Beantwoorden
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Bestaande CI+ kaartjes nog bruikbaar in nieuwe ONEup?

Las vandaag in de Google newsfeed de plannen over de nieuwe abonnementen van Telenet. 

OneUp met 1 sim kaart ZONDER decoder. 86€. Ideaal...

Wat ik me afvraag, zijn de bestaande CI+ kaartjes te gebruiken?

Zo ja, meteen een nieuwe klant 😀

 

Iemand daar al info over?

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Het Nieuwe OneUp, CI+ te gebruiken?

Tags (2)
0 Likes
41 reacties
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Bestaande CI+ kaartjes nog bruikbaar in nieuwe ONEup?

flow zender zijn totaal 14 zender  de play zenders de vtm zender en de vrt zender en open play sport niet het zelfde als yugo tv app

0 Likes
Ex-Netweter
 

Bestaande CI+ kaartjes nog bruikbaar in nieuwe ONEup?


@Wheng  schreef:

Ik vrees dat er zonder de optie tv geen actief tv-signaal is en dus je CI+ niet zal werken. Als je enkel internet hebt, dan zal er buiten een TOF-filter worden geplaatst. Deze laat dan geen tv-signaal door.


Het gaat hier over 2 verschillende dingen:

  1. Zonder "optie TV" of een DTV abonnement zal een CI+ kaart niet geactiveerd zijn, en dus niet werken (tenzij geactiveerd op de naam van een klant die wel voor DTV betaalt).
  2. Een "TOF" filter is waarschijnlijk een overblijfsel van de goede oude analoge tijd 😊. Ik denk niet dat Telenet zich nu nog bezig houdt met het plaatsen van dergelijke filters. Trouwens, zo'n filter heeft volgens mij geen zin meer nà het afschaffen van het analoge TV signaal. Het is toch de bedoeling dat deze frequenties in de toekomst gebruikt zullen worden voor méér internet (o.a. Docsis 3.1), m.a..w. het heeft dus geen zin om deze frequenties nog weg te filteren??

Misschien zullen One/OneUp klanten - zonder "optie TV" - nog altijd het Compact Signaal kunnen ontvangen (TV en radio) 🤔.

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bestaande CI+ kaartjes nog bruikbaar in nieuwe ONEup?

@Ex-Netweter

DVB-C en analoge tv gebruiken dezelfde frequenties. Op een welbepaalde frequentie kan er uiteraard maar één sigaal zijn, of het dvb-c of het analoge. Op één frquentie kan slechts één analoog signaal zijn. Op één frquentie zit digitaal een mux met verschillende tv zenders en verschillende radio zenders.

Het compact signaal voor tv gebruikt slechts twee frequenties en dit voor meer dan twintig tv kanalen waarvan zelfs twee in HD.

Een filter werkt op basis van frequentie, niet op basis van de inhoud van de frequentie. 

Frequenties zijn gegroepeerd in banden. Ik veronderstel dat Telenet bepaalde banden gaat gebruiken voor iets anders dan tv. Enkel de banden met dvb-c moeten dus weggefilterd worden.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bestaande CI+ kaartjes nog bruikbaar in nieuwe ONEup?

@janne_man zijn er zelf 4 in HD in plaats van 2 😉 

je vergeet Ketnet HD en Vlaamseparlement.tv is ook in HD.

 

en denk wel dat @Ex-Netweter wel op de hoogte is 😛 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Bestaande CI+ kaartjes nog bruikbaar in nieuwe ONEup?

@janne_man 

Bedankt voor de uitleg i.v.m. het gebruik van de frequenties ...

Maar ik begrijp niet welk punt van mijn vorige post je hiermee wil verduidelijken of bestrijden??

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bestaande CI+ kaartjes nog bruikbaar in nieuwe ONEup?


@Ex-Netweter  schreef:

@janne_man 

Bedankt voor de uitleg i.v.m. het gebruik van de frequenties ...

Maar ik begrijp niet welk punt van mijn vorige post je hiermee wil verduidelijken of bestrijden??


Jouw punt dat de filters geen zin meer hebben. Ze blijven zin hebben voor de frequenties met een dvb-c signaal. Of Telenet ze al dan niet plaatst is een andere kwestie. In het verleden is Telenet daar ook niet altijd zorgvuldig mee omgesprongen (of de onderaannemers die nalieten om het te doen).

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Bestaande CI+ kaartjes nog bruikbaar in nieuwe ONEup?

ze worden nog geplaatst bij een vriend stond er vorige week opeens een lader tegen de gevel om een filter te zetten tussenpersoon plaatse de filter niet iemand van telenet de persoon moest nog een lijst afwerken soms is het niet duidelijk aan de kabel te zien welke er uit moet zegde de persoon tegen dat de mensen thuis komen gebeurd het dat ze geen beeld hebben omdat de verkeerde kabel is uit gezet of filter gezet

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Bestaande CI+ kaartjes nog bruikbaar in nieuwe ONEup?

@Ex-Netweter   Het zou straf zijn moest Telenet het compact signaal zomaar laten gebruiken door iemand zonder een tv-abonnement. Ook voor een CI+: gratis tv? Je laat het kaartje activeren bij een familielid en jij hebt gratis DTV.  Dan neem je toch gewoon enkel internet?


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Bestaande CI+ kaartjes nog bruikbaar in nieuwe ONEup?


@janne_man  schreef:

@Ex-Netweter

DVB-C en analoge tv gebruiken dezelfde frequenties. Op een welbepaalde frequentie kan er uiteraard maar één sigaal zijn, of het dvb-c of het analoge. Op één frquentie kan slechts één analoog signaal zijn. Op één frquentie zit digitaal een mux met verschillende tv zenders en verschillende radio zenders.


DVB-C en analoog gebruiken niet dezelfde frequenties. Als je het over "banden" hebt, is het spectrum op de kabel op dit ogenblik grosso-modo als volgt ingedeeld (afhankelijk van de regio):

  • 6-65 MHz: retourkanaal.
  • 88-108 MHz: FM (afgeschaft).
  • 120-128 MHz: DVB-C (2 muxen).
  • 133 -280 MHz: analoge TV (wordt afgeschaft).
  • 306-410 MHz: DVB-C (13-tal muxen).
  • 406-446: Data (5-tal Docsis 3.0 kanalen).
  • 449-463 MHz: enkele analoge TV kanalen (wordt afgeschaft).
  • 482-498: Data (3-tal Docsis 3.0 kanalen?).
  • 506-522: DVB-C (3-tal muxen).
  • 562-850: data

Bovenstaande waarden zijn benaderend, en kunnen verschillen per regio.

 

Nu terug naar het "TOF" filter.

Dit filter, dat nog afstamt van de tijd dat Telenet alléén internet aanbood, en TV via de "kabeldistributie" kwam - vandaar "Telenet only" filter genoemd - had de bedoeling om voornamelijk de analoge TV kanalen weg te filteren, akkoord?

 

Gezien de analoge kanalen in de toekomst plaats moeten maken voor internet (= data), zal een TOF filter dus een stuk van de toekomstige data kanalen (Docsis 3.1?) wegfilteren, en dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Vandaar mijn bewering, dat een TOF filter in de toekomst geen zin meer zal hebben 🙂.

 

Of denk je dat Telenet nu overal nieuwe filters gaat plaatsen die exact het "Compact signaal" (290-298Mhz) of de DVB-C frequenties (306-410 MHz & 506-522 MHz) gaan wegfilteren?

Trouwens, DVB-C moet niet weggefilterd worden, gezien versleuteld ...

0 Likes
Ex-Netweter
 

Bestaande CI+ kaartjes nog bruikbaar in nieuwe ONEup?


@Wheng  schreef:

@Ex-Netweter   Het zou straf zijn moest Telenet het compact signaal zomaar laten gebruiken door iemand zonder een tv-abonnement. Ook voor een CI+: gratis tv? Je laat het kaartje activeren bij een familielid en jij hebt gratis DTV.  Dan neem je toch gewoon enkel internet?


Dat is nu al zo bij CI+:

Een TOF filter houdt de DVB-C muxen (boven 330 MHz) niet tegen...

[EDIT]
Hiermee wil ik absoluut het "zwartkijken" niet promoten (het gaat tenslotte maar over een beperkt aantal SD kanalen) - maar ik heb gewoon bedenkingen over het nut ven een "TOF filter" in de toekomst 🙂...

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bestaande CI+ kaartjes nog bruikbaar in nieuwe ONEup?

@Ex-Netweter uw gegevens van de kabel zijn al ouderwets 😉 ik tel 18 DVB-C muxen met TV zenders dat voor oost- west Vlaanderen en Vlaams Brabant zijn.

van de tijdelijke DVB-C muxen voor on demand zijn er 4 dat in gebruik zijn.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Bestaande CI+ kaartjes nog bruikbaar in nieuwe ONEup?

Ik neem gerust aan dat deze frequentie indeling niet volledig up-to-date is, vandaar dat ik zei "grosso modo" 😊

Maar het verandert niets aan mijn mening i.v.m. de "TOF filter" 🙂...

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bestaande CI+ kaartjes nog bruikbaar in nieuwe ONEup?

@Ex-Netweter idd, die filter kan zelf zorgen dat je het compact signaal niet kan ontvangen,

heb die ook nog gehad met enkel internet en toen zat de VRT op de freq dat ze blokkeerden en toen kon je deze niet meer zien, de blokkering ging tot de freq van VTM HD die dan ook niet open ging met een CI module.

heb geen filter meer zitten op de kabel doordat ik een CI module gebruik, daar heb ik geen info over of ze het compact signaal blokkeren of niet.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Bestaande CI+ kaartjes nog bruikbaar in nieuwe ONEup?

Zonet Telenet Klantendienst aan de lijn gehad. 

Als men Telenet OneUp neemt zonder optie tv, blijven de CI+ kaartjes gewoon werken. Zonder meerkost.

Toch interessant dan 🙂

 

Het bericht dat gemarkeerd is met "oplossing" hier, mag meteen gewijzigd worden, want dat was de oplossing niet!

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bestaande CI+ kaartjes nog bruikbaar in nieuwe ONEup?

@raverke95 is een rare wending want een CI module moet toch aan een kabel abbo gelinkt zijn.

in theorie betaal je dan geen kabel kost voor tv.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes