|
25.670
netweters
|
158.864
antwoorden
|
|
21.419
vragen
|
Kan er mij iemand vertellen wat het nut nog is om een coax kabel te leggen in een nieuwe woning?
Ik zie de tendens dat alles via IP streaming gaat enkel nog de bestaande netwerken blijven nog in DVB-C maar dat lijkt ook uit gefaseerd te worden nu Telenet ook IPTV boxen aanlevert of is daar toch nog een grote maar?
Het lijkt me beter te investeren in een betere Netwerk kabel Cat 6A - 8 / multimode fiber te leggen?
Je hebt het over extern glasvezel netwerk.
Ik heb het over interne in huis bekabeling. Daar is geen maandelijkse kost bij. 😁
Wat men extern doet hebben we amper invloed op dat hangt ook zoals hier eerder vermeld is van hoe rendabel dit financieel is voor de bedrijven.
Als geloof ik dat fiber hedendaags meer rendabel zal zijn dan koper.
Maar in mijn gemeente/regio is er nog ver geen spraken van fiber en Proximus VDSL laat het daar ook afweten dus is Telenet coax de enige beste optie wat triestig is anno 2025.
In nieuwbouw leg je ook voldoende wachtbuizen zodat je later eender welke draad er door kunt trekken. Momenteel is er dus enkel een Telenet Coax kabel gelegd die dikker dan nodig is. Ik weiger nog telefoon kabel te leggen en ik heb gehoord die met de lege fiber tube gebruikt men toch niet uiteindelijk blijkbaar.
van de moment dat alles fiber word is coax voor de vuilbak. Uiteindelijk stuurt men nu naar iedereen een digitaal signaal (DVB-C) zo groot verschil is dat niet of dat nu over IP gebeurd het is gewoon een ander protocol. En met glasvezel heb je bandbreedte genoeg. Over IP hebben ze veel meer technische mogelijkheden tegenwoordig. Dat DVB-C signaal pakt ook een aanzienlijke bandbreedte weg van de coax.
Ik vraag me ook af hoe lang het nog duurt dat men de fiber aan de palen gaat hangen. Voor bedrijven tussen de racks heb je tubes waar meerdere fibers inzitten die evenveel trek spanning aankunnen dan een gewone kabel. Er zijn tubes die ook UV/Regen bestendig dus zou men evengoed aan de verlichting paal kunnen hangen. Waardoor het goedkoper word om koper te vervangen. En veel minder elektriciteit nodig om het signaal op afstand te krijgen en optische scheiding heb je veel meer beveiliging op elektrisch vlak. Uiteindelijk op vlak van maintenance kost gaat dat meer rendabel zijn. Maar men moet eerst willen investeren.