Beantwoorden
KevinDBM
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
Nieuwe TV-theek? On a roll... Hoort wie klopt daar? Dat loopt vlotjes.

Mysterie van enkele zenders zonder signaal

Sinds het begin dat ik Telenet TV heb, zit ik (en de technische dienst) met het mysterie van enkele zenders zonder signaal. 

 

Aangezien het voornamelijk over banale zenders gaat, met uitzondering van play sports 6 , 7,  8 en GOLF en de History Channel, heb ik hier nooit veel erg in gevonden, maar dat laat mij niet na te blijven zoeken naar een oplossing. Want blijkbaar is de technische dienst van Telenet hier niet toe in staat.

 

Misschien heeft iemand van jullie wel een vergelijkbare situatie meegemaakt.

 

De foutmelding op die zenders is u ongetwijfeld bekend: "GEEN SIGNAAL. Er is geen signaal op deze zender. Controleer ...."

 

Hierbij een overzicht van wat Telenet en ik reeds hebben ondernomen:

 

1. Technische dienst gebeld: zij stonden meteen voor een raadsel, want aangezien de andere zenders van het betaalpakket wel beschikbaar waren, waren de 'huis-tuin-keuken fixtips' nutteloos (kabel controleren, heropstarten van digicorder en modem ...) De medewerker kon wel vanop afstand zien dat de bewuste zenders niet werkten. Hij stelde voor om de digicorder te vervangen.

 

2. Digicorder werd vervangen: nog steeds hetzelfde probleem.

 

3. Technieker komt langs: de modem wordt 'vernieuwd'  (zwart naar wit) in kader van de 'iedereen mee tournee'. Hij vervangt ook de kabels en kijkt naar de aansluiting buiten. Probleem blijft bestaan en hij raadt mij aan een elektricien te contacteren om de bekabeling in de muur te controleren. Maar de man is eerlijk en zegt dat indien dat daar een probleem zou zijn, er veel meer zenders niet zouden werken.

 

4. Elektricien komt langs en voert een controle uit. De aansluiting aan het gebouw en de modem liggen op minder dan een halve meter van elkaar. Hij zegt dat alles in orde is, maar heeft vragen bij de aansluiting van Telenet. Die specifieke zenders zouden ook een bepaalde frequentie, de oorzaak voor het ontbrekend signaal ligt volgens hem dus aan de aansluiting aan het gebouw.

 

5. Telenet stuurt een team om de aansluiting aan het gebouw te komen checken en zegt dat deze volledig in orde is. 

 

En daarmee zijn we terug bij af ... probleem bestaat nog steeds.

 

Internet en TV: Fiber 200 - Play More + Sports
0 Likes
7 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mysterie van enkele zenders zonder signaal

Over welke zenders gaat het?

_____________________________________
In het land der blinden is eenoog koning.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mysterie van enkele zenders zonder signaal

@janne_man

 

In zijn eerste post worden alvast deze als belangrijk vermeld:

 

play sports 6 , 7,  8 en GOLF en de History Channel

 

Er zijn er nog maar die zijn niet belangrijk voor hem.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mysterie van enkele zenders zonder signaal

@StefaanH Mijn bedoeling was om een grotere lijst te krijgen. Ik heb dan maar gekeken wat ik zinnig kan vertellen over die paar zenders.

Ik heb een export van de kanalen gedaan op mijn tv (en een beetje gemanipuleerd achteraf).

Ik stel vast dat de opgegeven zenders op twee muxen zitten. Het zijn de zenders met de laagste freqeuntie.  Een deel op 120 MHz en een deel op 128 MHz.

Misschien kan deze info een hulp zijn voor anderen die hier meer kunnen in zien dan ik.

 

Ik geef hier de volledige lijst. Als @KevinDBM weet zou hebben van bepaalde zenders die in deze lijst staan en niet het het 'wangedrag' vertonen, heeft het uiteraard niets met de zendfrequentie te maken. Ter info: de eerstvolgende frequentie die Telenet gebruikt voor de digitale zenders is 290MHz.

Hier volgt de lijst:

PosChannel nameService TypeFreqency (MHz)TS ID
153France 4HD-TV12014
154France 5HD-TV12014
158France OHD-TV12014
159SundanceTV FRHD-TV12014
177n-tvSD-TV12014
204Play Sports HD5SD-TV12014
205Play Sports HD6HD-TV12014
206Play Sports HD7HD-TV12014
208Play Sports GolfSD-TV12014
314ShortsTVHD-TV12014
380NickMusicSD-TV12014
381VH1 musicSD-TV12014
411CGTNSD-TV12014
800Playboy TVSD-TV12014
881NPO 3FMRadio12014
882NPO Radio 1Radio12014
883NPO Radio 2Radio12014
884NPO Radio 4Radio12014
886France CultureRadio12014
887France InterRadio12014
888France MusiqueRadio12014
890BBC Radio 1Radio12014
891BBC Radio 2Radio12014
892BBC Radio 3Radio12014
893BBC World ServiceRadio12014
895WDR 2Radio12014
896WDR 3Radio12014
897WDR 4Radio12014
898WDR 5Radio12014
8991LIVERadio12014
929RFIRadio12014
942ZENRadio12014
8Ring-TVSD-TV12816
8TV Oost StNik.SD-TV12816
8FocusHD-TV12816
8RTV Herentho.SD-TV12816
8BRUZZSD-TV12816
8notéléSD-TV12816
137R. Contact VisionSD-TV12816
176VOXSD-TV12816
1912M MondeSD-TV12816
207Play Sports HD8HD-TV12816
353History TVSD-TV12816
363E! EntSD-TV12816
366ExtremeSD-TV12816
384Mezzo TVSD-TV12816
404Al Jazeera Eng.SD-TV12816
405EuronewsSD-TV12816
550Fashion TVSD-TV12816
802Penthouse HDHD-TV12816
812Penthouse HD1HD-TV12816
813Penthouse HD2HD-TV12816
918NostalgieRadio12816
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mysterie van enkele zenders zonder signaal

Ik heb nog wat nageacht (soms doe ik dat Smiley Vrolijk). Heb je bij de zenders die problemen geven al eens gekeken naar de foutive pakketten? Op de Digicorder Instellingen, Digicorder, Technisch, Signaalsterkte.

Als mijn vaag vermoeden klopt, zal je veel foute pakketten hebben op de zenders die je aangeeft en niet op ander (dan deze uit mijn lijst).

In dat geval is er duidelijk een verband met de zendfrequentie. Ik heb een beetje gezocht op de netweters en elders, maar ik heb niets gevonden in verband met de zendfrequentie. Wat ik wel gevonden heb op de netweters is een geval van blokvorming dat opgelost werd door een nieuwe antennekabel van stekkerblok naar Digicorder. 

Als het met die kabel te maken heeft, kan je mogelijk ook het probleem beïnvloeden door met deze kabel te wiebelen.
_____________________________________
In het land der blinden is eenoog koning.

 

 

0 Likes
KevinDBM
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
Nieuwe TV-theek? On a roll... Hoort wie klopt daar? Dat loopt vlotjes.

Mysterie van enkele zenders zonder signaal

Bedankt voor jullie antwoorden.

 

 

Er zijn inderdaad meer foute pakketten op desbetreffende zenders. Dat konden ze vanuit de technische dienst van Telenet ook zien als ik naar die zender schakelde. Vroeger kon je de digicorder opnieuw instellen en dan waren die zenders even beschikbaar, om na een paar uur terug weg te vallen. Nu lukt dat niet meer. Het wiebelen met die kabel test ik even uit.

Internet en TV: Fiber 200 - Play More + Sports
0 Likes
KevinDBM
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
Nieuwe TV-theek? On a roll... Hoort wie klopt daar? Dat loopt vlotjes.

Mysterie van enkele zenders zonder signaal

@janne_man Bedankt voor jouw antwoord. Elke zender op jouw lijst heeft hier geen signaal. Dus wel degelijk iets met de frenquentie.

Internet en TV: Fiber 200 - Play More + Sports
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mysterie van enkele zenders zonder signaal

Als ik in uw geval zou zijn, met hetgeen je nu weet, zou ik de coax die uit de niu vertrekt losschroeven en in een andere aansluiting van de niu vastschroeven. Dit in de veronderstelling dat de niu vier antenneaansluitingen heeft (als ik het goed voorheb, zijn er twee die een versterkt signaal geven). 

Blijft het probleem, dan moet je kunnen vaststellen of het probleem ontstaat na de niu (dan is het jouw probleem), in het andere geval is het een Telenet probleem.  Voor deze vaststelling zou ik digicorder en tv naast de niu zetten en zou een antennekabel steken tussen niu en digicorder. Heb je een coax op overschot, dan kan je die gebruiken. Nu ga ik effe vloeken: je knipt de vrouwelijke stekker af, maakt de interne koperdraad 0,5 a 1 cm bloot, ze zorgt ervoor dat de koperen geweven draad die rond de binnen isolatie zit niet inkort en met geen enkel draadje tegen de binnenste draad komt. De binnenste draad steek ge in de niu tot tegen de isolatie, de buitenste geweven draad zet je over de nippel van de niu en gebruik wat plakband om het op zijn plaats te houden en om te een goed contact te hebben met de nippel.
_____________________________________
In het land der blinden is eenoog koning.