Beantwoorden
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

Aangezien telenet binnenkort eenzijdig en zonder overleg wil overgaan tot het schrappen van het FM-signaal, en vooralsnog geen aanstalten lijkt te maken om ter vervanging een DAB+ - signaal aan te bieden, had ik graag geleerd hoe je correct een signaal van een eigen FM/DAB+ buitenantenne injecteert op de telenet-kabel, zodat dit signaal terug beschikbaar komt op al de coax-wanddozen in ons hele huis (in ons geval zijn het er 6, waarvan momenteel weliswaar slechts 2 in gebruik, maar dat kan nog veranderen).

 

Ik heb reeds meermaals contact opgenomen met telenet, probeer zelfs al weken een antwoord te krijgen op deze vraag, maar niemand lijkt hier een antwoord op te weten. In het beste geval komt men tot de "binnenantenne" (ruis in ons geval) of de "vistron-box" (geen oplossing voor ons en komt uitvoerig aan bod in andere threads, dus daar gaat het hier niet over). Af en toe is er zelfs een waar genie op de helpdesk die me doorverwijst naar De Netweters  😉

 

Concrete vraag dus; heb al wat opzoekingswerk gedaan en weet dat bvb. de Maximum 20608 een goede FM/DAB+ combi-antenne is. Maar dan gaat het van het dak naar de telenet NIU - of er voorbij? En ik besef dat dit ook een verhaal zal worden van splitters, diplexers, coax-kabel specificaties, maximale kabellengtes. Is er iemand die dit al heeft gedaan en weet hoe het moet?

0 Likes
32 reacties
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

Ja, dat zou natuurlijk de bedoeling zijn...

Dacht dat dit logisch was, of beter gezegd, dacht dat de FM- en DAB+ - spectra vrij waren naast het "gezuiverde" TV-signaal na de NIU.... ik blijk dus geen gelijk te hebben daarin.

Het hele verhaal is dus complexer dan het me op het eerste zicht leek, de zoektocht gaat verder...

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

@GeertVdW een oplossing is dat je een 2de kabel legt en dan verbind naar de aansluitdozen, maar dan heb je enkel de FM en DAB+ op de aansluiting en niet telenet meer, of je zet overal een 2de aansluit doosje voor de radio alleen naast het doosje van telenet want de kanalen dat nu nog analoge fm signalen zijn worden internet signalen voor de upload waardoor je dus al niet op die kanalen iets kan sturen want dan zit je met gestoord internet thuis en dat zal ook niet de bedoeling zijn.

en de andere analoge kanalen gaan ook in gebruik gemaakt worden voor andere digitale diensten zoals digitale tv.

en dan zal er weer niet veel meer overschieten op de kabel binnen nu en 2 jaar 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

Beste master-magic1. Goeie suggestie.... heb daar vandaag ook zitten aan denken nadat al jullie antwoorden me lieten begrijpen dat het injecteren van een FM/DAB+-signaal op de telenet kabel in de praktijk misschien toch niet zo simpel is.

 

Wij hebben (zoals velen) de typische Niko- TV/FM combiwandplaatjes. Ik neem aan dat er daar nu 1 kabel naar toe loopt, die ze op de plaat verdelen over de twee connectors? Kan je dan ook twee kabels naar de wandplaat trekken en er één aansluiten aan de TV en één aan de FM-connector? Heb zo'n wandplaat nog nooit opengedaan, vandaar de vraag, heb destijds enkel onze internetbekabeling zelf gelegd...

Dan zou ik door de wandbuis nog een tweede coax moeten kunnen trekken. Lukt dat zomaar? Is dat de standaard 75 ohm coax kabel? Welke specificaties verder? Ik heb op zolder nog een trekveer liggen, zal eens moeten proberen of het lukt om er nog een tweede coax door te trekken...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

In zo'n standaard Niko wandcontact doos kan je maar 1 coax aansluiten en dat wordt dan intern opgesplitst naar TV en FM.

Een 2e coax trekken in een bestaande buis daar vrees ik voor. Tenzij je 3/4 buizen hebt zitten maar dat betwijfel ik en als het flexbuizen zijn dan lukt het zeker al niet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

En stel dat dit allemaal lukt, welke DAB+ ontvanger kan dit signaal van een coax kabel halen?

Ik denk niet dat er zo’n toestel bestaat.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

Of toch?

https://www.mennegat.nl/shop/581-apart/593-accessoires/813-dab-fm


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

@Steven-E ik heb een buiten antenne staan voor DVB-T2 en FM en daar gaat DAB+ ook op als ontvangst op mijn toestelletje om de zenders te beluisteren 😉 

krijg die van Nederland en Frankrijk zelf door, zit boven de 100 DAB+ zenders.

moet wel zeggen, zit op 25 meter hoogte met de antenne 😛


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

@Master-Magic Hoeveel antennes staan er dan op je mast?  

0 Likes
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

als antwoord op Steven-E "En stel dat dit allemaal lukt, welke DAB+ ontvanger kan dit signaal van een coax kabel halen? Ik denk niet dat er zo’n toestel bestaat."

 

uh.... zowat elke moderne hifi tuner / receiver met DAB+ heeft achteraan een coax-ingang voor FM en/of DAB-antenne  🙂

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

Ok, ik wist niet dat die coax ingang ook op de dab ontvanger was aangesloten 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

link naar die diplexer - had die ook al opgemerkt, maar is toch een black box? Over welke frequenties spreken we? En als ik alles wat hier vandaag verteld is, kan dit niet werken, dus enige oplossing is aparte kabel.... en die dan als tweede coax door de wachtbuis krijgen, en dan iets vinden van Niko waar je twee coaxen apart kunt op aansluiten voor radio en voor TV.... we zijn er nog niet.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

@janne_man 1 die is versterkt, heb maar klein beetje die te verdraaien voor de franse en de Nederlandse komen ook sterk binnen, heb geen obstakels rondom de antenne, vrij zicht aan alle kanten.

is deze --> https://www.konigelectronic.com/nl/televisie/antennes/dvb-tt2-dab-buitenantenne-14-db-vhf-uhf-550527...

met de versterking erbij van hetzelfde merk.

heel erg tevreden van voor de prijs van rond de 50 euro voor de antenne, en rond de 10 a 15 euro voor de versterker voor de antenne.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

Dag master-magic1, bedankt voor de tip. Volgens de specs heeft deze antenne een veel hogere versterking dan de Maximum 20608-antenne. Maar is ze ook bruikbaar voor FM? En is ze richtingsgevoelig?

0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

@GeertVdW 

Richtingsgevoelig: heb je de antenne al eens bekeken? Dan zie je duidelijk dat de opbouw niet symmetrisch is.

Bij de specs staat ook:

Horizontale polarisatie66 °
Verticale polarisatie43 °

Duidelijk geen antenne die rondom rond even sterk ontvangt.

Eigenlijk werkt ze pas goed vanaf 170 Mhz, dus dat is net boven de FM-band. Het effect voor FM zal "minder" zijn. 😉

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe eigen FM/DAB+ signaal injecteren op telenet kabel

@EdwinC  Of het minder goed is maakt niets uit. Dit is een relatief begrip. Zo kan je ook zeggen dat alle FM antennes op de auto's minder goed zijn. De gebruiker verwacht van zijn antenne dat hij een signaal ontvangt het kijken en of beluisteren waard.  

 

0 Likes