25.150
netweters
|
154.920
antwoorden
|
20.974
vragen
|
Hallo,
Ik krijg sinds gisteren mails van amazon dat ik een giftcard heb besteld. groepjes van drie mails met eerst bestelling, daarna verzending en als laatste ontvangst.
Ik heb onmiddelijk mijn mastercard geblokkeerd maar er is nog nergens geld afgehaald.
Wat is hier aan de gang en hoe laat ik dit stoppen? Mijn grootste probleem is dat ik een zware beperking heb en niet buiten kan.
bedankt voor alle eventuele hulp
Je geeft het zelf al aan in je label phishing. Ik kan de mail niet zien, maar dit klinkt in elk geval als phishing. Als je de mails nog hebt, dan kan je makkelijk controleren of die écht van Amazon afkomstig is. 'Hoover' (niet klikken) met je muis over het mailadres van de afzender om te zien wat dat adres is. Het is niet omdat er bijv. @telenet.be staat dat dit adres écht is. Hoover met je muis over het adres en dan zou er normaal gezien onderaan het adres verschijnen. Je kan hetzelfde doen met links die in de mail staan; hier is het wel heel belangrijk om niet te klikken, maar gewoon met je muis overgaan. Als je het niet vertrouwt, gewoon niet doen.
Je hebt je kaart al geblokkeerd, dus dat is goed. Het feit dat er geen geld is afgehaald nog beter, dit wijst er volgens mij op dat het inderdaad gewoon om phishing gaat. Contacteer je bank om te weten te komen wat de stappen zijn die je nu moet ondernemen.
Bedankt om te antwoorden Bjorn.
Ik heb ze al gehooverd maar deze zien er bangelijk echt uit (auto confirm at amazon co uk).
Weet jij toevallig of het later betalen systeem ook gebruikt kan worden voor amazon giftcards?
Walter
Niet op de link klikken in de mail
En kijk in je amazone rechtsboven kan je zien wat je besteld hebt
Zal waarschijnlijk spam zijn
Dat het van Amazon UK zou komen is al vreemd, want die sturen normaal niets naar Europa.
Je kan altijd inloggen op Amazon met je browser en kijken wat daar staat. in principe nooit een link volgen uit een e-mail. Als de getoonde naam correct is, kan je altijd dat overtikken in je browser.