Beantwoorden
FJA1957
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Doorlussen (en scannen) op een DVB-C twin box

In de komende weken installeer ik bij familie (wegens signaalswitch, op hun klassieke kabelabonnement zonder extra's) een DVB-C twin box, de Coolstream(CLS) Zee2.

Heb me al grondig voorbereid en gedocumenteerd, zodat ik ter plekke niet op onvoorziene problemen stoot (en nog eens terug moet komen), maar ik zit nog met 2 vragen, die ik graag aan de ervaren forumleden voorleg.


1. Om "opnemen naast kijken" maximaal mogelijk te maken, zet ik de doorluskabel van de LOOP OUT op tuner1 (een exclusieve DVB-C) naar de IN op tuner2 (een hybrid DVB-C/T2). Op een ander forum las ik dat het, in tegenstelling tot een twin satelliettuner, "niet uitmaakt of je de box vervolgens ook nog vertelt (via instellingen) dat er doorgelust wordt of niet". Klopt dit? En wat gebeurt er bij het eerste inscannen van de kanalen: gaan die (wegens het doorlussen) vanzelf naar beide ingebouwde tuners? Of moet de zenderlijst van 1 naar 2 gekopieerd, bijv., en zo ja, hoe dan? En hoe weet ik, bij kijken dan wel opnemen, welke tuner (1 of 2) op dat moment in het spel is?


2. Het is me bekend dat er 3 mogelijke scan-methodes zijn. Ik ga natuurlijk de "snelle scan" proberen (met de NetwerkID van Telenet), en als dat niet lukt: de manuele scan (op de verschillende TV- en radio-frequenties). Hopelijk niet de derde optie, vanwege het vele "opkuiswerk". Iemand ervaring hoe deze Coolstream box (de laatste officiële hardware is van maart 2016) met inscannen op Telenet omgaat?


Benieuwd naar de reacties, alvast bedankt!

0 Likes
9 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Doorlussen (en scannen) op een DVB-C twin box

@FJA1957 

om op vraag 1 te antwoorden,

je zal tuner 1 en 2 moeten instellen op de juiste gegevens, (DVB-C) en 1 maal scannen, die 2 tuners nemen dan de ingescande frequenties over van elkaar omdat deze worden opgeslagen in de box.

 

de box kiest automatisch zelf welke tuner die neemt voor opname, van zodra je opneemt zal die respectievelijk de tuner vast zetten bij opname, dan wordt de andere tuner vrijgehouden om te kijken naar een andere zender(s).

 

vraag 2: je zal normaal kunnen kiezen om de id in te stellen en te scannen op de frequentie voor het compacte signaal.

eens deze zijn gedaan maakt die een lijst met de zenders voor radio en tv aan en kan je een favorieten lijst zelf aanmaken ook als dit er opzit 😉 

 

misschien ook eens proberen een update te doen van het toestel via usb.

vind wel nergens of deze ook MPEG4 ondersteund voor het compact signaal zenders.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
FJA1957
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Doorlussen (en scannen) op een DVB-C twin box

Bedankt, het is me al een pak duidelijker.

Behalve bij 1: wat precies (en waar) moet ik bij beide tuners mogelijk nog instellen?


Antwoord 2 laat (hoopvol!) vermoeden dat een snelle scan met ID gaat lukken, dat zou mooi zijn...


Bij je slotopmerkingen:

- heb juist deze box gekozen omdat hij (expliciete specificatie) MPEG4-geluid (AAC-HE) ondersteunt, dus het wordt normaal gezien geen radio-voor-doven 😁

- de enige (community) bron voor Coolstream hardware nà 2016 (laatste was toen 3.02) is neutrino-images: heb hun laatste "release" geprobeerd, maar dan bleven nog 2 menutalen over (Engels, Duits, geen Nederlands) plus een hoop ingebakken toevoegingen voor de Duits- en Engelstalige wereld waar mijn familielid - nog ouder dan ik 😏 - geen boodschap aan heeft, dus weer de laatste officiële 3.02 erop gezet.

0 Likes
FJA1957
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Doorlussen (en scannen) op een DVB-C twin box

Correctie: bedoelde (onderaan vorige reply) "firmware" natuurlijk, niet "hardware".

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Doorlussen (en scannen) op een DVB-C twin box

@FJA1957 

Als het kan, wacht niet tot je ter plaatse bent, maar stel het toestel reeds thuis in. De frequenties zijn toch dezelfde (met mogelijk een kleine uitzondering voor ex Indi gebied).

Ex-Netweter
 

Doorlussen (en scannen) op een DVB-C twin box


@FJA1957  schreef:

2. Het is me bekend dat er 3 mogelijke scan-methodes zijn. Ik ga natuurlijk de "snelle scan" proberen (met de NetwerkID van Telenet), en als dat niet lukt: de manuele scan (op de verschillende TV- en radio-frequenties). 


Indien de "snelle scan" op netwerk-ID niet lukt, moet je natuurlijk een manuele scan gaan doen op iedere afzonderlijke frequentie.
Ik had dat ook met de Technisat HD-D232, zie: Externe DVB-C Tuner: Technisat HD-C 232 - De Netweters

Daar heb ik voor het inscannen onderstaande volgorde gebruikt:

  • TV: 298 MHz, 290 Mhz.
  • Radio: 314 MHz, 306 MHz, 386 MHz en 120 MHz.
FJA1957
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Doorlussen (en scannen) op een DVB-C twin box

Leerzame review, over die Technisat. Wel verbaasd: dacht dat de Technisat-tuners doorgaans géén MPEG4/AAC-geluid ondersteunen (op het kabelsignaal), maar blijkbaar heeft dit model daar geen last van?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Doorlussen (en scannen) op een DVB-C twin box

@FJA1957 met die technisat zal je misschien wel niet kunnen opnemen en met die dat jij wilt installeren wel 😉 

is natuurlijk te zien wat een klant wenst, enkel kijken of ook opnemen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Doorlussen (en scannen) op een DVB-C twin box

de HD-C 232 staat geen opname toe

is goed voor mensen met oude tv met SCART

de usb is voor films af te spelen

0 Likes
Ex-Netweter
 

Doorlussen (en scannen) op een DVB-C twin box


@FJA1957  schreef:

Leerzame review, over die Technisat. Wel verbaasd: dacht dat de Technisat-tuners doorgaans géén MPEG4/AAC-geluid ondersteunen (op het kabelsignaal), maar blijkbaar heeft dit model daar geen last van?


Ik heb op alle kanalen toch beeld en klank 😊.

0 Likes