Beantwoorden
Hans29
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Verander-je-wachtwoord-dag Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

Hoe nieuwe kabelaansluiting tot in appartement krijgen?

Hallo, ik ga binnenkort verhuizen naar een appartment. Daar is helaas geen Telenet aansluiting. In het appartementsgebouw zijn er wel Telenet klanten dus er zou ergens een kabel moeten zijn. Wat kan ik best doen om een aansluiting te krijgen in mijn appartment? Als ik de kabel voorzie, doen de techniekers dan de reset? 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Nieuwe kabelaansluiting appartement

0 Likes
5 reacties
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Hoe nieuwe kabelaansluiting tot in appartement krijgen?

@Hans29 ik heb jouw onderwerp verplaatst naar de Nederlandse kant van onze community, omdat het ook in het Nederlands is geschreven. Vermoedelijk ben je aan de Franstalige zijde terecht gekomen, omdat je taalinstelling op Frans staat. Dit kan je aanpassen via je profielinstellingen (bovenaan via je avatar).


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe nieuwe kabelaansluiting tot in appartement krijgen?

Contacteer de eigenaar of syndicus om na te gaan of er een coaxkabel loopt vanaf een technisch lokaal of kelder naar je privé-appartement.
Dit moet je 100% zeker kunnen vaststellen!

Als de coaxkabel ontbreekt zal je de nodige bekabelingswerken moeten laten uitvoeren door een elektricien:

Kijk nauwgezet na welke voorbereidingen je moet (laten) doen: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/Telenettotbijjethuis/

Als er een aftakkabel vanaf het distributiepunt in de straat zou ontbreken, dan moet je de kabelaansluiting minstens zes weken voor je verhuis aanvragen.

0 Likes
Hans29
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Verander-je-wachtwoord-dag Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

Hoe nieuwe kabelaansluiting tot in appartement krijgen?

@Ex-Netweter bedankt voor je reactie. Het is al een iets of wat ouder gebouw. Wat als er geen kabel tot mijn appartement loopt? Neemt Telenet dat tot zijn verantwoordelijkheid of moet ik zelf voor een coaxkabel zorgen?

0 Likes
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1122
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Hoe nieuwe kabelaansluiting tot in appartement krijgen?

@Hans29 

 

Alle info kan je hier vinden: Je woning verbinden met het Telenet-netwerk.

Wie doet wat?

  • Jij bereidt de kabelaansluiting voor
    • Je zoekt het dichtstbijzijnde distributiepunt op het netwerk om je aftakkabel op aan te sluiten.
    • Daarna zorg je voor een aftakkabel en legt die klaar vanuit je woning tot aan de straat, zo dicht mogelijk bij het distributiepunt.
  • De technicus werkt de kabelaansluiting af
    • Hij zorgt voor eventuele vergunningen en voert de werken op de openbare weg uit.
    • Tenslotte verbindt hij je aftakkabel met het distributiepunt.

 

Met andere woorden, jij moet zelf een kabel (de aftakkabel) voorzien die van het distributiepunt tot binnen in de woning. Maar het is een technicus van de netbeheerder die die aansluit (afhankelijk van je regio is dat Telenet, Fluvius of onderaannemer). Info over afmetingen en welk type kabel kan je op bovenstaande link vinden.

Er is ook de mogelijkheid om alles te laten doen door Telenet, maar dat is natuurlijk niet gratis.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe nieuwe kabelaansluiting tot in appartement krijgen?


@Hans29  schreef:

Wat als er geen kabel tot mijn appartement loopt? Neemt Telenet dat tot zijn verantwoordelijkheid of moet ik zelf voor een coaxkabel zorgen?


Bekabeling op privé-terrein is logischerwijs de verantwoordelijkheid van de privé-eigenaar. In appartementsgebouwen hou je daarnaast ook rekening met de mede-eigendom van de gemeenschappelijke delen. (De syndicus moet je daarbij kunnen bijstaan.)

De volledige uitleg over kabelaansluitingen vind je in de Telenet Werfbrochure
De eerste stap is de huidige situatie onderzoeken en begrijpen, vraag raad aan mensen die dit kunnen weten, dat bespaart tijd of vergissingen. ((vorige) eigenaar, architect, syndicus, etc...)

Telenet kan bekabeling op privé-terrein tegen betaling uitvoeren, maar een elektricien/elektrotechnisch installateur kan dat evengoed en sneller en is goedkoper.

0 Likes