Beantwoorden
DirkT
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Combinatie digitaal TV kijken en andere analoge TV's

Ik heb 3 TV's in ons huis

één in de living, deze is aangeschakeld via HDMI aan de digicorder en kijken we dus digitaal.

In de keuken en slaapkamer kijken we analoog. Deze tv's zijn met een coax kabel verbonden naar de versterker die bij de router staat.

Wat moet er gebeuren indien Telenet het analoog TV-signaal stopt?

0 Likes
10 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Combinatie digitaal TV kijken en andere analoge TV's

Als de tv in de keuken en slaapkamer een dvb-c tuner hebben, kan je nu reeds digitaal kijken. 

Het gemakkelijkste is om het stappenplan van Telenet te volgen.

Bij het herscannen, zorg ervoor dat je enkel de digitale kanalen scant (staat ook wel vermeld in het stappenplan).

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Combinatie digitaal TV kijken en andere analoge TV's

@DirkT   Zijn het vrij recente Tv's in de slaapkamer en de keuken? Dan kan je doen wat @janne_man  zegt maar als het nog van die beeldbuis Tv's zijn dan zal je moeten in de kosten kopen om er nieuwe aan te schaffen. Al kosten die 32" Tv's nu ook geen schatten van geld meer.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Combinatie digitaal TV kijken en andere analoge TV's

@janne_man 

 

Is dat zonder CI+ kaartje?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Combinatie digitaal TV kijken en andere analoge TV's


@sb  schreef:

@janne_man 

 

Is dat zonder CI+ kaartje?m


Ja, gewoon het compacte signaal ter vervanging van het analoge. Een dertigtal tv zenders en een nog groter aantal radiozenders.

 

0 Likes
DirkT
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Combinatie digitaal TV kijken en andere analoge TV's

Het is mij nog niet echt duidelijk.

Ik heb 2 gewone analoge TV's nu verbonden met coax naar een centrale versterker aan de router verbonden. 1 extra TV die via een HDMI is aangesloten in de living direct op de decoder.

Als ik het zo lees mag ik binnenkort 2 nieuwe TV's kopen omdat Telenet beslist het analoge verhaal stop te zetten?

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Combinatie digitaal TV kijken en andere analoge TV's

@DirkT  Maar nee hoor. De Digicorder die nu op je TV aangsloten is blijft werken. Is al digitaal.

Alleen van uw 2e en 3e TV kan ik niet zeggen of je die moet vervangen of niet. Maar je kunt daar eventueel een digibox op aansluiten. Of je kan eerst eens kijken of die TV ook een DVB-C tuner heeft en indien ja de digitale zenders zoeken.

Je kan dit meestal zien als je in het menu van de TV gaat en klikt op zenderinstellingen/zenders zoeken of iets dergelijks en als je daar dan de keuze krijgt analoog/digitaal of beiden.

Kijk ook eens hier:

https://www2.telenet.be/nl/landing-pages/signaalswitch/tv/ 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Combinatie digitaal TV kijken en andere analoge TV's

@DirkT 

Controleer met de link die @igvfer opgegeven heeft of je tv een dvb-c tuner heeft.

In het geval dat die geen dvb-c tuner heeft zal je uiteindelijk wel in kosten vallen. Bij de aankondiging van het  schrappen van het analoge signaal, meen ik gelezen te hebben dat Telenet gedurende één jaar een decoder gratis gaat ter beschikking stellen ( @Suzy  kan je dit bevestigen?). Dat is uiteraard maar een tijdelijke oplossing. Vermits het nu koopjesperiode is, kan je ook overwegen om nu een tv te kopen. Een probleem is allicht dat je nu twee tv's hebt met een kleiner scherm en dat die nu bijna niet meer te vinden zijn. Je kan ook eens kijken op winkelpagina van Telenet. Persoonlijk vind ik voor een tv in de keuken of slaapkamer de lg van 32 duim (aan 179 euro) een interessante oplossing. Heb je nog een oude tv met een beeldbuis en staat dit op een houder, dan zal je die houder allicht ook moeten vervangen.

 

Ex-Netweter
 

Combinatie digitaal TV kijken en andere analoge TV's

In de keuken en slaapkamer kijken we analoog. Deze tv's zijn met een coax kabel verbonden naar de versterker die bij de router staat.

Wat moet er gebeuren indien Telenet het analoog TV-signaal stopt?


Alle opties nog eens op een rijtje:

  1.  heb je een recente TV, die uitgerust met een DVB-C tuner, dan zijn de opties:
    1.  je kan nu al alle "vrij te ontvangen" zenders van het Compact signaal zien (23 TV zenders en 39 radiozenders).
    2.  Indien je het toestel uitrust met een CI+ module ontvang je alle digitale zenders van het basisaanbod.
  2.  heb je een minder recente TV (met een HDMI aansluiting):
    1.  koop of huur een digibox bij Telenet (voordeel: je kan alle opnames van de 1ste digicorder bekijken/programmeren op voorwaarde dat je die interactief kan aansluiten)
    2.  koop een aparte DVB-C tuner, waarmee je het "Compact signaal" kan ontvangen (alle onversleutelde kanalen). Prijsklasse vanaf ca 40-50€)
    3.  Chromecast en Yello TV App, VRT Nu, VTM Go ...
  3. Heb je een oude TV (zonder HDMI):
    1.  koop een nieuw toestel, vooral als je nog een oude beeldbuis TV hebt. Alleen al voor het gevaar (implosie) en verbruik, zou ik zo'n toestel niet langer meer gebruiken 😊
    2.  aparte DVB-c tuners (zie hierboven) hebben meestal ook een SCART of Video uitgang.
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Combinatie digitaal TV kijken en andere analoge TV's

Nog een korte aanvulling op het nuttig overzicht van @Ex-Netweter

Bij puntje 2: de aankoopprijs van zo'n CI+kaartje bij Telenet: eenmalig 69 euro.



Alle opties nog eens op een rijtje:

  1.  heb je een recente TV, die uitgerust met een DVB-C tuner, dan zijn de opties:
    1.  je kan nu al alle "vrij te ontvangen" zenders van het Compact signaal zien (23 TV zenders en 39 radiozenders).
    2.  Indien je het toestel uitrust met een CI+ module ontvang je alle digitale zenders van het basisaanbod.

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Combinatie digitaal TV kijken en andere analoge TV's


@janne_man  schreef:

@DirkT 

... Bij de aankondiging van het  schrappen van het analoge signaal, meen ik gelezen te hebben dat Telenet gedurende één jaar een decoder gratis gaat ter beschikking stellen ( @Suzy  kan je dit bevestigen?). ...


@janne_man goede vraag. Ik ben even moeten gaan zoeken en blijkbaar krijg je als klant 12 maanden gratis huur op de decoder wanneer je van enkel analoge tv (zonder digitale tv) de overstap moet maken naar digitale TV vanwege de signaalswitch. Heb je al digitale tv, dan kan je decoders bijnemen, maar daar is geen promotie aan verbonden.

 

Allereerst denk ik dat het belangrijk is voor @DirkT om te weten of zijn tv toestellen beschikken over een DVB-C tuner, dan is herscannen namelijk voldoende om het compacte signaal te ontvangen. Maar alle opties zijn hier ondertussen zeer uitgebreid toegelicht, waarvoor dank Netweters! 👌


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.