Beantwoorden
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

Aangezien telenet binnenkort eenzijdig en zonder overleg wil overgaan tot het schrappen van het FM-signaal, en vooralsnog geen aanstalten lijkt te maken om ter vervanging een DAB+ - signaal aan te bieden, had ik graag geleerd hoe je correct een signaal van een eigen FM/DAB+ buitenantenne injecteert op de telenet-kabel, zodat dit signaal terug beschikbaar komt op al de coax-wanddozen in ons hele huis (in ons geval zijn het er 6, waarvan momenteel weliswaar slechts 2 in gebruik, maar dat kan nog veranderen).

 

Ik heb reeds meermaals contact opgenomen met telenet, probeer zelfs al weken een antwoord te krijgen op deze vraag, maar niemand lijkt hier een antwoord op te weten. In het beste geval komt men tot de "binnenantenne" (ruis in ons geval) of de "vistron-box" (geen oplossing voor ons en komt uitvoerig aan bod in andere threads, dus daar gaat het hier niet over). Af en toe is er zelfs een waar genie op de helpdesk die me doorverwijst naar De Netweters  😉

 

Concrete vraag dus; heb al wat opzoekingswerk gedaan en weet dat bvb. de Maximum 20608 een goede FM/DAB+ combi-antenne is. Maar dan gaat het van het dak naar de telenet NIU - of er voorbij? En ik besef dat dit ook een verhaal zal worden van splitters, diplexers, coax-kabel specificaties, maximale kabellengtes. Is er iemand die dit al heeft gedaan en weet hoe het moet?

0 Likes
32 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

@GeertVdW   Ik vrees dat je tijd en energie steekt in iets wat quasi onmogelijk is. Vooreerst zou je dergelijk signaal moeten kunnen plaatsen op een frequentie boven de 800 Mhz want daaronder is quasi alles in gebruik door Telenet zelf en zou je alleen maar storingen veroorzaken. Je zou dan ook het FM signaal op een of andere manier moeten kunnen converteren naar die hogere frequenties. Want ik zie in de specs van die antenne het volgende:

Maximum FM/DAB-2

Frequentiebereik: DAB 174-240 MHz FM 87.5 - 108 MHz

Laat dit nu net de frequenties zijn die Telenet vrijmaakt op zijn kabel om te gebruiken op zijn internet uitbreiding.

Dan moet je apparatuur ook nog dat DAB+  en FM signaal kunnen aflezen van je coax aansluiting.

Ik vraag mij echt af of het sop de kolen waard is. Er zit trouwens een digitaal signaal op die bijna alle gangbare zenders levert. Doe je het voor de lokale zenders? Die zijn toch niet beschikbaar in DAB+ en zaten nu ook niet op de kabel, voor zover ik weet.

Ik wens je veel succes met je zoektocht en hou ons op de hoogte.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

@GeertVdW idd. De belangrijkste vraag ben je vergeten te stellen en daar is al de rest afhankelijk van: "is het technisch mogelijk?"

Niet vrees ik.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel


@GeertVdW  schreef:

Aangezien telenet binnenkort eenzijdig en zonder overleg wil overgaan tot het schrappen van het FM-signaal, en vooralsnog geen aanstalten lijkt te maken om ter vervanging een DAB+ - signaal aan te bieden, had ik graag geleerd hoe je correct een signaal van een eigen FM/DAB+ buitenantenne injecteert op de telenet-kabel, zodat dit signaal terug beschikbaar komt op al de coax-wanddozen in ons hele huis (in ons geval zijn het er 6, waarvan momenteel weliswaar slechts 2 in gebruik, maar dat kan nog veranderen).


Ik heb al een SAT signaal met een Telenet signaal gecombineerd, maar dat gaat natuurlijk probleemloos omdat beide signalen een volledig verschillend frequentie spectrum hebben.

Idem met het combineren van een DAB+ signaal met een Astra 23 signaal.

 

Wat jij wil zijn 2 signalen combineren die een overlappend spectrum hebben, en dat kan niet zonder beperkingen. Niets is onmogelijk, maar je gaat keuzes moeten maken.

Gezien de frequentieband die jij uit de lucht wilt pikken een bereik heeft van 87-240 Mhz, kan je ervoor kiezen om het Telenet aanbod dat in deze band ligt in te leveren.

 

Vroeger gebruikten wij VHF/UHF splitters/combiners om het VHF signaal (47-230 MHz) te combineren met het UHF signaal (300MHz en hoger).

 

Wat je zou kunnen proberen is om de Telenet coax (nà de NIU) op de UHF ingang van zo'n splitter aan te sluiten, het DAB+/FM signaal van de zolderantenne op de VHF ingang, en de uitgang naar jouw coax-wanddozen (eventueel via een goede antenneversterker).

 

Dat zal ervoor zorgen dat het VHF gedeelte van het Telenet signaal verzwakt wordt, en je hierop het antenne signaal kan "injecteren".

Het nadeel is dat je de zenders die Telenet uitzendt op deze frequenties (muxen van 120MHz tot 298Mhz) niet meer goed zal ontvangen.

 

Ik besef wat ik hierboven beschrijf niet echt conform de regels is, maar kan volgens mij wel werken...


@GeertVdW  schreef:

Maar dan gaat het van het dak naar de telenet NIU - of er voorbij? 


De NIU is het overnamepunt. Alles ervoor is Telenet, alles erachter is jouw eigen binnenbekabeling. Je mag dus absoluut niets injecteren op de Telenet kabel voor de NIU.

 

 

 

 

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

@GeertVdW 

Ik denk dat het technisch mogelijk is. 

Na de NIU heb je de kabel met het tv signaal. De laagste gebruikte frequentie is 120 MHz. Het FM signaal zit daaronder. Als ik de frequentie zie die @igvfer opgeeft (zo moet ik het niet zelf opzoeken) voor DAB dan zie ik ook geen probleem want op dit ogenblik stuurt Telenet op de TV kalbel niets door tussen 128 en 290 MHz. (dus vrij vanaf 136 tot 182 MHz)

In de prehistorie had men soms meer dan één dakantenne nodig: eentje gericht naar Waver voor de Belgische zenders en ééntje gericht naar Hilversum voor de Nederlandse zenders. Beide antenne signalen kwamen op dezelfde kabel. De twee twin draden (300 Ohm) gingen van de antennes naar een klein spul vanwaar de coax (75 Ohm) naar beneden kwam. Dus dat klein spul (hoe heet dat weer) is volgens mij voldoende om beide signalen op de kabel te krijgen.

GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

Bedankt janne_man, ik had ook al in die richting zitten denken (na de NIU).

 

Want als ik het goed begrijp (corrigeer me aub als ik dit verkeerd zie) fungeert die NIU als een soort van splitter, die de inkomende signalen van de telenet kabel opsplitst in enerzijds het internetsignaal en anderzijds het TV/FM signaal (via 4 afzonderlijk benutbare uitgangen).

Dus aan de TV-kant is het internetsignaal al weg en heb je een frequentierange vrij voor FM/DAB+, klopt?

 

Echter, moet je dan geen diplexer gebruiken om het FM/DAB+-signaal te "mengen" met het TV-signaal, en heb je die niet nodig voor elke coax-uitgang waar je de FM/DAB wil opkrijgen? Dus ook nog eens een paar splitters?

 

Om dat te vermijden, zijn er mensen die de NIU al opengegooid hebben (dus niet gewoon de zwarte plastiek kap eraf, maar de hele metalen zwik openvijzen)? Kan je daar ergens het signaal intern injecteren vooraleer het naar de vier TV/radio-uitgangen van de NIU gaat?

 

Plus, ik neem aan dat je deze hele setup misschien wel kan voorbereiden, maar pas gaat kunnen testen op het moment dat telenet het FM-signaal effectief heeft weggehaald van de kabel?

0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel


@janne_man  schreef:

Na de NIU heb je de kabel met het tv signaal. De laagste gebruikte frequentie is 120 MHz. Het FM signaal zit daaronder.


Als je de grafiek hieronder bekijkt (coax signaal op de TV uitgang van de NIU), zie je toch niet veel gaten ...

Wat jij bedoelt is dus gewoon de 2 signalen combineren, en dan hopen dat er niet teveel overlap tussen zit (en dat het sterkste signaal erdoor komt) 😊

Zolang het FM signaal nog niet uitgezet is, zal er toch wel een probleem denk ik.

 

Coax OUT TV signaal.png

GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

ik zie geen grafiek, verkeerde link misschien?

 

mvg

Geert

0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel


@GeertVdW  schreef:

Want als ik het goed begrijp (corrigeer me aub als ik dit verkeerd zie) fungeert die NIU als een soort van splitter, die de inkomende signalen van de telenet kabel opsplitst in enerzijds het internetsignaal en anderzijds het TV/FM signaal (via 4 afzonderlijk benutbare uitgangen).

Dus aan de TV-kant is het internetsignaal al weg en heb je een frequentierange vrij voor FM/DAB+, klopt?


Neen, dat klopt niet.

Het grootste verschil tussen de TV uitgang en de internet uitgang is de "return". Op de internet uitgang kan de modem data terug sturen naar het coax netwerk (de upstream kanalen).

Bij de TV uitgang is dat geblokkeerd. Hierdoor wordt er ook voorkomen dat storingen (bijvoorbeeld veroorzaakt door oude TV toestellen) het Telenet netwerk bereiken.

 

Maar de kanalen die gebruikt worden voor internet worden niet weggefilterd. Kan ook niet, want die zitten tussen de TV muxen. Jouw redenering gaat dus niet op (vandaar mijn suggestie in een vorige post om het Telenet signaal te verzwakken voor die frequentieband die je wenst te gebruiken met je eigen antennesignaal) ...

 


@GeertVdW  schreef:

Echter, moet je dan geen diplexer gebruiken om het FM/DAB+-signaal te "mengen" met het TV-signaal, en heb je die niet nodig voor elke coax-uitgang waar je de FM/DAB wil opkrijgen? Dus ook nog eens een paar splitters?



Je moet gewoon 1 keer aftakken aan de NIU (TV uitgang), dat combineren met je eigen antennesignaal, en het resulterende signaal verdelen naar al jouw aftakpunten.

Je zal hiertussen dus een eigen antenneversterker nodig hebben, met het nodige aantal uitgangen.

De NIU hiervoor gebruiken is niet toegelaten, meer nog er kan een serieus geldkaartje aan vast hangen indien jij storing veroorzaakt op het coax netwerk.

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

@Ex-Netweter maar dan zit je nog met de bemerking van @igvfer: "Dan moet je apparatuur ook nog dat DAB+  en FM signaal kunnen aflezen van je coax aansluiting"

 

Dus je gaat de apparatuur moeten kunnen afstemmen op frequenties die niet gebruikelijk zijn, en misschien onmogelijk om in te stellen of te ontvangen. Niet?

Of ga je de huidige frequenties van FM/DAB blijven gebruiken (en enkel dit Telenet spectrum verzwakken) ?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

@GeertVdW 

@Ex-Netweter Het klopt dat deze frequenties niet vrij zijn. Nu zit er de FM op en analoge tv. Als de signaalswitch gedaan is, zal er wel wat anders op staan. Dus inderdaad moet er na de NIU eerst een filter opkomen om de FM band fel te verminderen en eveneens voor de VHF III band.

Een probleem dat er dan kan zijn is dat de harmonische frequenties eveneens verzwakt zijn en als daar (digitale) tv op zit is men terug naar af. Met gepaste apparatuur valt dat allemaal wel na te meten, maar op het ogenblik dat je de filter koopt, ken je het meetresultaat nog niet. 

Indien ik dat zou willen doen, dan zou ik eerst de keuze maken: wat is het belangrijkste de FM of de DAB+. Ik zou dan gaan voor de DAB+ en een blokkeringsfilter zoeken voor de VHF III band. Ik zou die aansluiten op de NIU waar nu de kabel voor de tv aangesloten is, en de tv kabel op deze filter.  Vervolgens zou ik de tv controleren en minstens één zender van elke mux bekijken. Als dat in orde is, dan na de filter een frequentiemixer zetten en daar het antennesignaal toevoegen. De antenne zet ik nog niet gemonteerd en met een losse kabel. Hierna controle van de DAB+. Voor fm zou ik de inspanning niet doen. De landelijke zenders verdwijnen toch van de fm en de lokale zou je binnen moeten kunnen ontvangen, eventueel met een kleine binnenantenne.

 

 

a167314
Freshman Meerweter
Berichten: 54
WOW, overzichtelijk! π-DAY! Alles op zijn plek! Star Wars Day

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

Wat ik niet goed begrijp is waarom je naar oude technologie terug wilt. 

Vandaag kan je toch alled met BlueTooth doen. Als je een oude sterio instalatie hebt kan je een ChromeCast Audio gebruiken en heel de wereld ligt open voor je

 

0 Likes
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

Gebruiksgemak. Gewoonweg simpel gebruiksgemak. Je zet de hifi aan en je hebt onmiddelijk radio 1 of radio 2 of welke zender dan ook. Ik hoef niet "heel de wereld" op de radio, die vind ik al op het internet. Ik hoef geen chromecast en heb er ook geen behoefte aan om via bluetooth te streamen van de smartphone of tablet. Altijd weer hetzelfde verhaal, je moet twee-drie toestellen hebben om radio te kunnen luisteren. Met een hifi-receiver kan het allemaal met één toestel.

En overigens, dat was mijn vraag niet, maar toch bedankt  🙂

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

En FM verdwijnt binnen enkele jaren ook uit de ether, dus je "bron" is dan weg.

Dan heb je enkel DAB+ nog. Maar ik stel mijn vraag nog eens opnieuw: heb je dan nog toestellen die dit kunnen ontvangen?  Concreet: een DAB+ signaal van de kabel plukken ??

 

Ik heb deze tread eens doorgenomen waar je ook aan deelnam: https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/Zit-DAB-signaal-op-de-coax-kabel/td-p/76596

Ik vrees dat je toch een beetje last hebt van "whishful thinking"...


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

Yep, heb twee receivers met FM en DAB+. FM is vooralsnog niet verdwenen, en zelfs op het moment dat FM verdwijnt voor de "grote zenders", zie ik de lokale zenders nog wel even doorgaan op FM. Nationale zenders kan ik dan gewoon verder ontvangen via DAB+. Dat DAB+ niet op de kabel staat ter vervanging van FM is geen kwestie van niet kunnen, maar niet willen.

 

Maar laten we even teruggaan naar de kern van de zaak. Wij betalen voor een totaalpakket TV + FM radio + telefoon + internet. Daar schrapt telenet nu één dienst uit. Je blijft wel evenveel betalen en er wordt gezegd dat je voor elk van de tuners in huis een bakje van 50 Euro moet kopen om nog radio te kunnen luisteren. Bovendien zal je niet meer kunnen afstemmen met de tuners maar moet je dat via de bakjes doen.

 

janne_man schreef op 13-10-2019 22:47 een mooi stuk over de manier van werken van telenet in de thread "EPG & 4K na de analoge uitschakeling". Ik vrees dat hij overschot van gelijk heeft. Telenet is een melkveebedrijf van Liberty Global, en wij zijn de melkkoeien. Onze mening doet er de facto niet toe, en er wordt ook niet naar ons geluisterd als we een vraag durven stellen die buiten de vooraf uitgestippelde lijntjes kleurt.

 

Het grote probleem is naar mijn bescheiden mening dat telenet eigenaar is van het kabelnetwerk. Men had -net als bij de spoorwegen en de electriciteitsinfrastructuur- het kabelnetwerk en de media content provider moeten opsplitsen, dan hadden verschillende spelers gebruik kunnen maken van het kabelnetwerk en had het landschap er helemaal anders uitgezien. Nu heb je bij mijn weten enkel Orange, dat aan Telenet betaalt voor gebruik van het kabelnetwerk en dat geen abonnementsformules heeft die 100% vergelijkbaar zijn met wat telenet aanbiedt, helaas.

0 Likes