42239
netweters
|
18640
gesprekken
|
20134
vragen
|
Sinds kort vormt zicht een vreemd probleem bij Sony Tv's in combinatie met DVB-C op het Telenet signaal.
Automatisch worden op "één" de teletekst ondertitels (p888) geactiveerd. Deze kunnen worden uitgeschakeld, maar bij het heropstarten van de Tv zijn ze er terug.
Dit gebeurt bij alle Sony Tv's, zowel van 2018 als 2017. Zowel met als zonder CI+ module. Andere Tv-merken hebben dit probleem niet. Het probleem werd reeds vastgesteld op verschillende locaties in West en Oost-Vlaanderen.
Bij Sony staan ze zelf voor een raadsel. Verschillende diagnoses werden reeds doorgestuurd.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Dat 'probleem' is niet eigen aan Sony.
Je moet ergens in de instellingen kunnen kiezen voor 'Ondertitteling aan' (ik weet niet hoe Sony het juist formuleerd). Als je die optie afzet, zal de 888 verdwijnen.
Strikt genomen heeft DVB (T/C/S) geen teletekst, wel een simulatie ervan. De ondertitteling gebeurt op een andere manier en daarvoor zijn er standaard instellingen.
Probeer maar eens wat op deze link staat https://helpguide.sony.net/gbmig/C5631001/v1/dut/c_digi_europenogas_co_subtitle.html
________________________________________
In het land van de blinden is eenoog koning.
Ik heb het onlangs aan de hand gehad op mijn Philips, maar dat probleem lijkt zichzelf te hebben opgelost. Als ik op mute duw, dan krijg ik wél nog de ondertitels van 888. Ik kan ondertitels instellen op aan/uit/automatisch. Momenteel staat alles op automatisch.
Beste
De optie 'ondertitels' staat uit bij al onze toestellen in omloop.
Wij integreren audio visuele integraties bij klanten en bedrijven.
Momenteel hebben wij van zo'n vijf toestellen van Sony weet met dit probleem.
Alle toestellen in omloop van andere merken hebben dit probleem niet.
Zeer vreemd...
Bij mij op Philips begonnen dit weekend bij rechtstreekse uitzendingen.
De 888 komt met achtergrond bovenop de standaard-ondertitels staan.
Vorige weken stond hij dikwijls links boven....
Gisterenavond tijdens " Vera" heel de tijd 888 bovenaan.... beter dan onderaan centraal , maar waarom ?
Teletekst afschakelen via ... helpt 20 seconden......
@TomB, ik heb dit eens bij één van de TV engineers nagevraagd. Hij was op de hoogte van dit probleem en heeft er zelf ook voor met Sony in contact gestaan.
Telenet heeft recent een wijziging uitgevoerd op het netwerk om conform te zijn met de Europese wetgeving voor ondertitels. Daarom staan ondertitels nu standaard aan op Sony tv's in combinatie met een CI+ module. Dit omdat in de Sony instellingen de ondertitels blijkbaar by default aan staan. De engineer liet ook wel weten dat je dit als klant normaal maar 1x moet afzetten via de instellingen van het tv-toestel en dan zou dit niet meer mogen voorvallen.
Bij de andere merken Samsung, LG, .. hebben ze ook testen gedaan en daar was dit probleem niet te bespeuren, omdat de ondertitels daar standaard uit staan.
Het is nu aan Sony om dit op te lossen in hun software, maar je kan als klant de ondertitels normaal wel zonder problemen eenmalig uitzetten.
@Suzy De ondertitels die te zien zijn, zijn ondertitels die afkomstig zijn van de 888-pagina van teletekst. Deze kunnen enkel worden uitgezet mbv de knop om teletekst uit te zetten.
De functie voor ondertitels in het menu van Sony wordt door ons sowieso telkens uitgezet, dus dit is alvast niet het probleem.
Wanneer de ondertitels worden weggehaald mbv de teletekst-knop, en de Tv wordt opnieuw opgestart, zijn de ondertitels er terug. Op dit moment staat de functie in het Sony-menu voor ondertitels ook nog steeds uit.
@Suzy Bij ons in de toonzaal hangen drie types van Sony. Op alle drie doet het probleem zich voor.
Ik heb ze alle drie voorzien van de nieuwe Androidversie Oreo.
Het gaat over volgende types: KD65AF8BAEP, KD43XF8096BAEP en KD65XE8599BAEP.
@Suzy De richtlijnen die ik van Sony doorkreeg voor het uitzetten van de ondertitels waren compleet anders dan deze omschreven in de link die u net doorstuurde.
Hierdoor heb ik ook fantastisch nieuws, namelijk dat het probleem op het eerste zicht lijkt opgelost 🙂 !
Ik geef dit alvast allemaal nog even door aan onze contactpersoon bij Sony en hoop dat we nu onze klanten met dit issue kunnen gaan verderhelpen.
Alvast bedankt voor alle goeie tips en moeite!
@TomB Ik ben blij dat jouw probleem opgelost is.
Ik ben ontgoocheld dat je blijkbaar mijn reactie van 6 februari 16 u 22 genegeerd hebt.
Vergelijk de inhoud van de link die @Suzy je doorstuurde met die van 6-2.
-----------------------------------------------------
Wat baten kaas en bril als de uit niet zien en wil
@janne_man Toen ik je bericht zag ging ik er blijkbaar te snel van uit dat dit ook de optie was die ik reeds had geprobeerd.
Nadat later wat dieper werd gespit naar het probleem, ging ik ook wat meer op in het overleg.
Ik kan als nieuwkomer bij de Netweters dus enkel tot de conclusie dat ik van in het begin best geen enkel detail over het hoofd zie.
Alvast mijn excuses en een pluim voor het indertijd zo snel een oplossing vinden voor het probleem!
@TomB, dat is heel goed nieuws! Blij dat we je hebben kunnen helpen.
@janne_man, heb de link van de engineer niet vergeleken met die van jou toen ik hem kreeg, maar is inderdaad exact dezelfde. Daarom heb ik net jouw antwoord als oplossing aangeduid. Zo komen de pluimen zeker en vast bij de juiste persoon terecht!