Beantwoorden
TaNium
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Happy New Year! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Leesbeest!

Digicorder niet meer interactief na plaatsing router

Hallo iedereen,

Recentelijk heb ik mijn netwerk setup wat veranderd. Ik heb achter mijn modem een router gezet en die gebruik ik als main router, dit heb ik gedaan omdat de instellingen van de modem wat gelimiteerd zijn. Nu zit ik met het volgende probleem, ik kan geen opnames kijken op mijn digicorders (buiten op de hoofdunit) en ik kan ook niet op play more, hier geeft deze volgende foutmelding: "Controleer of de nettwerkkabel goed is aangesloten op je Digibox en op je modem. Zorg er ook voor dat je modem aanstaat.". Ik ben er zeker van dat de kabel goed is aangesloten en uiteraard staat de modem op. Als ik in de instellingen naar de ip-instellingen ga, zie ik 2 ip addressen, het "IP Address" en het "Inhome IP Address" vanuit mijn desktop kan ik met beide pingen zonder problemen. Ik kan pingen met elke digicorder hier vanuit dezelfde desktop, dus als ik me dan niet vergis zouden ze perfect met elkaar kunnen communiceren.

Nu vermoed ik dat er poorten in de router moeten opengezet worden naar de modem, maar ik heb geen idee welke en naar waar deze moeten verwijzen.

Klopt mijn theorie? Graag hoor ik het.

Alvast bedankt

Brent

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Poorten voor netwek digicorder

0 Likes
7 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder niet meer interactief na plaatsing router

@TaNium  ik ben niet geheel thuis met poorten open zetten aangezien ik dit niet doe. 

Wat ik je wel kan zeggen is dat de digicorder een verbinding moet hebben aan je modem / Router van telenet. Je kan een digicorder niet aansluiten op je eigen aangesloten router. Daarom werkt je interactiviteit ook niet en kan je dus ook geen opnames delen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
b003042
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
On a roll... Happy New Year! Tien op tien! Handje vol!

Digicorder niet meer interactief na plaatsing router

De decoders van telenet moeten een publiek IP krijgen dus geen nummers in de range van 192.168.x.x Je kan dit zelf nakijken bij de info van de digibox.  Zonder publiek IP, geen interactiviteit.  Het enkel feit dat je de boxen kan pingen is volgens mij in deze niet echt relevant.  Op dit forum werden al draadjes opgezet onder dit thema :  https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/Digicorder-achter-2de-router-gt-IPTV-configuratie/...

 

Om het simpel te houden én een tweede router achter de TN router te houden heb ik bij mij een klein netwerkje aangelegd dat netjes gescheiden is van het andere netwerk maar wel rechtstreeks aan de modem van TN hangt.  Misschien niet zo indrukwekkend maar het werkt wel altijd 👌

 

Alvast veel succes !

 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder niet meer interactief na plaatsing router

@TaNium 

 

Om het simpel samen te vatten:

 

Uw digicorder en digibox moeten op de HGW van Telenet aangesloten worden, dus niet op de eigen router. Tenzij je daar IPTV op hebt geconfigureerd, of een VLAN, wat erop neerkomt dat ze uw eigen router dan gewoon bypassen en logisch gewoon (dus niet fysisch) op de HGW aangesloten zijn.

 

Ziezo, dat is heel het probleem.

 

Neveneffect is dus wel dat je die toestellen niet meer kan benaderen vanuit uw eigen netwerk achter uw eigen router. (Ttz, het kan wel mits de nodige kunstgrepen, maar dat is toch voor niks nodig). Die toestellen kunnen elkaar dan wel zien en je kan alle opnames delen. Wat wil je nog meer?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder niet meer interactief na plaatsing router

@TaNium 

 

Om de info van @b003042 een beetje te vervolledigen:

 

Een digicorder die correct is aangesloten op HGW heeft wel degelijk twee IP adressen, een extern publiek, in het formaat 10.x.x.x en een intern in het formaat 192.168.0.x en dat kun je zien in zijn settings.

Dat extern IP adres dient voor de interactiviteit. En ook om elkaar te kunnen zien indien er meerdere toestellen zijn.

Dat intern adres is eigenlijk enkel maar nuttig om via DLNA intern in uw eigen netwerk de digicorder te benaderen. Uw digicorder gaat dat intern adres nu ook nog wel hebben, maar dat zit dus in een andere range dan uw eigen netwerk, je gaat daar dus niet zomaar aan kunnen. Tenzij uw eigen router en de HGW hetzelfde subnet mask hebben. Maar dan riskeer je serieuze conflicten. Daarom best zo doen:

  • Ofwel beide routers een verschillend subnet geven (derde positie van het subnet verschillend)
  • Ofwel gegarandeerd zeker zijn dat er buiten de digicorder en boxen geen enkel ander apparaat aan de HGW aangesloten is.

Het beste en veiligste is natuurlijk de eerste optie.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TaNium
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Happy New Year! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Leesbeest!

Digicorder niet meer interactief na plaatsing router

Bedankt allemaal om te helpen. Dus ik zal eerst proberen waar mogelijk om de digicorders rechtstreeks aan de modem te hangen. Ik heb al gezien naar mijn router, maar deze heeft (stock firmware) spijtig genoeg geen IPTV. Dus de laatste optie is dan om vlans in te stellen, nog nooit gebruikt eigenlijk dus de perfecte moment om het te leren gebruiken.

TaNium
Freshman Weetjesweter
Berichten: 16
Happy New Year! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Leesbeest!

Digicorder niet meer interactief na plaatsing router

@StefaanH Bedankt nog voor de extra verduidelijking. Ik had mijn pagina nog niet ververst na vorig post van mij.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder niet meer interactief na plaatsing router

@TaNium 

 

Da's graag gedaan hé


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.