Beantwoorden
Doggy
Professional Weetjesweter
Berichten: 50
Smile! De vlam zit erin. On a roll... Tien op tien!

Coaxkabel bovengronds aansluiten zonder wachbuis

Uiteindelijk ( na twee jaar problemen)is men er achter gekomen dat mijn dropkabel slecht is. De oorzaak hiervan is een verlenging ooit door Telenet uitgevoerd na het verplaatsen van het aansluitpunt 9 meter verder. Blijkbaar is er nu op deze plaats vocht in de kabel gekomen. Netwerk technieker die daarstraks metingen is komen doen stelde voor van een nieuwe aan te leggen via een verluchting van de kruipkelder stukje naast de gevel en dan via een laag scheidingsmuurtje tussen mijn voortuin en die van de buur naar het aansluitpunt dat daar aanwezig is. Volgens hem mag ik hem bevestigen tegen dit muurtje zodat hij zichtbaar blijft om beschadigingen te voorlomen. Ingraven was niet echt nodig.Klopt dit dat hij bovengronds mag aangelegd worden om. Zou het niet leuk vinden moesten me zeggen wanneer ze hem komen aansluiten dat dit niet ok is. De vroegere weg volgen onder mijn oprit waar beton en klinkers liggen is onmogelijk omdat de wachtbuis moeilijk bereikbaar is.

0 Likes
8 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Coaxkabel bovengronds aansluiten zonder wachbuis

@Doggy  

Je driopkabel leg je onder de grond in een wachtbuis , 60 cm in gegraven. Je kabel , beter gezegd de lengte ervan , meet je recht op. Dus je meet van je gevel tot aan je straat kant helemaal recht en vanaf daar meet je dan de lengte bij tot aan de Paddestoel. Die twee lengtes tel je op en je doet daar twee meter bij , de technieker zal deze namelijk precies op maat maken. Op die manier heb je ook direct je type kabel welke je nodig hebt :

 

0-30 meter een PE 6 kabel 

31-60 is een PE 11 kabel. 

Kom je boven de 60 meter heb je al een PE14 kabel nodig. 

 

Maar terug komend op je vraag de kabel dient in de grond te liggen in een wachtbuis. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Doggy
Professional Weetjesweter
Berichten: 50
Smile! De vlam zit erin. On a roll... Tien op tien!

Coaxkabel bovengronds aansluiten zonder wachbuis

Bedankt voor de reactie. Dus die netwerktechnieker heeft me dus verkeerde info gegeven. Hij beweerde dat dit zo kon.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Coaxkabel bovengronds aansluiten zonder wachbuis

@Doggy  

Het wordt altijd aangeraden deze in de grond te leggen in een wachtbuis en 60cm diep. Dat de technieker zegt deze bovengronds te leggen snap ik niet dat is toch vragen voor eventuele problemen. Het is niet gezegd dat het niet kan of niet mag er is ook geen verplichting om het te doen want dat bepaal je zelf , aangezien de kabel op je eigen privé eigendom ligt. Maar storingen , regen , wind alles is direct toegankelijk op je kabel. Daarom ook het advies leg deze wel onder de grond in een wachtbuis. Of jij dat doet en wil is je eigen keus daar kan Telenet geen verplichting aan geven ze kunnen enkel dat advies geven. Maar dat een netwerktechnieker het geeft als advies om niet te doen is wel erg vreemd. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Doggy
Professional Weetjesweter
Berichten: 50
Smile! De vlam zit erin. On a roll... Tien op tien!

Coaxkabel bovengronds aansluiten zonder wachbuis

Lijkt mij ook de beste oplossing om die in een 40 mm wachtbuis te leggen.Vond het ook wel eigenaardig dat die technieker dit vertelde.Ik vraag me nog wel af of ik aan de rooilijn waar die wachtbuis boven komt die daar gewoon stopt of ik een stuk moet oprollen zodat ze onder het voetpad ermee verder kunnen gaan tot aan de paddestoel ( 3 m verder)Of lossen die dat anders op? Buis is ruim lang genoeg om dit te voorzien.Was maar een idee van me zodat de coax volledig in een buis zit tot aan de paddestoel.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Coaxkabel bovengronds aansluiten zonder wachbuis

@Doggy  

Dat wil dus zeggen dat je die drie meter extra mee moet leggen + twee meter is totaal extra 5 meter in je totale lengte mee berekenen. Dan inderdaad aan je perceel grens opgerold leggen zodat de technieker die weer in de straat kan in graven. Wel bellen met Telenet en ook vermelden dus dat deze werken uitgevoerd moeten worden anders gaan ze langs komen , weg gaan en weer terug komen voor die werken te doen. Er zal een vergunning moeten komen om de straat te openen en de kabel daar ook in te graven maar dat is voor Telenet zelf daar moet je niet heen kijken. 

 

Dus kort samen genomen je lengte van de kabel is dus :

gevel tot aan je perceel grens = ......meter + drie meter aan de paddestoel + twee meter extra = .....totale lengte kabel. Alle lengtes altijd recht meten niet in hoeken of schuin meten naar de korte weg. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Coaxkabel bovengronds aansluiten zonder wachbuis


@Doggy  schreef:

Uiteindelijk ( na twee jaar problemen)is men er achter gekomen dat mijn dropkabel slecht is. De oorzaak hiervan is een verlenging ooit door Telenet uitgevoerd na het verplaatsen van het aansluitpunt 9 meter verder. Blijkbaar is er nu op deze plaats vocht in de kabel gekomen. Netwerk technieker die daarstraks metingen is komen doen stelde voor van een nieuwe aan te leggen via een verluchting van de kruipkelder stukje naast de gevel en dan via een laag scheidingsmuurtje tussen mijn voortuin en die van de buur naar het aansluitpunt dat daar aanwezig is. Volgens hem mag ik hem bevestigen tegen dit muurtje zodat hij zichtbaar blijft om beschadigingen te voorlomen. Ingraven was niet echt nodig.Klopt dit dat hij bovengronds mag aangelegd worden om. Zou het niet leuk vinden moesten me zeggen wanneer ze hem komen aansluiten dat dit niet ok is. De vroegere weg volgen onder mijn oprit waar beton en klinkers liggen is onmogelijk omdat de wachtbuis moeilijk bereikbaar is.


op privé is uw zaak, zie deze situatie veel (oprit met scheidingsmuurtje tussen de buren)

ideaal is natuurlijk ingraven (vb tegen vandalisme)

 

0 Likes
ken3130
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Coaxkabel bovengronds aansluiten zonder wachbuis

Misschien een heel dome vraag. maar moet je altijd mooi recht naar de riool lijn gaan en dan de rioollijn links of rechts volgen?

 

Kan diagonaal ook niet?

 

mvg,

Ken

0 Likes
RuZ
Freshman Veelweter
Berichten: 158
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Coaxkabel bovengronds aansluiten zonder wachbuis


@ken3130  schreef:

Misschien een heel dome vraag. maar moet je altijd mooi recht naar de riool lijn gaan en dan de rioollijn links of rechts volgen?

 

Kan diagonaal ook niet?

 

mvg,

Ken


Diogonaal wordt nooit gedaan.
Best van het huis loodrecht naar de rooilijn, en daar naar links of rechts tot tegen de perceelsgrens.

Ook geen bocht van 90° maken, maar een afgezwakte bocht door eerst 45°, dan een recht stukje en dan weer een bocht van 45° te maken.

 

Alleen al om bij latere graafwerken de wachtbuis met kabel terug te vinden wordt er enkel loodrecht op de rooilijn gewerkt.

0 Likes