Beantwoorden
William_L
Experienced Meerweter
Berichten: 94
Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig! Verander-je-wachtwoord-dag

Fiberklaar heeft 3 verschillende kabels gelegd

In mijn straat hebben ze vorige week de fiber-kabels (Fiberklaar) aangelegd..., de installatie zelf verliep heel correct, weinig op aan te merken.
Er werden 3 kabels in de grond gestoken (zie fotos), toen ik vroeg waarom er 3 kabels waren antwoordde een technieker me: één voor Fiberklaar (vooral Proximus), één voor Telenet en één voor Fluvius... maar ik kan dit moeilijk geloven..

Op het gele afdeklint dat bovenop de kabels ligt staat er wel duidelijk "Telenet", jammer genoeg niet gefotografeerd...

Als er echt al een kabel van Telenet getrokken wordt, waarom zou ik dan een aansluiting vanaf de Fiberklaarkabel laten installeren? Dan wacht ik gewoon tot Telenet hetzelfde voorstelt (anders wordt mijn voortuin 2 keer overhoop gehaald). 
En waarom zou Fluvius zo een kabel nodig hebben?

Weet iemand daar iets meer over? Of kan Telenet zelf dit wat verduidelijken?

Bedankt,

kabels.jpg

kabelszoom.jpg

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: Fiberklaar 3 kabels...

7 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1128
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Fiberklaar heeft 3 verschillende kabels gelegd

Fluvius was ook al begonnen met de aanleg van een FTTH fibernetwerk.

Recent hebben Telenet en Fluvius samen Wyre opgericht om FTTH aan te leggen. En beiden hebben hun bestaande infrastructuur daarin geplaatst. Fluvius heeft geen zelfstandig netwerk meer (Fluvius Aansluiten op het glasvezelnetwerk van de toekomst?)

Beetje vreemd inderdaad dat er nogsteeds afzonderlijke kabels gelegd worden. Ik vermoed hier een technische oorzaak, en dat ze maar 1 van de 2 effectief verbinden met de woningen.

 


@William_L  schreef:

Als er echt al een kabel van Telenet getrokken wordt, waarom zou ik dan een aansluiting vanaf de Fiberklaarkabel laten installeren? Dan wacht ik gewoon tot Telenet hetzelfde voorstelt (anders wordt mijn voortuin 2 keer overhoop gehaald). 


Voor het geval je ooit wil overstappen naar een andere provider. Vandaag leggen ze de Fiberklaar aansluiting gratis tot in je huis, in de toekomst zal je hier waarschijnlijk voor moeten betalen.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Fiberklaar heeft 3 verschillende kabels gelegd


@William_L  schreef:

toen ik vroeg waarom er 3 kabels waren antwoordde een technieker me: één voor Fiberklaar (vooral Proximus), één voor Telenet en één voor Fluvius... maar ik kan dit moeilijk geloven..


Toch zal dit zo zijn, dit betreft werken "in synergie". Wanneer één nutsbedrijf graafwerken op openbaar domein wil uitvoeren, moet dit nutsbedrijf haar plannen op voorhand publiceren zodat andere nutsbedrijven gelijktijdig ook hun werken kunnen uitvoeren. Over het algemeen zal dan één onderaannemer de opdracht krijgen om leidingen aan te leggen voor verschillende nutsbedrijven, in dit geval Telenet, Fiberklaar en Fluvius.


@William_L  schreef:

Als er echt al een kabel van Telenet getrokken wordt, waarom zou ik dan een aansluiting vanaf de Fiberklaarkabel laten installeren? Dan wacht ik gewoon tot Telenet hetzelfde voorstelt (anders wordt mijn voortuin 2 keer overhoop gehaald). 


Je laat de Fiberklaar-glasvezelaansluiting best in je woning installeren omdat deze tijdens de aanlegfase volledig gratis is en jou of toekomstige bewoners de mogelijkheid biedt om aan te sluiten bij andere telecomaanbieders zoals Proximus, Mobile Vikings, Scarlet, EDPnet, Youfone, RapidXS, Multifiber. (Het oude Proximus-kopernetwerk wordt vijf jaar na aanleg uitgeschakeld.)

De keuzevrijheid die Fiberklaar biedt, is belangrijk om te vermijden dat de bewoner levenslang "vastzit" bij één operator die op een bepaald moment niet meer aan z'n verwachtingen voldoet. Als de bewoner binnen enkele jaren toch een telecomaanbieder via het Fiberklaar-netwerk zou wensen, zal die waarschijnlijk hoge aansluitkosten moeten betalen.

Het is helemaal niet zeker dat Telenet op korte termijn "hetzelfde" zal voorstellen. Op de nieuwe Telenet-fiberkabel zijn er momenteel nergens in Vlaanderen aanbieders actief. Dit is vandaag gewoon een lege leiding onder het voetpad die nog niet aangesloten wordt op je woning. Deze leiding kan nog jaren ongebruikt onder het voetpad blijven liggen.

Waarom zou Telenet zich haasten met een vergelijkbaar aanbod als iedereen elk jaar de prijsverhoging voor diensten op de coaxkabel blijft betalen?

Wat je voortuin betreft kijk je best na of er een wachtbuis in de grond is aangelegd vanaf de straat tot op de plaats waar de nutsvoorzieningen je woning binnenkomen.

Zoniet, voorzie je best tijdens de aanleg van Fiberklaar een extra wachtbuis waar de Telenet-fiberkabel in de toekomst zonder nieuwe graafwerken in je voortuin kan doorgetrokken worden. Ook de andere nutsvoorzieningen zoals water, gas en elektriciteit moeten in principe in een wachtbuis liggen.


@William_L  schreef:

En waarom zou Fluvius zo een kabel nodig hebben?

Dat is een leiding voor elektriciteit, het elektriciteitsnetwerk moet vernieuwd worden omdat we door de omschakeling naar elektrische auto's en warmtepompen in de toekomst veel meer elektriciteit gaan verbruiken.

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2709
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Fiberklaar heeft 3 verschillende kabels gelegd

Ik weet niet waar je woont kan zijn dat er nog een speler nog een extra kabel trekt omdat de zone aantrekkelijk is

En dan zwijg ik van de coöperatieven dat begint de laatste tijd meer in beeld te komen eigen beheer lage kosten

We zullen het later zien soms zijn het dromen en soms niet

Dankzij Petra de sutter kan iedereen kabels leggen voor telecom er is geen limiet

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Fiberklaar heeft 3 verschillende kabels gelegd

Zijn het wel degelijk glasvezelkabels? Zit er geen electriciteitskabel bij? Natuurlijk is er maar een aansluiting naar de woning en later kan er eventueel op 1 van de 3 kabels aangesloten worden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
William_L
Experienced Meerweter
Berichten: 94
Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig! Verander-je-wachtwoord-dag

Fiberklaar heeft 3 verschillende kabels gelegd

Volgens @Ex-Netweter is daar inderdaad een electriciteitskabel van Fluvius bij.

Als de foto's zichtbaar worden kunnen jullie dat misschien zien aan de kabels.

 

Ex-Netweter
 

Fiberklaar heeft 3 verschillende kabels gelegd

Het hangt af van de kleur van de leidingen, de elektriciteitsleidingen voor Fluvius zijn rood.

Zwart (met oranje streep) is glasvezel voor Wyre (waar Telenet voor 2/3 eigenaar en Fluvius voor 1/3 eigenaar van is)

Blauw is glasvezel voor Fiberklaar.

Twee leidingen in jouw straat voor hetzelfde glasvezelnetwerk kan ook, dan dient één leiding om de huizen aan te sluiten en een andere leiding om bijvoorbeeld twee knooppunten in je wijk met elkaar te verbinden.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5211
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Fiberklaar heeft 3 verschillende kabels gelegd

Er zijn voor- en nadelen van de gratis aansluiting te laten doen door een leverancier.

Ik ga niet in op de voordelen, die zijn hier al meermaals uitvoerig beschreven en door sommigen zeer sterk aangemoedigd.

Er is inderdaad een overgangsperiode waarin sommige aanbieders klaar zijn met het aanbieden van glasvezel tot in je huis en anderen die nog niet klaar zijn. Ook dit fenomeen is al uitvoerig aan bod gekomen.

Op zeker ogenblik zal men de keuze hebben tussen meer dan één fysische glasvezel, van minstens twee aanbieders van de hardware (de kabel op zich) en een aantal dienstenaanbieders die de één of andere fysische kabel gebruikt. Welk probleem ga je hebben om op de fysische B aan te sluiten als A reeds (gratis) aangesloten werd? Gaat A zeggen dat die glasvezel tot de woning niet door iemand anders mag gebuikt worden? Gaat hier de latere redenering van Telenet over de coax gevolgd worden (discussie tussen TVD (?) en Telenet in appartementsgebouwen, waar oorspronkelijk Telenet de kabel tot in het appartement niet mocht gebruiken want die was van TVD) waarbij het eindresultaaat is dat de aansluting van de staart tot binnen voor u is. Strikt genomen als je uw eigen glasvezel hebt van de stoep tot in je woning kan die aan elke aanbieder aangesloten worden.

Er is mijn inziens een groot verschil tussen enerzijds de combinatie telefoondraad coax-kabel en anderzijds twee gasvezel verbindingen waarvan er allicht één overbodig is. Uiteraard zal er wel eens een geval zijn dat iemand voor één dienst de galsvezel van A wenst en voor een andere dienst van B.

Tussen nu en twintig jaar zal men de juiste antwoorden kennen.