@William_L schreef:
toen ik vroeg waarom er 3 kabels waren antwoordde een technieker me: één voor Fiberklaar (vooral Proximus), één voor Telenet en één voor Fluvius... maar ik kan dit moeilijk geloven..
Toch zal dit zo zijn, dit betreft werken "in synergie". Wanneer één nutsbedrijf graafwerken op openbaar domein wil uitvoeren, moet dit nutsbedrijf haar plannen op voorhand publiceren zodat andere nutsbedrijven gelijktijdig ook hun werken kunnen uitvoeren. Over het algemeen zal dan één onderaannemer de opdracht krijgen om leidingen aan te leggen voor verschillende nutsbedrijven, in dit geval Telenet, Fiberklaar en Fluvius.
@William_L schreef:
Als er echt al een kabel van Telenet getrokken wordt, waarom zou ik dan een aansluiting vanaf de Fiberklaarkabel laten installeren? Dan wacht ik gewoon tot Telenet hetzelfde voorstelt (anders wordt mijn voortuin 2 keer overhoop gehaald).
Je laat de Fiberklaar-glasvezelaansluiting best in je woning installeren omdat deze tijdens de aanlegfase volledig gratis is en jou of toekomstige bewoners de mogelijkheid biedt om aan te sluiten bij andere telecomaanbieders zoals Proximus, Mobile Vikings, Scarlet, EDPnet, Youfone, RapidXS, Multifiber. (Het oude Proximus-kopernetwerk wordt vijf jaar na aanleg uitgeschakeld.)
De keuzevrijheid die Fiberklaar biedt, is belangrijk om te vermijden dat de bewoner levenslang "vastzit" bij één operator die op een bepaald moment niet meer aan z'n verwachtingen voldoet. Als de bewoner binnen enkele jaren toch een telecomaanbieder via het Fiberklaar-netwerk zou wensen, zal die waarschijnlijk hoge aansluitkosten moeten betalen.
Het is helemaal niet zeker dat Telenet op korte termijn "hetzelfde" zal voorstellen. Op de nieuwe Telenet-fiberkabel zijn er momenteel nergens in Vlaanderen aanbieders actief. Dit is vandaag gewoon een lege leiding onder het voetpad die nog niet aangesloten wordt op je woning. Deze leiding kan nog jaren ongebruikt onder het voetpad blijven liggen.
Waarom zou Telenet zich haasten met een vergelijkbaar aanbod als iedereen elk jaar de prijsverhoging voor diensten op de coaxkabel blijft betalen?
Wat je voortuin betreft kijk je best na of er een wachtbuis in de grond is aangelegd vanaf de straat tot op de plaats waar de nutsvoorzieningen je woning binnenkomen.
Zoniet, voorzie je best tijdens de aanleg van Fiberklaar een extra wachtbuis waar de Telenet-fiberkabel in de toekomst zonder nieuwe graafwerken in je voortuin kan doorgetrokken worden. Ook de andere nutsvoorzieningen zoals water, gas en elektriciteit moeten in principe in een wachtbuis liggen.
@William_L schreef:
En waarom zou Fluvius zo een kabel nodig hebben?
Dat is een leiding voor elektriciteit, het elektriciteitsnetwerk moet vernieuwd worden omdat we door de omschakeling naar elektrische auto's en warmtepompen in de toekomst veel meer elektriciteit gaan verbruiken.