een fout in de e-mail server (of DNS) setup of software. Die fout wordt dan wellicht opgemerkt en ze verbeteren is ook een goede zaak.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

mails van netweters komen (volkomen terecht) in de junk


@pcid6  schreef:

Kunnen jullie de mails van netweters op een correcte manier versturen?

Nu sturen jullie met een header.from van telenet.be, maar jullie sturen via sendgrid met een smtp.mailfrom van em7732.eu.khoros-mail.com.

Probleem is dat jullie dkim signature wel correct is, maar dat de spamfilters falen op het feit dat je een header.from van noreply@telenet.be gebruikt.

Dus, ofwel sendgrid anders instellen dat die telenet.be gebruikt en aan telenet vragen om de dkim signature op dns correct te zetten en de spf record aan te passen, ofwel met een ander domein in de header de mails versturen. Maar op deze manier komen de mail volkomen terecht in de spamfilters terecht van iedereen.


Dan ben ik niet iedereen. De mails van Netweters zijn hier - op misschien 2 zeldzame false positives - nog nooit in de Junk folder van Mozilla Thunderbird terechtgekomen. Kijk je spamfilters eens na zou ik zeggen.

 

Edit: Ik lees je tweede bericht nu pas; ik kan begrijpen dat dit als 'niet correct' geïnterpreteerd wordt. Weer iets bijgeleerd. (-:


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
pcid6
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Happy New Year! Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur!

mails van netweters komen (volkomen terecht) in de junk

Ik had m’n bericht misschien iets moeten nuanceren en ‘iedereen’ vervangen door iedereen waar de spamfilter aan spf & dmarc validatie doet

0 Likes