Beantwoorden
PieterH
Freshman Beetjesweter
Berichten: 12
Dat loopt vlotjes. Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Kwaliteit coax signaal controleren

Onlangs zijn er hier in de straat werken gebeurd aan de kabel. Ik vermoed dat ze kabel aansluiting getrokken hebben naar enkele verder gelegen woningen. Deze is aangesloten in dezelde kast als mijn kabel aansluiting.
Sinds die werken werkte mijn tv boven niet meer, met de melding geen signaal. Ik heb de kabel op de niu verstoken naar een versterkte aansluiting en nu werkt hij terug, maar de kwaliteit is nog steeds slecht. Ik vermoed dus dat ik sinds die werken een zwakker signaal binnen krijg.
De vraag is dan wat aanvaardbaar is, de waarden die ik zie op mijn digicorder op de televisie beneden lijken op zich wel ok:
S/N Ratio: 39.1

BER: 2.1E-8

Signaalkwaliteit: 100%

Signaalsterkte: 4.6dBmV

Foutieve pakketten: 0

 

Boven heb ik een tv met een smartcard, dus kan ik de kwaliteit zo niet direct controleren. Heb ik reden om te klagen of kreeg ik vroeger een bovengemiddeld goed signaal binnen en moet ik nu dus maar eens op zoek naar een oplossing om mijn binneninstallatie te verbeteren?

 
 
 
 
0 Likes
5 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5862
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Kwaliteit coax signaal controleren

@PieterH 

Wat de exacte waarden zijn durf ik niet te zeggen maar wat je wel kan doen is eens bellen naar de klantendienst. Daar zullen ze je signaal wel kunnen meten en dan zeggen of er iets aan de hand is of niet. Kan goed zijn dat er door die werken de connector is geraakt of iets anders. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Kwaliteit coax signaal controleren

@PieterH 

Telenet bellen 015/666666.

Zij kunnen je signaal uitmeten.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1678
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Kwaliteit coax signaal controleren

@PieterH soms kan het zijn dat je connector van je coax niet goed opgedraait is. Ik zou even de uiteinde van de kabels controleren en deze loskoppelen en terug goed opzetten. Kijk ook zeker de instellingen na van je tv. Digitaal signaal werkt anders dan het analoge.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1610
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Kwaliteit coax signaal controleren


@PieterH  schreef:

De vraag is dan wat aanvaardbaar is, de waarden die ik zie op mijn digicorder op de televisie beneden lijken op zich wel ok:
S/N Ratio: 39.1

BER: 2.1E-8

Signaalkwaliteit: 100%

Signaalsterkte: 4.6dBmV

Foutieve pakketten: 0


In theorie heb jij zéér goed waarden, daar kan eigenlijk niets aan verbeterd worden:

  • Signaalsterkte mag tussen -7 dBmV en + 7dbmV liggen om een goed DVB-C signaal te hebben. Onder de -7 dbmV is het signaal te zwak.
  • SNR moet boven de 33dB liggen. Onder de 30dB heb je een slechte SNR.

Beide compenseren mekaar ook: een zéér goede SNR kan een zwak signaal compenseren.

 

Gezien de problemen begonnen zijn met de werken in de straat, moet het daar ergens te zoeken zijn? best inderdaad contact nemen met Telenet (en je niet laten afschepen met "we meten een goed signaal").

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1610
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Kwaliteit coax signaal controleren


@Ex-Netweter  schreef:

@PieterH 

Telenet bellen 015/666666.

Zij kunnen je signaal uitmeten.


Hoe kan Telenet het signaal uitmeten op jouw aansluiting?

Buiten het "uitlezen" van de modemwaarden kan ik mij daar niet zoveel bij voorstellen?

0 Likes