Beantwoorden
williamh1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
Topicwurm! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Aansluiten DVB_C Tune Telenet:  Is dit een correcte aansluiting:
Coax van muuraansluiting ( TV.) naar DVB_C (In)
DVB_C (out) naar Digicorder (In)
Digicorder (Out) naar TV
Bedankt voor jullie opmerkingen.

0 Likes
67 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@tvkijker_ss   Als het signaal inderdaad zo slecht is dan kijk je het best uw bekabeling na. Vermijd van die coax splitters. Voor digitaal geeft dat meestal een zeer slecht resultaat. Ook een coax doorlussen is geen goed idee. Probeer altijd om maar 1 toestel op 1 uitgang van de NIU te zetten. Indien dit niet mogelijk is kan je eventueel een extra versterker plaatsen. 2 toestellen op 1 uitgang verzwakt meestal teveel het signaal.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
tvkijker_ss
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Bedankt voor de tip. Echter de radio tuner zit rechtstreeks op de wandcontactdoos. Geen splitters, TV is ontkoppeld terwijl ik test. Heb het opnieuw geprobeerd. TV signaal op meeste zenders is 100% qua signaalkwaliteit en signaalsterkte, dus mijn interne bekabeling is in orde. schakel ik over naar de radio tuner dan krijg ik ofwel de boodschap "geen signaal" of als er signaal is zijn dit de waarden voor 256QAM: C/N : 32/33 DB, BER = 4 * 10 E-4, 63dBµV. Dus de C/N zit op of juist onder de ondergrens van 33DB en de BER zit te hoog en zou in principe < 10 * E-5 moeten zijn. De spanning valt tussen de 56 - 73 dBµV en is ok.

 

Enfin morgen gaat een technieker langskomen om buiten de signaalsterkte te meten. Ik verwacht er niet te veel van. Zijn in 2015 al geweest omdat ik ook soms flikkering heb op mijn TV vooral tijdens de kijkspits. Ook toen is Telenet niet met een antwoord gekomen en het probleem is er nog steeds.

 

Indien ik morgen geen verbetering heb stuur ik het apparaat terug. Ik overweeg om mijn contract op te zeggen want zonder radio hoeft de kabel voor mij niet meer. 

 

To be continued...

 

0 Likes
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Waw... het is dus allemaal nog erger dan ik dacht. Als de Vistron ook al wegvalt als halfslachtig valabele optie, dan schiet er niet veel anders meer over voor de radioliefhebber in een goed geïsoleerde woning dan een radio-antenne kopen en een coax trekken. Maar ja, dan krijg je blijkbaar weer problemen als je met biplexers en splitters e.d. het signaal van die antenne moet mergen met het signaal van telenet...

 

Telenet, telenet, wat gaan jullie de radioliefhebber aandoen!

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@GeertVdW als die persoon al problemen heeft met tv kijken dat hij geen deftig beeld heeft dan zit die met verlies op zijn kabel ergens of inslag van iets.

dat heeft niks met dat toestel te maken.

of kabels die slecht zijn of verouderd, denk dat veel klanten nog met oude kabels werken en het zelf niet weten dat ze met verlies zitten.

als klanten daar geen aanpassingen aan doen of naar kijken dan blijven ze zitten met de problemen,

kan telenet daar aan doen dat een klant niks doet in zijn woning aan de bekabeling????

antwoord is neen want de klant is verantwoordelijk voor de binnen bekabeling.

sommige klanten zoeken het zelf om problemen te hebben.....

in sommige gevallen ligt het aan de kabel die van buiten binnenkomt van telenet zelf, maar dat is te testen en meten.

al zijn er gevallen dat ze het zelf niet gezien hebben bij metingen en dan later de oplossing gevonden werd aan de kabel zelf dat die ergens niet goed aangesloten meer was in het huisje van telenet waar de kabels vertrekken naar de woningen (weet de juiste naam niet meer vanbuiten).


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?


@igvfer  schreef:

@tvkijker_ss   Als het signaal inderdaad zo slecht is dan kijk je het best uw bekabeling na. Vermijd van die coax splitters. Voor digitaal geeft dat meestal een zeer slecht resultaat. Ook een coax doorlussen is geen goed idee. Probeer altijd om maar 1 toestel op 1 uitgang van de NIU te zetten. Indien dit niet mogelijk is kan je eventueel een extra versterker plaatsen. 2 toestellen op 1 uitgang verzwakt meestal teveel het signaal.


Ik ben het hier maar gedeeltelijk mee eens.

Akkoord, de ideale situatie is inderdaad 1 toestel op 1 uitgang van de NIU.

Maar is de taak van Telenet om een goed signaal af te leveren: voldoende sterk (dBmV) en kwalitatief (goede SNR).

En een goed signaal kan gerust nog eens gesplitst of doorgelust worden om 2 toestellen met digitale kwaliteit te bedienen!

 

De klant moet er natuurlijk voor zorgen dat hij niet met slechte kabels en slechte splitters het signaal naar de "vaantjes" helpt 😉. Binnenbekabeling is inderdaad de verantwoordelijkheid van de klant.

 

Ik zou @tvkijker_ss dus ook aanraden Telenet te contacteren voor een oplossing.

 

Wat het doorlussen betreft.

Telenet heeft gekozen voor het Vistron model (met doorlus mogelijkheid) als oplossing voor hun digitale "vrij te ontvangen" radio. Dan mag je toch ook veronderstellen dat de hardware die ze zelf verkopen geschikt zijn voor het beoogde doel.

Indien dit apparaat niet voldoet heb je het recht om dit onder garantie terug te sturen.

 

Mijn conclusie: Telenet is hier 2 keer aan de beurt:

  1.  Het signaal dat ze afleveren moet OK zijn (sterkte en kwaliteit).
  2.  Het apparaat dat ze verkopen moet goed zijn (inclusief de doorlus functie).
williamh1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
Topicwurm! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Aansluiten Vistron. Heb uiteindelijk ook gekozen voor een doorlus, via de digicorder.

Opstarten was eenvoudig, zenders worden ook automatisch gescand.

De tuner werkt perfect.

Schermafbeelding 2019-12-01 om 11.27.35.png

 

 

Ex-Netweter
 

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

De nieuwe decoders (TV Box) hebben geen doorlus meer, vandaar het advies om in zo'n geval de doorlus mogelijkheid van de Vistron te gebruiken.

 

Als je in bovenstaand tekeningetje het woordje "Vistron" en "Digicoder" verwisselt, dan werkt het voor iedereen 😊.

williamh1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
Topicwurm! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Klopt, is inderdaad een tweede mogelijkheid. Heb zelf nog een digicorder, niet gedacht aan een nieuwe TV-Box. 👍

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?


@tvkijker_ss  schreef:

...

Enfin morgen gaat een technieker langskomen om buiten de signaalsterkte te meten. Ik verwacht er niet te veel van. Zijn in 2015 al geweest omdat ik ook soms flikkering heb op mijn TV vooral tijdens de kijkspits. Ook toen is Telenet niet met een antwoord gekomen en het probleem is er nog steeds.

 

Indien ik morgen geen verbetering heb stuur ik het apparaat terug. Ik overweeg om mijn contract op te zeggen want zonder radio hoeft de kabel voor mij niet meer. 

 

To be continued...


@tvkijker_ss is het in orde gekomen na het bezoek van de technicus met je Vistron VDR 210? 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
tvkijker_ss
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Dag Suzy,

 

Mijn tuner is nu inderdaad stabieler, maar toch is de situatie niet perfect.

Blijkbaar is het toestel gevoelig voor elektromagnetische straling van andere toestellen, spanningsfluctuaties / vervuiling op het spanningsnet of veranderingen in het Telenet signaal. Geen idee wat de oorzaak is.

 

Ik heb immers nog de volgende randfenomenen :

 

- Bij het aansteken van mijn leeslamp valt het signaal ongeveer 1 seconde weg.

  De leeslamp zit inderdaad op hetzelfde elektrische circuit. Dit is echter acceptabel.

 

- Soms (soms gaat het uren goed, soms een uur slecht) komt de muziek er zonder

  enige aanleiding kortstondig wat vervormd door en dit om de zoveel minuten.

  Ik heb dit probleem niet (moet dit nog verder monitoren) wanneer ik muziek beluister

  via de DVB-C tuner van mijn televisie wat er waarschijnlijk op wijst dat het probleem te wijten

  is aan een combinatie van een fluctuerend signaal en de ondermaatse kwaliteit van

  de Vistron tuner.

 

- Het Vistron toestel is trouwens ook zeer gevoelig aan storingen van andere toestellen.

  Een andere DAC onder spanning in de buurt maakt de tuner instabiel.  

 

- Wat de televisie betreft, ook daar is het flikkeren nog steeds niet weg. Ik herhaal, soms gaat 

  het uren goed en dan weer iets minder. maar dit heb ik in 2015 al aangekaart. 

 

Al bij al is het zeker een achteruitgang t.o.v.het vroegere FM signaal waar er nooit problemen mee waren. Mijn oude FM tuner is 36 jaar oud en werkte nog steeds perfect. De aangeboden oplossingen van Telenet voldoen spijtig genoeg niet. Blijkbaar zijn er dus ook inherente nadelen verbonden aan de digitalisering van beeld en geluid.  

 

Ik kijk het nog even aan of er beter DVB-C tuner (eventueel in combinatie met een DAB+ tuner) op de markt komt en dan zal ik de Vistron vervangen. Voorlopig heb ik echter weinig keuze aangezien het FM signaal via een binnen-antenne ook niet het van het is.

 

Dus samenvattend. In mijn geval is de signaal switch spijtig genoeg een achteruitgang. 

 

Vr Gr

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@tvkijker_ss alright, bedankt voor de eerlijke feedback. Uiteraard is het wel vervelend dat het niet de gewenste oplossing is voor je.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@tvkijker_ss   Soms LED spots met bijhorende transfo's in de buurt? Die kunnen voor aardig wat storingen zorgen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?


@tvkijker_ss  schreef:

Ik heb immers nog de volgende randfenomenen :

 

- Bij het aansteken van mijn leeslamp valt het signaal ongeveer 1 seconde weg.

  De leeslamp zit inderdaad op hetzelfde elektrische circuit. Dit is echter acceptabel.

- Soms (soms gaat het uren goed, soms een uur slecht) komt de muziek er zonder

  enige aanleiding kortstondig wat vervormd door en dit om de zoveel minuten.

- Het Vistron toestel is trouwens ook zeer gevoelig aan storingen van andere toestellen.

  Een andere DAC onder spanning in de buurt maakt de tuner instabiel.  

- Wat de televisie betreft, ook daar is het flikkeren nog steeds niet weg. Ik herhaal, soms gaat het uren goed en dan weer iets minder.


Ik heb toch de indruk dat er iets serieus mis is met jouw kabel signaal of jouw binneninstallatie. flikkeren van de TV, storingen door een leeslamp, ...

Zolang dit niet opgelost geraakt, zal je problemen blijven hebben met digitale ontvangst ☹️

 

@tvkijker_ss  schreef:

Ik kijk het nog even aan of er beter DVB-C tuner (eventueel in combinatie met een DAB+ tuner) op de markt komt en dan zal ik de Vistron vervangen. 


Een gelijkaardig toestel is de Technisat Cablestar 100, maar die speelt geen AAC af ☹️

Zelf gebruik ik nu de SAB Titan3 Combo. Dit is een goedkoop satelietontvangertje (79€) die ook een DVB-C tuner aan boord heeft. Deze ontvangt probleemloos de TV en radiozenders van het Compact Signaal. Op het display zie ik de (Telenet) kanaalnummers (881-935).

tvkijker_ss
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Bedankt voor de info. Telenet is deze week langs geweest. Hebben het signaal gemeten en blijkbaar ook de binnenkabel van 30 m die naar de wandcontactdoos loopt. Volgens de technieker was er niets mis. Als de Vistron tuner rechtstreeks aan de wandcontactdoos hangt en alle andere (eventueel storende) apparaten zijn uitgeschakeld behalve mijn stereo versterker heb ik nog storingen. Ik zou niet weten wat er dan verkeerd is met mijn binnen- installatie behalve misschien met de kabel van de wandcontactdoos naar de Vistron tuner, maar dit is een officiële Telenet kabel. Ik kan deze eventueel nog vervangen en kijken of dit enige verbetering geeft. Ik heb het de laatste twee dagen bijgehouden en ik zit aan ongeveer gemiddeld twee a drie storingen per uur (geen signaal of vervormd signaal). Ik ben een Klara luisteraar en als ik kijk naar de kwaliteit van het Klara signaal op de Vistron tuner dan fluctueert de carrier-to-noise waarde tussen de 32 en 33 Db hetgeen volgens de handleiding van de Vistron tuner te weinig is voor een goed signaal. BBC daarintegen heeft een C/N van 35 Db hetgeen > dan 33 Db is en dus een stuk beter. Ik zal dus eens een uur naar de BBC luisteren en kijken of ik daar ook dezelfde storingen krijg. Indien niet dan heeft het mogelijkerwijs te maken met de lage C/N waarde van het Klara signaal.   

 

Naast het feit dat ik storingen heb, verkoos ik, als ervaren audiofiel, het FM signaal. Ik vond dit gewoon veel mooier klinken maar dat is natuurlijk een persoonlijke interpretatie.

 

kgielis1
Professional Weetjesweter
Berichten: 31
Safespot WOW, overzichtelijk! Smartlock Alles op zijn plek!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

"De nieuwe decoders (TV Box) hebben geen doorlus meer, vandaar het advies om in zo'n geval de doorlus mogelijkheid van de Vistron te gebruiken."

 

Klopt. Juist mijn vistron ontvangen, aangesloten op de wandcontactdoos en mijn tv box aangesloten op de coax out van die vistron. Dat werkt perfect en het geluid dat er uit komt is prima.