Beantwoorden
Lenny_V
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Twee handen vol! Goed gevonden!

Digicorder kan niet verbinden met TP-Link Deco X60 Mesh

Hallo iedereen,

 

Ik heb thuis een internetmodem van Telenet en we hebben al jaren problemen met ons internet voor op de tv. We hebben al de access point en de wifi powerline van Telenet geprobeerd niets werkt. Het wifi-signaal was zelf verslechterd wanneer we een powerline achter de tv in de keuken wouden plaatsen.

Ik heb nu een router en een mesh wifi systeem gekocht van TP-link in de hoop dat ik het nu wel (eindelijk) in orde krijg.

 

Toestellen:

  • Telenet modem 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)
  • Telenet digicorder DC-AD2200
  • Telenet HD DIGIBOX DB-AD220

 

  • TP-LINK Archer AX50 - Router - AX - geschikt voor Wifi 6 - 3000 Mbps

 

  • TP-Link Deco X60 - Mesh WiFi - WiFi 6 - 3000Mbps / 3-pack

 

Ik heb de router eerst geïnstalleerd en daarna het mesh systeem. De router en één van de drie toestellen van het mesh systeem zijn met een kabel aangesloten op de modem van Telenet.

Ik heb het internet-signaal van de modem niet uitgezet, omdat ik niet weet als dit nodig is?

De Telenet modem en de router hebben dezelfde naam en wachtwoord gekregen. Omdat ik op het internet had gelezen dat dit beter zou zijn voor het internet-signaal. Voor het mesh systeem lukte het mij (nog) niet om dezelfde naam te geven. Het systeem gaf een foutmelding dat er al meerder toestellen deze internetnaam hadden.

 

Maar uiteindelijk lukte het me wel om het mesh systeem onder een andere naam internet te geven. Ik heb dan één toestel achter de tv aan de digicorder en één achter de digibox geplaatst. Via een kabel heb ik dan de digicorder/digibox verbonden aan het toestel van het mesh systeem. Als ik kijk op de app van TP-Link (Deco) zie ik dat de Deco is verbonden met de digicorder en de digibox.

Maar als ik de digicorder/digibox opstart via de tv en ik wat probeer waarvoor internet nodig is krijg ik de melding dat het toestel geen internet heeft. Maar als ik kijk via de app van Deco zie ik dat de Deco tijdens de actie-aanvraag er een download en upload plaatsvindt.

 

Kan iemand mij verder helpen?

Alvast bedankt!

 

Mvrg Lenny

0 Likes
24 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder kan niet verbinden met TP-Link Deco X60 Mesh

@Lenny_V  

Je opstelling heb je niet correct gedaan. Je digicorder en je digibox kunnen niet aangesloten worden op je eigen router of in dit geval je Mesh wifi. Je digicorder en je digibox krijgen dus geen IP adres en kunnen dus niet op internet communiceren. Je dient deze twee rechtsreeks te verbinden met de telenet modem of wat je ook kan doen is een switch aansluiten achter je torentjes. Dan gaan je digicorder en je digibox wel werken op het internet. 

 

Je kan wel eventueel de draadloos verbinding van je modem uitzetten dat heb je niet nodig achter een eigen mesh wifi systeem ( ik gebruik ook mesh wifi ook TP-link ). Het is natuurlijk geen verplichting om deze uit te zetten maar om problemen te voorkomen is dit wel het beste. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Lenny_V
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Twee handen vol! Goed gevonden!

Digicorder kan niet verbinden met TP-Link Deco X60 Mesh

@patrick37 

Dag Patrick, bedankt voor uw reactie.

Het is niet mogelijk om een internetkabel rechtstreeks van de modem naar de digicorder te brengen.

Daarom heb ik deze Deco's gekocht om het internet te ontvangen en via een kabel naar de digicorder te brengen. 

 

Maar als ik u goed heb begrepen zegt u dat als ik na mijn deco een swich plaats ik wel internet kan krijgen op mijn digicorder? Maar dus zonder een rechtstreekse verbinding met de modem van Telenet?

 

Ik zal dan de modem zijn draadloze verbinding waarschijnlijk uitschakelen. Want ik kan hem niet gebruiken als uitbreiding van mijn mesh systeem, of zie ik dit verkeerd?

 

Alvast bedankt voor uw antwoord. 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder kan niet verbinden met TP-Link Deco X60 Mesh

@Lenny_V  

Je kan je mesh prima gebruiken als je de wifi van je modem aan laat staan enkel kan het voor problemen zorgen zoals een dubbele NAT als je games speelt. Ik heb mijne ook een tijd aan gelaten maar ik speel geen games en ga dit probleem niet tegen komen. Maar heb die inmiddels wel uitgeschakeld. 

 

Ja je hebt het verhaal wel goed begrepen dat je digicorder en box dus niet gaan werken achter je deco torentje. Je digicorder en je digibox krijgen dan zogezegd geen 10.XX.XXX.X.X adres wat deze wel moet hebben. Met een switch daartussen , aangesloten op je deco torentje , ga je die wel krijgen. Je digicorder en box krijgen dan van de modem als nog een ip adres voor de interactiviteit. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder kan niet verbinden met TP-Link Deco X60 Mesh

@patrick37 

 

Ik moet zeggen dat ik uw redenering hier niet goed kan volgen en ik vrees dat @Lenny_V u ook verkeerd begrijpt.

 

Kun je eens een schema tekenen wat je juist bedoelt met die switch en waar die moet staan? Misschien begrijp ik u verkeerd ...

 

Key is uw zin: met een switch daartussen. Waar tussen? Want als die achter de deco staat heeft die geen zin, je digicorder gaat nog steeds geen interactiviteit hebben. De switch moet tussen de HGW en de deco staan, anders gaat het niet werken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder kan niet verbinden met TP-Link Deco X60 Mesh

@StefaanH  @Lenny_V 

Inderdaad er staat niet duidelijk bij waar tussen. De switch moet tussen de modem en de deco staan , deze opstelling heb ik ook. Anders gaat het niet werken , mijn excuus voor de verwarring. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder kan niet verbinden met TP-Link Deco X60 Mesh

@Lenny_V 

 

Om het ondubbelzinnig duidelijk te stellen: je digicorder moet een bekabelde verbinding hebben, rechtstreeks met de HGW. Daar mag een switch of powerlines tussen zitten, maar geen WiFi  toestel.

 

Zo simpel is het.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder kan niet verbinden met TP-Link Deco X60 Mesh

@Lenny_V 

Voor de duidelijkheid is de volgende opstelling die gebruikt wordt:

 

* modem / router

* switch 

* deco mesh wifi systeem. 

 

Dit de juiste opstelling die je moet gebruiken om je digicorder en digibox interactief te maken. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Lenny_V
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Twee handen vol! Goed gevonden!

Digicorder kan niet verbinden met TP-Link Deco X60 Mesh

@patrick37 @StefaanH 

 

Bedankt voor jullie reacties. Maar ik ben nu niet helemaal meer mee...

 

@StefaanH 

Wat bedoel je met HGW?

En als ik u goed heb begrepen zegt u dat het altijd met een kabel moet verbonden zijn. 

Met als enige uitzondering een powerline?

Dus is mijn mesh systeem nutteloos om internet naar mijn digicorder te krijgen?

Want ik heb vroeger nog powerlines geprobeerd en dit lukte niet. De powerline kreeg maar geen goed signaal.

 

@patrick37 

U hebt zelf ook een gelijkaardige opstelling en bij u werkt het?

Ik heb het schema eens uitgetekend, zodat het visueel duidelijker is waar ik fout zit.

Zit uw digicorder ook aangesloten op deco 2?  (draadloos?)

 

Lenny_V_0-1624117233731.png

 

Alvast bedankt voor jullie inzet en motivatie om mij verder te helpen.

 

Mvrg Lenny

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder kan niet verbinden met TP-Link Deco X60 Mesh

@Lenny_V  

Het is bijna juist wat je maakt hebt dus hier bij geef ik je ook mijn opstelling. Ben geen kei in het tekenen op een MacBook dus vergeef me ervoor heb het zo duidelijk mogelijk willen maken welke opstelling ik heb. Heb er bij gezet digicorder , ik gebruik eigenlijk een tv box maar ik wil enkel de opstelling duidelijk maken want een tv box kan wel in een andere setting. Maar ik gebruik het dus op deze manier zoals getekend staat. 

Schermafbeelding 2021-06-19 om 18.06.15.png

 De deco mesh is wel onderling allemaal draadloos verbonden met elkaar. 

 

 

Schermafbeelding 2021-06-19 om 18.10.16.png

 Heb het zo goed mogelijk willen doen maar de laatste opstelling die ik gemaakt heb zou je eigenlijk moeten hebben. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Lenny_V
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Twee handen vol! Goed gevonden!

Digicorder kan niet verbinden met TP-Link Deco X60 Mesh

Dag @patrick37  ,

 

Alles is bij u dan wel verbonden via een internetkabel?

Want dit is juist het probleem dat ik wil oplossen. Ik kan niet met een kabel tot bij mijn digicorder raken. 😕

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder kan niet verbinden met TP-Link Deco X60 Mesh

@Lenny_V  

Ja want een digicorder/digibox werkt niet draadloos , de tv box wel maar ik verbind het met kabel voor de stabielste ervaring. 

 

Voor de rest is bij mij wel alles draadloos. De deco is bekabeld aan de switch want die dient wel een IP adres te krijgen van de modem en dat gebeurt niet automatisch. Dus je eerste deco zal ergens verbinding mee moeten hebben of de switch of de modem. Onderling kunnen de deco wel draadloos verbinden met elkaar dat heb ik dus ook en dat werkt perfect. 

 

Maar omdat je niet met een kabel bij je digicorder geraakt zal het niet echt een oplossing geven in de opstelling die ik gemaakt heb. In dat geval zou je over moeten gaan naar een tv box dan heb je die mogelijkheid wel maar die kan je niet zo maar afhalen. 

 

Wat werkte er niet aan je powerlines want dat is een oplossing maar je hebt al vermeld dat dit niet goed werkte. Want dat is dus wel de mogelijkheid die je ook nog hebt . 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1743
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Digicorder kan niet verbinden met TP-Link Deco X60 Mesh

Het probleem in de opstelling ontstaat doordat de deco niet enkel een wifi access-point is, maar tevens een router. De digibox kan niet achter een eigen router werken.

 

De digibox dient rechtstreeks met de HGW (Telenet Home GateWay oftewel "modem") verbonden te worden. Rechtstreeks betekent zonder router ertussen.

Dit mag wel via een powerline of switch zijn. Draadloos is op zich ook mogelijk, zolang dit een draadloos netwerk zonder router functie is.

 

In theorie kan het ook wireless met bijvoorbeeld een setje ouderwetse WA801ND's van TP-link, te koop voor rond de 15 euro per stuk. De één wordt dan in access-point mode gezet, de ander in client mode. Op die laatste sluit je dan de digibox aan.

Ik zal dat eens uitproberen. Ik heb hier alles liggen. Ik moet daarvoor enkel wel eerst mijn (aangekochte) digibox terug laten aktieveren door Telenet.

Eigenlijk zou één WA801ND in client-mode voldoende kunnen zijn. De HGW is immer access-point.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Lenny_V
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Twee handen vol! Goed gevonden!

Digicorder kan niet verbinden met TP-Link Deco X60 Mesh

@patrick37 

Ik geloof dat het elektriciteitsnetwerk niet goed genoeg is.

Mijn ouders hebben vroeger aan het ouderlijkhuis een groot deel bijgebouwd.

De elektriciteitskabels in het oude gedeelte is niet vernieuwd.

Het internet komt toe in het oude gedeelte, hier staat ook de modem. 

De digicorder staat in het nieuwe gedeelte (de keuken).

Ik denk dat dit één van de grootste problemen was. Het signaal kwam nooit goed toe.

 

0 Likes
Lenny_V
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Twee handen vol! Goed gevonden!

Digicorder kan niet verbinden met TP-Link Deco X60 Mesh

@Arnie 

 

Bedankt om een mogelijke oplossing te bieden. 

Ik kijk al uit naar uw bevindingen, hopelijk zou ik het op deze manier kunnen oplossen.

 

Hiervoor had ik dus geen mesh systeem nodig... blijkbaar de verkeerde aankoop voor mijn probleem.

 

0 Likes