Beantwoorden
williamh1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
Topicwurm! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Aansluiten DVB_C Tune Telenet:  Is dit een correcte aansluiting:
Coax van muuraansluiting ( TV.) naar DVB_C (In)
DVB_C (out) naar Digicorder (In)
Digicorder (Out) naar TV
Bedankt voor jullie opmerkingen.

0 Likes
67 reacties
Marc_C
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Mijn excuses indien ik hier een fout maak, dit is mijn eerste post

 

Ook ik ben niet tevreden met signaalswitch "policy" van telenet. Naar aanleiding van mijn vragen, heeft gisteren een medewerken mij benadert; helaas is er geen oplossing die voor mij voldoet (en ik neem aan dat ik niet de enige ben).

 

1. Via de telenet TVBOX

ik heb op 3 plaatsen receivers/radio's aangesloten op de kabel. Op 1 plaats (TV) heb ik een TVBOX, dus dit is maximaal een oplossing voor 1 plaats. Daarnaast ben ik er niet van gecharmeerd dat ik de TVBOX moet aanzetten (verbruik) om radio te beluisteren. Verder heeft de TVBOX geen display waarop ik een kanaalnummer zou kunnen zien (of enige andere info). 

 

2. DVB-C ontvanger

Ja een DVB-C ontvanger zou kunnen werken, maar kan iemand mij uitleggen dat met het stoppen van een service van telenet ik 2 (of 3) x 49 EUR zou moeten betalen om een vergelijkbare service te krijgen. Op mijn vraag waarom het abonnenment hetzelfde blijft na het afschaffen van een service of waarom ik voor de DVB-C ontvanger (opnieuw meer verbruik) zou moeten betalen was het antwoord onbevredigend (policy).

Bovendien heeft 1 radio geen aux in om hierop de DVB-C ontvanger aan te sluiten

 

3. FM antenne (gratis)

Het getuigt van enige moed om dit op de website te zetten. Ja het zou een oplossing kunnen zijn, ware het niet dat we ook op radiosignaal aan het overschakelen zijn naar digitaal DAB+ Dus dit voorstellen als een oplossing (langere termijn) lijkt mij dan ook ongepast, nog afgezien van de kwaliteit van het signaal, wat natuurlijk de rede is waarom ik aangesloten heb op de kabel

 

En dan een alternatieve oplossingen die niet besproken zijn:

A. Internetradio (sommige receivers hebben dit) nadeel is dan weer het 'verbruik' indien geen onbeperkt internet --> telenet zou hier iets kunnen bieden, ik gok op niet in policy.

 

B. DAB+ ontvanger module 

iemand suggesties? bij voorbeeld Albrecht DR-52BA DAB+ en FM radioadapter met bluetooth?

Dan kan ik tenmiste ook nog zien wat er gespeeld wordt zonder een TV te moeten aan te zetten

Maar niet goedkoop, en er moet nog een antenne bij.

 

Onnodig te zeggen dat ik niet tevreden ben, zeg maar misnoegd als klant, en dat ik contact ga opnemen met testaankoop hierover.

 

Tags (1)
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@Marc_C   Ik heb maar 1 bedenking bij hetgeen je opnoemt. Als je FM radio had was je ook verplicht om in elke ruimte die je had een radio te plaatsen die je ook moest aankopen en je had er eventueel ook kabelaansluiting voor nodig als je ontvangst te zwak was. Dat is nu niet veranderd.

DAB+ is hetzelfde probleem. Ook diverse ontvangers die je moet aankopen en ook de mogelijkheid van te zwak signaalontvangst.

Dit is op te lossen door een meer-zone systeem te plaatsen met meerdere tuners en bijhorend kostenplaatje. Maar hier kan je dan wel terug zo'n vistron op aan sluiten.

Ik persoonlijk heb een internet tuner/versterker van Yamaha, kostprijs een kleine 400€.  1 zone en exclusief boxen. In mijn keuken een kleine internet radio die via Wifi zijn internet zenders vindt.

In wezen krijg je niet minder op de kabel maar alleen in een andere vorm.

Mijn Yamaha toont op de display de zender en het spelend nummer. Evenzo op mijn artsound in de keuken. En mijn Yamaha kan ik bedienen via mijn smartphone of tablet (dat is een beetje groter en handiger).

En je kan perfect je TV uitzetten als je uw digibox/corder of TVbox via de gepaste aansluiting aansluit op je versterker. Je moet alleen weten welke zender bij welk nummer hoort.

Wees dankbaar dat Telenet het analoge zolang heeft ondersteund want in andere landen is die switch al eerder gebeurd. En andere providers hebben nooit analoog gehad. En welke provider geeft er nog TV en radiosignaal voor +-21€ per maand? Zelfs de goedkoopste internet provider kost bijna 40€ per maand omdat je verplicht internet moet bijnemen of je hebt geen radio, geen TV.

Want straks valt het FMsignaal via air ook weg. Alleen DAB+ schiet nog over met dezelfde problemen als hierboven reeds beschreven.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@Marc_C  Het makkelijkst om een radiozender te vinden via de tvbox zonder dat de tv aanstaat is via een stemcommando: "Klara" of "Studio Brussel" en de radiozender speelt. De tvbox heeft geen radiozenders maar een radio app dus ook geen zendernummer maar je moet het dus de tvbox maar gewoon vragen 🙂


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Marc_C
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Heren,

 

Bedankt voor jullie bijdrage, zoals ik vermeld, kan ik in 1 plaats dit oplossen door de TV box door te lussen (audio) naar de receiver. Ik weet dat ik de TV niet moet opzetten en dat ik een kanaal kan selecteren door afstandsbediening dan wel inspreken. Ik weet ook dat deze oplossing mij in principe niet meer kost (uitgezonderd elektriciteitsverbruik). 

Maar ik heb wel 3 radiotoestellen, en de 2 andere (waarvan 1 in mijn werkplaats in de kelder) zeker geen antennesignaal zal ontvangen, wat de rede is in 1ste plaats waarom ze op de kabel aangesloten zijn.

Nogmaals, ik begrijp niet dat een provider een dienst kan afschaffen zonder daar gratis alternatieven voor tegenover te zetten (of verminderd abonnement).

Ik hoor ook graag oplossingen voor de 2 andere (Kelder + kamer 1ste verdiep), voorlopig zie ik enkel de DVB-C oplossing in de kelder, maar helaas daar geen aux in.....

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@Marc_C   Die zijn er. Het digitaal signaal. Maar daarvoor moet je een juiste ontvanger hebben. Net zoals er, straks (+- 2022, 2023) geen FM meer is Free to AIR. Dan zal je in je auto ook een DAB+ radio moeten steken. Of je kan eens proberen met een lange koperdraad te plaatsen tot buiten.

Of je kan eens proberen om op je coax aansluiting een antenne aan te sluiten zoals hier wordt gesuggereerd door @rudy-d

 

https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/Internetradio-via-Onkyo-TX-8250-receiver/m-p/84711... 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Je kan altijd een antenne maken met twee drankblikjes zoals onder andere hier uitgelegd wordt.

Ex-Netweter
 

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?


@Marc_C  schreef:

Nogmaals, ik begrijp niet dat een provider een dienst kan afschaffen zonder daar gratis alternatieven voor tegenover te zetten (of verminderd abonnement).


Dit is een forum waar Telenet gebruikers elkaar proberen te helpen met tips en ervaringen.

Geklaag en gezaag over Telenet is hier aan het verkeerde adres, we staan aan dezelfde kant 🙂

 


@Marc_C  schreef:

Ik hoor ook graag oplossingen voor de 2 andere (Kelder + kamer 1ste verdiep), voorlopig zie ik enkel de DVB-C oplossing in de kelder, maar helaas daar geen aux in.....


Als je de kabel wil blijven gebruiken als bron voor radio ontvangst is de enige oplossing inderdaad de DVBC-tuner.

Bij gebrek aan een aux-in op je toestel in de kelder zou je bijvoorbeeld een stel PC speakers kunnen aansluiten. Misschien heb je zoiets nog liggen, vroeger krijg je zo'n stel speakers altijd bij een nieuwe desktop (nieuw kost dat ook geen 25€).

Die speakers kan je perfect aansluiten op de line-out van de DVB-C receiver. Zet het volume van die speakers op max, en regel het geluid met de afstandsbediening van de Vistron.

0 Likes
Marc_C
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Ok, dus de telenet DVB-C tuner aangeschaft (49 Eur), coax kabel loopt rechtstreeks van telenet aansluiting naar radio in kelder, Deze had dus de verkeerde aansluiting coax wijfje vermits radio aansluiting, vervangen door coax mannetje--> programma doorlopen van taal/land enz: Display zegt: geen signaal. Dan denk ik zal ik wel iets verkeerd hebben gedaan met de coax stekker. dus op een andere aansluiting geprobeerd met gekochte kabel ertussen (links dus TV aansluiting): geen signaal. Dan maar bij de TV aansluiting in de woonkamer: geen signaal, TV werkt wel.... Moet er nog iets geactiveerd worden bij Telenet? of zie ik iets voor de hand liggend over het hoofd?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@Marc_C je hebt die kabel naar die radio toch in de tv aansluiting gestoken en niet op de radio aansluiting hé ????


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Marc_C
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

nee hoor TV coax uitgetrokken, en dan deze aansluiting gebruikt om de DVB-C aan te sluiten, met gekochte COAX kabel.

 

en zoals gezegd  eerste poging : op de aansluiting in de kelder ga ik van het telenet coax aansluitingskastje rechtstreeks naar mijn voorheen radio aansluiting (coax vrouwtje), stekker veranderd naar coax mannetje (zelfde coax).

Ik zie niet in wat ik anders kan doen.

 

Groeten,

0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Terugsturen onder garantie 😟

0 Likes
Marc_C
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Besteld via online shop, hoe dan terug te sturen - heb gezocht maar niet gevonden.

Gebeld met Telenet help desk: medewerker vertelde mij dat dit apparaat niet ondersteund werd, maar dat deed toch haar best om mij te helpen. Helaas had ze ook niet meer dan de gebruiksaanwijzing die ik had en zeker niet meer kennis over het apparaat. Ik heb haar meerdere keren moeten corrigeren.

Daarna werd in (onafhankelijk van vorige gesprek) gebeld ivm mijn klacht via testaankoop. Er werd geen tegemoetkoming aangeboden, standpunt van telenet bleef onderanderderd. Na mijn relaas over de problemen heeft men wel aangeboden om gratis een technieker te sturen om de beste opties te bespreken per toestel, en mij te helpen met de DVB-C tuner die niet werkt.

Toch nog met het apparaat naar een telenetwinkel gegaan en daar vertelde men mij dat het een bekend probleem was. Medewerker heeft DVB-C tuner meegenomen naar achteren, een kunstje gedaan (Factory reset?), en daar werkte het. Thuis ook aangesloten, werkt nu.

Dus indien "Geen Signaal" kijk eerst of je inderdaad wel signaal hebt (bij voorkeur de aansluiting waar je TV op werkt; als de TV werkt heb je signaal), indien geen succes, mogelijk factory reset proberen of maar naar de telenet winkel en hopen op een goede kennis van de medewerker daar.

Over de tuner zelf dan: klein plastic doosje, antiek ogend 'display' - ivm met 12 digits gaat hij rollen bij info, wel optisch en analoog geluid uit, USB aansluiting en Ethernet aansluiting (niet geprobeerd), en Antenne in + out (doorlussen naar de decoder).

Programma cijfers >899 blijken de radio zenders te zijn (na automatisch zoeken). er zijn 8 voorkeur zenders in te stellen (zender selecteren en voorkeurtoets eventjes inhouden (S1- S8).

Geluid lijkt in orde te zijn (miniketen aangesloten en klonk ok (geen merkbare ruis)

Maar wat er uit zag als eventjes aansluiten, heeft dus veel meer tijd gekost.

0 Likes
kgielis1
Professional Weetjesweter
Berichten: 31
Safespot WOW, overzichtelijk! Smartlock Alles op zijn plek!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@Marc_CDie DVB-C tuner haalt radiostations uit de video band (DVB-C = Digital VIDEO Broadcasting - Cable) waar ook de digitale video kanalen te vinden zijn. Je moet die dus aansluiten op de video uitgang van je wandaansluitdoos. Op de radio uitgang van die doos ga je geen DVB-C kanalen vinden.

0 Likes
Marc_C
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Beste kgielis1,

 

Volgens mij loopt het toch enigszins anders. vanuit het zwarte kastje met coax aansluitingen, loopt er 1 coax kabel naar de aansluiting in de muur - gelijkvloers, waarop voorheen links TV en rechts Radio kon aangesloten worden. Verschil is links "vrouwtje", rechts "mannetje" (tenzij ik mij vergis en het net omgekeerd is).

Aansluiting beneden in de kelder was dus vanuit zwart telenet kastje met coax aansluitingen, rechtstreeks naar de radio. werkte prima, nu dus plug vervangen, in de antenne in van de DVB-C tuner gestopt en werkt opnieuw prima nu (nadat e.e.a. gereset is in winkel). En ik kan nog steeds weer terugkeren naar oude situatie (heb omdat ik het wou weten een kort adapter kabeltje gemaakt zodat ik weer op de antenne in van de radio kan aansluiten en ook dat blijft gewoon werken)

Dus voor mij is het duidelijk dat digitaal (video en radio) en analoog signaal over 1 en dezelfde kabel gaan) en niet zoals ik denk te begrijpen van jou een appart analoog signaal op 1 kabel en digitaal signaal op een andere.....

 

_XiroN
Professional Weetjesweter
Berichten: 44
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Say what?!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Je hebt op de vistron de zenders geïnstalleerd toen die op de radio aansluiting zat van de WCD? 

 

gwn simpel de kabel omsteken op de TV kant van de WCD gaat inderdaad nog steeds 'geen signaal' geven omdat ze geïnstalleerde zenders via dat signaal NIET geïnstalleerd zijn op de ontvanger (vistron).... 

 

De kabel juist aansluiten en de ontvanger opnieuw laten scannen en installeren met het juiste signaal gaat de enige oplossing zijn 😉