25.152
netweters
|
154.931
antwoorden
|
20.974
vragen
|
Hallo,
Ik krijg sinds gisteren mails van amazon dat ik een giftcard heb besteld. groepjes van drie mails met eerst bestelling, daarna verzending en als laatste ontvangst.
Ik heb onmiddelijk mijn mastercard geblokkeerd maar er is nog nergens geld afgehaald.
Wat is hier aan de gang en hoe laat ik dit stoppen? Mijn grootste probleem is dat ik een zware beperking heb en niet buiten kan.
bedankt voor alle eventuele hulp
Je geeft het zelf al aan in je label phishing. Ik kan de mail niet zien, maar dit klinkt in elk geval als phishing. Als je de mails nog hebt, dan kan je makkelijk controleren of die écht van Amazon afkomstig is. 'Hoover' (niet klikken) met je muis over het mailadres van de afzender om te zien wat dat adres is. Het is niet omdat er bijv. @telenet.be staat dat dit adres écht is. Hoover met je muis over het adres en dan zou er normaal gezien onderaan het adres verschijnen. Je kan hetzelfde doen met links die in de mail staan; hier is het wel heel belangrijk om niet te klikken, maar gewoon met je muis overgaan. Als je het niet vertrouwt, gewoon niet doen.
Je hebt je kaart al geblokkeerd, dus dat is goed. Het feit dat er geen geld is afgehaald nog beter, dit wijst er volgens mij op dat het inderdaad gewoon om phishing gaat. Contacteer je bank om te weten te komen wat de stappen zijn die je nu moet ondernemen.
Bedankt om te antwoorden Bjorn.
Ik heb ze al gehooverd maar deze zien er bangelijk echt uit (auto confirm at amazon co uk).
Weet jij toevallig of het later betalen systeem ook gebruikt kan worden voor amazon giftcards?
Walter
Niet op de link klikken in de mail
En kijk in je amazone rechtsboven kan je zien wat je besteld hebt
Zal waarschijnlijk spam zijn
Dat het van Amazon UK zou komen is al vreemd, want die sturen normaal niets naar Europa.
Je kan altijd inloggen op Amazon met je browser en kijken wat daar staat. in principe nooit een link volgen uit een e-mail. Als de getoonde naam correct is, kan je altijd dat overtikken in je browser.
@zuiderlicht je kan best inloggen via de gekende website van Amazon en kijken of je betalingsgegevens ingevuld zijn.
Ga naar Mijn facturen om al je Achteraf Betalen-facturen, bestelgegevens, betalingsstatus en openstaande bedragen te bekijken.
Staat er niets tussen, is er niets aan de hand.
Kijk voor meer info op volgende site : https://www.amazon.nl/gp/help/customer/display.html?nodeId=GW4TH3VF3GZGL8TR
Blijf gewoon je Visa-kaart, bankkaart of de betaalmethode die je normaal gebruikt voor dit soort dingen goed opvolgen.
Voor dit soort gevallen ben je bij de meeste Visa-kaarten verzekerd.
@kristofDW De bestelling vind je enkel terug op de Amazon site waar dit is besteld.
ik spreek van ervaring door op verschillende Amazon versies te bestellen en de bestelling enz staan dan enkel op de versie waar ik besteld had.
Iedereen bedankt voor de hulp.
Ik heb intussen contact gehad met de klantendienst van amazon belgie die mij doorverwezen naar amazon uk.
Daar moest ik inloggen (?) ik heb mijn belgie login gebruikt maar dat pakte niet. paswoord vergeten gebruikt en ik kreeg een melding dat zij een code naar mij zouden sturen. code ingegeven en dan kreeg ik een bericht op mijn gsm met een tweede code. ik was binnen en heb het wachtwoord gewijzigd.
bij mijn orders stonden inderdaad een stuk of 6 egift cards die ik zou besteld hebben en die ik betaald heb met een visa card met laatste nrs xxxx. Ik heb geen visa card !!!
slotsom: iemand heeft mijn account gebruikt om egift cards te kopen met iemand anders visa card.
@Master-Magic klopt inderdaad, maar de methode blijft hetzelfde 😉 @zuiderlicht heeft nu kunnen inloggen, dus dat is al iets.
@zuiderlicht Best een aangifte doen bij de politie , want uw account is gebruikt voor fraude. Moest er dan iets van komen kan je uw pv voorleggen.
Kijk in je instellingen (betalingen) om die kaart te verwijderen en in je account om 2FA beveiliging in te stellen (bijv. je telefoonnummer of een authenticator app).