Beantwoorden
Flashrox
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Kan ik mijn eigen modem gebruiken?

Hallo.  
ik ben sinds kort verhuisd van Nederland naar België.

echter loop ik nu tegen wat domotica en interne netwerkproblemen aan door het niet kunnen gebruiken van een eigen modem en router.   Is dit wel mogelijke ? 

 

Titel gewijzigd door NV1(mod) | Vorige titel: vrije modemkeuze

0 Likes
4 reacties
Ex-Netweter
 
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Kan ik mijn eigen modem gebruiken?


@Flashrox  schreef:

Hallo.  
ik ben sinds kort verhuisd van Nederland naar België.

echter loop ik nu tegen wat domotica en interne netwerkproblemen aan door het niet kunnen gebruiken van een eigen modem en router.   Is dit wel mogelijke ? 


Ik neem aan dat je Telenet hebt als Internetprovider?

De Telenet modem (homegateway) kan je - in tegenstelling tot Nederland - de provider modem niet in "brdige mode" zetten.

Een eigen modem gebruiken kan ook (nog) niet.

 

Wat je wel kan doen, is je huidige Telenet modem inruilen voor een CV8560E (ook "E-router" genoemd). Dit is een homegateway (modem, router, telefonie), maar zonder WiFi.

  • Via "Mijn Telenet" kan je hier het MAC adres inbrengen van jouw eigen router. Deze krijgt dan een publiek IPv4 adres (net zoals je die zou gebruiken achter een "bridged" setup in Nederland).
  • Via IPv6 Prefix delegation zal je ook een IPv6 /60 prefix krijgen, die je dan verder kan verdelen in je thuisnetwerk.

Hopelijk lost dit jouw "domotica en interne netwerkproblemen" op.

 

PS - Laat ons de discussie over voor- en nadelen van vrije modemkeuze niet hier, maar in het betreffende topic verder zetten, en deze topic te beperken tot de oplossing van jouw specifiek probleem 😊.

Flashrox
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Kan ik mijn eigen modem gebruiken?

Ik had deze optie inderdaad reeds gelezen op enkele telenet forums.  Maar hier werd gezegd dat ipv6 kwam te vervallen met het modem only model, klopt dit ? 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Kan ik mijn eigen modem gebruiken?

Voor alle duidelijkheid, de CV8560-E is geen modem only.

Een "modem-only" model, zoals de oude e-MTA modellen soms (foutievelijk) genoemd worden is niet meer beschikbaar.

 

De CV8560Eet is een NAT-router voor IPv4, met de mogelijkheid IPv4 pass-through te configuren voor één specifiek MAC adres. Al het IPv4 verkeer afkomstig van dit MAC adres wordt niet ge-NAT, maar gewoon 1 op1 verder doorgezet naar de volgende router in het Telenet netwerk. Daar wordt ook DHCP afgehandelt, en dit zorgt ervoor dat het aangesloten apparaat geen 192.168.0.x adres ontvangt, maar een publiek IPv4 adres.

 

Al het IPv6 verkeer wordt door de CV8560E zelf afgehandeld. Oorspronkelijk werkte prefix delegation via DHCPv6 niet goed, maar dat is sinds 2 jaar opgelost.

Je kunt dus vanaf je eigen router een prefix aanvrgagen. De CV8560E biedt een /60 prefix aan. Dit kun je dan gebruiken voor de LAN aansluitng(en) achter je eigen router.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes