Beantwoorden
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

Aangezien telenet binnenkort eenzijdig en zonder overleg wil overgaan tot het schrappen van het FM-signaal, en vooralsnog geen aanstalten lijkt te maken om ter vervanging een DAB+ - signaal aan te bieden, had ik graag geleerd hoe je correct een signaal van een eigen FM/DAB+ buitenantenne injecteert op de telenet-kabel, zodat dit signaal terug beschikbaar komt op al de coax-wanddozen in ons hele huis (in ons geval zijn het er 6, waarvan momenteel weliswaar slechts 2 in gebruik, maar dat kan nog veranderen).

 

Ik heb reeds meermaals contact opgenomen met telenet, probeer zelfs al weken een antwoord te krijgen op deze vraag, maar niemand lijkt hier een antwoord op te weten. In het beste geval komt men tot de "binnenantenne" (ruis in ons geval) of de "vistron-box" (geen oplossing voor ons en komt uitvoerig aan bod in andere threads, dus daar gaat het hier niet over). Af en toe is er zelfs een waar genie op de helpdesk die me doorverwijst naar De Netweters  😉

 

Concrete vraag dus; heb al wat opzoekingswerk gedaan en weet dat bvb. de Maximum 20608 een goede FM/DAB+ combi-antenne is. Maar dan gaat het van het dak naar de telenet NIU - of er voorbij? En ik besef dat dit ook een verhaal zal worden van splitters, diplexers, coax-kabel specificaties, maximale kabellengtes. Is er iemand die dit al heeft gedaan en weet hoe het moet?

0 Likes
32 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5295
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

@EdwinC ik heb nochtans heel goeie ervaring mee, kan zelf VRT radio's mee ontvangen van Antwerpen, dus niet echt slecht hé.

veel ligt ook aan het gebruikte toestel, je hebt radio toestellen die zeer goed radio's ontvangen en dan andere die minder zijn.

dat klein ontvangertje die ik heb van Tiny Audio de M7+ is zelf beter in ontvangst dan mijn pioneer digitale tuner.

zegt genoeg hé.

dit met dezelfde antenne kabel.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

@Master-Magic 

Heb je een idee van de totale lengte, eens de antenne volledig in mekaar gepuzzeld is? Ik zie dat nergens in de beschrijving.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5295
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

Enkel de antenne zelf zonder het gedeelte om die op een mast te bevestigen komt op 90 cm uit..

denk dat je nog 10 cm mag bij rekenen voor het deel dat op de mast komt waar de antenne op geplaatst ik.

dus ongeveer een meter in zijn geheel.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes