Beantwoorden
Duimelijn
Experienced Beetjesweter
Netjes! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Play Sports binnenkort alleen nog mogelijk op TV-box.

"Play Sports is binnenkort alleen beschikbaar op de nieuwe TV-box

Vervang je verouderde Digibox of Digicorder voor de nieuwe Telenet TV-box

We willen ervoor zorgen dat je als Play Sports-klant blijft genieten van de beste tv-ervaring. Daarom moet je je verouderde decoder vervangen voor de TV-box."

Deze mail kreeg ik net zonet van telenet.

Ik heb nog een decoder waar heel wat opnames opstaan die ik nog wel kijken, lees, dit gaat langer duren dan de 45 dagen dat ik de twee samen kan gebruiken.

Maar ik wil natuurlijk ook wel gewoon alles kunnen blijven kijken. Zou ook helpen als die "binnenkort" wat specifieker was... Wat moet ik hieruit verstaan?? Morgen, volgende week, volgende maand?

Iemand een idee hoe snel dit zou gaan?

Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: Play Sports is binnenkort alleen beschikbaar op de nieu

338 reacties
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@janne_man  schreef:

Als Telenet overschakelt naar ip tv dan zal dat uitgestuurd worden met een multicast signaal. Dat betekent één enkel signaal dat uitgestuurd wordt en ontvangen kan worden door iedereen op het Telenet netwerk. Voor zover ik weet is er nog geen multicast mogelijk op het wereldwijde internet. Daarom moet er een afzonderlijk unicast signaal verstuurd worden naar elke individuele kijker die niet op Telenet netwerk zit. Dat signaal wordt dan ontvangen door de Telenet tv app of telenet.tv. 

"als" Telenet overschakelt naar IP?

• Telenet is toch al (gedeeltelijk ) overgeschakeld naar IP (met de TV-Box, TV-Box IP) ...
  • voor zover ik begrijp gebruikt Telenet op dit ogenblik nog geen multicast ...

Met jouw uitleg hierboven bevestig over je dus in feite dat het verkeer naar de TV-Box niet via het internet verloopt, maar via het lokale Telenet netwerk. Vandaar dat gebruikers niet begrijpen dat hiervoor een internet abonnement nodig is ...

Mijn interpreatatie is dus:

• voor Telenet TV (via de TV-Box) is er (technisch gezien) géén internet nodig, wel een modem (IP).
  • Telenet registreert op dit ogenblik geen TV-Box bij klanten die geen internet hebben (een van de redenen is de kijkervaring, gezien de extra Apps op de TV-Box wel internet nodig hebben (vb Netflix, Disney, VRT Nws, VRT Max, etc ...).

Of we dit nu leuk vinden of niet: in een vrije wereld kan Telenet bepalen wat/hoe ze iets aanbieden, en niemand is verplicht om bij Telenet te blijven.

En koppelverkoop is (dank zij Europa 🙄) al lang niet meer verboden in België.

Kevin10
Experienced Weetjesweter
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Telenet is gestart als tv-monopolist met 100% marktaandeel. Grosso modo zijn alle tv-klanten bij Orange en Proximus uiteindelijk bij Telenet weggegaan. Nu Telenet alle unieke voordelen van hun tv-aanbod voor de huidige tv-klanten afschaft, is er voor niemand nog een reden om bij Telenet te blijven.

Telenet zet hun USP (Unique Selling Proposition) bij het huisvuil en geeft de bestaande tv-only klanten bijkomend een bill-chock van om en bij de 50 euro nog eens extra motivatie om naar Orange en Proximus te gaan en de kabel definitief door te knippen.

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Liam004  schreef:

Knoop het goed in je oren: Telenet is de oorzaak van het ongenoegen bij de tv-only klanten!

Knoop het goed in je oren: na uitfasering van DVB-C bestaat een "TV-only klant" niet meer, net zoals bij andere providers geen "TV-only" klanten bestaan ...

@Kevin10  schreef:

Telenet zet hun USP (Unique Selling Proposition) bij het huisvuil

Ik neem aan dat hun marketing afdeling daar goed over nagedacht heeft (wat je van zo'n hoogbetaalde managers toch mag verwachten) 🤔

flip1953
Freshman Meesterweter

@Liam004  schreef:

De streams (live tv, opnames, terugkijk-tv) op de Telenet TV-box ontvang je via het lokale Telenet-netwerk en 100% zeker niet via internet want het dataverbruik telt niet mee voor de Telemeter. Dat is een ontegensprekelijk bewijs dat er geen internet nodig is

Dat is géén bewijs. Een provider kan (technisch) zelf bepalen welke traffiek er meetelt in het data vebruik.

• ik heb nog de tijd gekend dat het verkeer tussen Telenet klanten onderling niet meetelde. Toen konden we nog 24/24 up- en downloaden van/naar de Telenet newsservers (binaries) zonder dat het vebruik meetelde 😊. De tijd van "Bommanews" van Vlad (2001) 😄 ...
  • er is nog een periode geweest waar bepaalde toepassingen (vb Facebook) niet meegeteld werden bij sommige mobile providers (intussen verboden wegen net neutraliteit).

Het enige bewijs zou kunnen als je een packettrace zou maken van het IPTV verkeer. Dan zie je naar welke IP adressen er geconnecteerd wordt...

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

Behalve via het kabelnetwerk (dvb-c) waar kan je nog tv krijgen zonder bij dezelfde operator een netwerkabonnenemt te nemen? Bij TV-Vlaanderen, die verkopen geen internet abonnementen. Bij alle andere moet je een internetabonnenment nemen en is tv een optie. 

Bij een bepaalde interpretatie heb je gelijk. Je hebt geen internet nodig. Je hebt wel een aansluiting nodig die het internet protocol volgt (ip (Tv-Box-)).  Er moet een een kabel- of glasvezel modem geïnstalleerd worden. Exact hetzelfde als voor een internet aansluiting. Software matig moet je dan belet worden om op 'het' internet te kunnen gaan. Dat betekent dus dat je niet alle functies van je tv-box zal kunnen gebruiken. Er moet dezelfde apparatuur geïnstalleerd worden om de ip tv-box te kunnen gebruiken als om toegang te hebben tot het internet.  Softwarematig moet er wel meer gedaan worden voor de ip box dan om toegang te hebben tot het internet. De software woor het verwerken van het dvb-c signaal van de kabel wordt in de ip box vervangen door het kunnen abonneren op een multicaststream. Daarnaast moet de ip box ook nog de gewone internet streams ondersteunen zoals voor terugkijk tv, video on demand, enz.

Is telenet.be een internet adres? Als ik met mijn verbinding met telenet  met mijn browser op pc naar telenet.be ga, ga ik dan op het internet? Is het neen, want je verlaat het netwerk van Telenet niet. Ik kan begrijpen dat je die redenering volgt. Maar ik volg een andere. Ik ga nog verder: als telenet hosting doet voor xyz, als je dan surft naar xyz ga je dan op het internet of is het neen, want je blijft op het netwerk van Telenet? 

Je kan nu zeggen ja maar wat ik hier doe is op het extern netwerk van Telenet en wat jij bedoelt is het interne netwerk van Telenet. Is daar een verschil tussen? Dezelfde klant kan met twee toestellen gelijktijdig naar hetzelfde programma kijken (absurd, akkoord) dat op dat ogenblik uitgezonden wordt (lineaire tv). De klant kijkt enerzijds met de ip box en  anderzijds met de telenet tv app. De ip box krijgt het multicast signaal en de app krijft een unicast signaal. Exact dezelfde bron binnen exact dezelfde infrastructuur. Internet geen internet?

Ken jij een eenduidige definitie van internet? Ik niet. De meest simpele is die ik gevonden heb is deze:

janne_man_0-1747313036556.png

Jari_Opsomer
Professional Meerweter
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! BINGO!

Sorry, maar ik ben het echt beu. Dit gegeven sleept al een maand of zoiets aan, zijnde dat iedereen elkaar constant tegenspreekt..

TECHNISCH gezien kan Telenet inderdaad perfect IPTV aanbieden zonder internet op haar TV boxen, dit verkeer loopt immers op het interne netwerk van Telenet. En zouden ze best in de toekomst naar IPTV-broadcast of dergelijke omzetten om eenzelfde effect als bij DVB-C te verkrijgen. Dit werd vroeger al gedaan om klanten met alleen een Digibox/Digicorder van interactieve diensten te voorzien. Dit aan de hand van een gewone modem waar alleen de interactiviteit op aan stond (interne trafiek), en het WWW werd uitgesloten.

De Telenet TV APPS lopen WEL via publiekelijk internet, en kan je gebruiken via alle providers. Het ding is alleen dat telenet commercieel gezien de IPTV box NIET WIL aanbieden aan klanten. Het kan dus technisch wel.

Velen verwarren internet met interne trafiek, maar logisch want Telenet verwoord het compleet verkeerd. Kan iemand van Telenet a.u.b. eens voor een duidelijk statement zorgen. Alvast bedankt!

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

Technisch gezien hoef je niet te reageren als je het beu bent.

Technisch gezien kan Telenet aan iedereen die een modem heeft internettoegang geven aan de maximale snelheid die de modem technisch aankan zonder meerprijs. 

Absurd.? Ja. Met technisch gezien kan men heel veel beweren. Met het gebruik van termen die geen eenduidige betekenis hebben kan men eveneens veel beweren. Er si geen eenduidige betekenis van internet. 

Zelfs al geeft Telenet een definitie van internet, dan zal iedereen nog niet akkoord gaan met deze definitie.

Dat het technisch kan wordt ook niet tegengesproken. Je moet wel aanvaarden dat er bij dat technisch kunnen ook inspanningen moeten gedaan worden om te beletten dat er gratis toegang komt tot het internet. Ik begrijp de vergelijking met de Digicorder/Digibox. Weet daar dat het signaal dat terugkomt of kwam dikwijls een dvb-c signaal is of was. 

Technisch gezien gaan Proximus en Telenet op termijn een zelfde type netwerk hebben. Commercieel  gezien is het dan aan Telenet om af te wegen in hoever ze gelijk of ongelijk willen zijn ten opzichte van Proximus.

Ik kan me best voorstellen dat ook intern bij Telenet het laatste woord nog niet gezegd is. 

Kevin10
Experienced Weetjesweter
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Ik zou beter stoppen met deze onzin te lezen.

De wettelijke definitie van internet kan niet duidelijker zijn: er is een wet netneutraliteit die internetproviders verplicht om alle internetverkeer gelijk te behandelen. Zerorating is verboden.

Streaming op de TV-box is geen internetverkeer, @Liam004 heeft over de volledige lijn gelijk.

Gvo
Freshman Beetjesweter
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Enkele ex-collega's werken op de netwerkafdeling van Telenet en enkele collega's zijn ex-Telenet-ers dus ik heb een vrij goed zicht op hoe het netwerk van Telenet is opgebouwd. 

De uitleg van @Liam004 klopt. De interactiviteit van de digicorders en het verkeer van de IP boxen gaan over de LAN van Telenet. Is dus vrij simpel om IP TV box klanten een TV-only experience te geven.

Ik vind het gewoon een smerige commerciële zet van Telenet. Mijn grootouders zijn enkele jaren geleden verplicht om over te schakelen van analoge TV naar Digitale TV, uiteindelijk nemen ze er play sports bij en nu worden deze oudjes verplicht om wederom een andere interface te leren gebruiken en als dat nog niet genoeg is worden ze nog eens extra op kosten gejaagd (35 euro extra als ik me niet vergis) voor iets dat ze niet nodig hebben of niet kunnen gebruiken internet)

Ik zou het nog kunnen begrijpen vanuit commercieel standpunt dat ze bvb 5 euro extra per maand vragen voor TV-only klanten, maar de prijs van een volwaardig internet?!? Die mensen hebben ook maar een klein pensioen!

En dan spreek ik nog niet over de bewoners van woonzorgcentra...

Persoonlijk blij dat ik Telenet en hun graaicultuur jaren geleden al de rug toegekeerd heb