Beantwoorden
nancy1971
Professional Beetjesweter
Berichten: 12
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Acces point WNDR4300-TN - Wat kan je er op aansluiten?

Beste allen

 

Reeds enkele jaren beschikken wij over een acces point WNDR4300-TN om de Wifi te verbeteren op het gelijkvloers. De modem staat hier namelijk op zolder. 

 

Het acces point staat in het bureau en er wordt met een kabel afgetakt van een wandcontactdoos. Er is vervolgens nog een bekabelde verbinding met de laptop.

 

Wat is nu mijn vraag?

Er staat te lezen in de handleiding dat je tot 4 toestellen op het acces point kan aansluiten.

Kan ik met andere woorden het acces point als een soort router gebruiken en er de digicorder en de zelfs de omvormer van de zonnepanelen op aansluiten? Graag jullie raad waarvoor dank.

0 Likes
8 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Acces point WNDR4300-TN - Wat kan je er op aansluiten?

Dat zou geen problemen mogen geven. Ben wel wat benieuwd naar jouw omvormer. Dat is via kabel? Ik heb hier SolarEdge en dat is gewoon via WiFi.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
nancy1971
Professional Beetjesweter
Berichten: 12
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Acces point WNDR4300-TN - Wat kan je er op aansluiten?

Beste Bjorn

 

Dank voor jouw reactie.

Hier komt ook een Solar Edje omvormer, maar plaatser wil die enkel met kabelaansluiting op modem/router of powerline installeren.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Acces point WNDR4300-TN - Wat kan je er op aansluiten?


@nancy1971  schreef:

Er staat te lezen in de handleiding dat je tot 4 toestellen op het acces point kan aansluiten.

Kan ik met andere woorden het acces point als een soort router gebruiken en er de digicorder en de zelfs de omvormer van de zonnepanelen op aansluiten? Graag jullie raad waarvoor dank.


Kleine correctie: het Access Point kan je inderdaad gebruiken als een switch (niet "een soort router").

 

Er zijn 4 LAN poorten, waarvan één gebruikt wordt voor de "uplink" (verbinding met de modem op zolder).

 

Je kan er dus nog 3 toestellen op aansluiten. De volgorde (LAN 1-4) maakt niets uit ...

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Acces point WNDR4300-TN - Wat kan je er op aansluiten?

@nancy1971  Je kan deze Ap ook als router gebruiken (dhcp enabled) maar dan moet je de Telenet router wel in bridge mode zetten, zodat deze een extern ip adres kan geven en de ip adressen verdeeld worden door de router. Hoe dat je dit kan doen kan je terugvinden in de handleiding: https://www2.telenet.be/content/dam/www-telenet-be/klantenservice/downloads/wndr4300-um-13sept13-c.p...

Vergeet wel niet je kan er maar 3 toestellen aanhangen vermits je 1 poort zal gebruiken als uplink.

Wat betreft de Solaredge producten die communiceren via de volgende poorten waartussen automatisch wordt geschakeld.
Communicatiesoftware versie 3.1444 of hoger via: 22222, 22221, 80
Communicatiesoftware versie 3.1256 of lager via: 22222

Zorg ervoor dat deze dus geforward zijn en dat je de solaredge een fix ip geeft, anders werkt dit niet.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Acces point WNDR4300-TN - Wat kan je er op aansluiten?


@kristofDW  schreef:

@nancy1971  Je kan deze Ap ook als router gebruiken (dhcp enabled) maar dan moet je de Telenet router wel in bridge mode zetten, zodat deze een extern ip adres kan geven en de ip adressen verdeeld worden door de router.


Ik begrijp niet waarom je op een heel eenvoudige vraag zo'n moeilijk (en volgens mij incorrect) antwoord kan geven

  1. de vraagsteller is alleen geïnteresseerd of het mogelijk is om de 2 vrije poorten op haar access point te gebruiken voor het aansluiten van 2 extra apparaten: een digicorder en de omvormer.
  2. Het advies om van de AP een router te maken, maakt de zaken nodeloos ingewikkeld, vooral geizen we niet weten hoe het netwerk in mekaar zit, en of er nog andere toestellen met de Telenet modem verbonden zijn.
  3. Het advies om de Telenet modem in bridge mode te zetten, is alleen toepasselijk indien de vraagsteller toevallig de E-router (CV8560E) heeft. Andere HGW's kunnen niet in bridge mode.
  4. Last but not least, de handleiding in de link die je geeft, spreekt op geen enkele punt hoe je DHCP kan in/uitscakelen, hoe je van het AP een router kan maken, welke LAN poort de WAN poort wordt, enz ... Met andere woorden: het Telenet AP (WNDR4300-TN) is volgens mij niet voorzien om als router gebruikt te worden.
nancy1971
Professional Beetjesweter
Berichten: 12
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Acces point WNDR4300-TN - Wat kan je er op aansluiten?

Beste netweters

 

Dank voor jullie reacties en voorstellen.

 

Misschien moet ik even de situatie duidelijk stellen.

 

De modem staat op zolder.

Vandaar vertrekken nu 3 kabels door een buis naar de kelder en zo verder.

Kabel 1 voor de vaste telefoon.

Kabel 2 rechtstreeks via de kelder naar de living voor de digicorder.

Kabel 3 rechtstreeks via de kelder naar een wandcontactdoos in het bureau. Vanuit deze contactdoos gaat er een UTP naar het acces point en een UTP van het acces point naar de laptop.

 

Voor het aansluiten van de omvormer stelt de plaatser 2 dingen voor: rechtstreekse kabel van de modem (nog 2 poorten vrij) naar de kelder of werken via een powerline.

Ik ben niet zeker dat er nog een extra kabel door de buis naar de kelder bij kan. Vandaar dat ik dacht aan het inschakelen van het acces point.

Een ander voorstel moest een extra kabel trekken niet lukken.

Kabel 2 van de digicorder gebruiken voor de omvormer.

Het acces point in de kelder plaatsen en kabel 3 naar het acces point laten gaan. Vanuit de vrije poorten naar de digicorder en naar de wandcontactdoos in het bureau.

 

Wat denken jullie hiervan?

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Acces point WNDR4300-TN - Wat kan je er op aansluiten?

@Ex-Netweter

1. Hoe meer uitleg hoe beter😉

2.De vraagsteller zou zijn toestel in router mode willen zetten. Dit is haar goed recht.We weten inderdaad de volledige setup van het netwerk niet. Daarom zijn er vraag en antwoord nodig van ons.

3.Inderdaad het type dat ze ons voorsteld is alleen maar switch vandaar dat er maar 4 poorten aanzijn. Het lijkt veel op een bepaald type van Netgear, vandaar mijn missing 😁


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Acces point WNDR4300-TN - Wat kan je er op aansluiten?

@nancy1971 

Wat ik zeker niet zou doen:

1) werken met Powerline

2) Het AP verhuizen naar de kelder (je wilt toch goede wifi in bureau)

 

Wat je wel kan doen:

1) switch van het AP gebruiken en hierop de omvormer aansluiten

2) kleine switch (5P gigabit switch, kost max 20€) aanschaffen en in living zetten (kabel 2). Hierop de digicorder en de omvormer.

3) kleine switch in de kelder (kabel 2). Hierop omvormer en kabel naar living.

 

Alles hangt ervan af hoe gemakkelijk je van de omvormer naar kelder, bureau of living geraakt ...

De 3 oplossingen zijn evenwaardig.

0 Likes