Beantwoorden
Xylar
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Ontvangt mijn vader zijn kanalen nog na signaalswitch?

Een beetje vreemde situatie bij hem thuis. Hij heeft een digicorder aangesloten op zijn TV, maar gebruikt hem niet. Vraag mij ook niet waarom.
Nu is mijn vraag, als zijn digicorder niet aanstaat, zal hij zijn gewone kanalen nog blijven ontvangen na de signaalswitch? Voor zover ik kan zien is die digicorder juist aangesloten en momenteel ontvangt hij zijn kanalen ook nog als normaal.
Nu lees ik op internet wel dat, als je het mozaiek kanaal ontvangt (wat bij hem nog steeds het geval is) dat je dan wel degelijk analoog kijkt. Hij heeft wel degelijk een digicorder en die is wel degelijk aangesloten ook, maar hij wordt niet gebruikt. Hij wordt WEL betaald. Ook is die digicorder aangesloten in de contactdoos aan de muur. Lijkt mij dus een vreemd geval waar hij tussen de twee zit en ik kan er nu echt niet aan uit of hij zal moeten switchen of hij gewoon verder TV kan kijken zoals normaal.
Ik weet dus niet of hij gewoon zal kunnen blijven TV kijken na de switch zoals normaal of als hij met die digicorder zal moeten leren werken. Ik heb een sterk vermoeden dat die digicorder geen goeie optie zal zijn voor hem. Hij is tamelijk oud en enorm slecht met het aanleren van nieuwe technologie.
Wordt dan toch een nieuwe TV kopen of hoe zit dat in elkaarn in zo'n situatie?

0 Likes
10 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Ontvangt mijn vader zijn kanalen nog na signaalswitch?

Van zodra het analoog signaal uitgeschakeld wordt (en dat is zéér binnenkort), zal je vader niet meer op de klassieke manier TV kunnen kijken.

Hij zal dus gebruik moeten maken van zijn digicorder,

 

Het aanleren van de nieuwe technologie zal wellicht beter meevallen, dan het aanleren van een compleet nieuw TV toestel.

Het enige wat hij moet aangeleerd worden is het zappen op de digicorder, toch?

 

Xylar
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Ontvangt mijn vader zijn kanalen nog na signaalswitch?

Ik heb daar helaas mijn twijfels bij. Toen hij die digicorder liet installeren heb ik hem meermaals proberen uit te leggen hoe die werkte, maar dat had geen nut. Het wou er niet in.
Een nieuwe TV aankopen vind ik wel nogal een drastische oplossing en al helemaal omdat hij al een functionele digicorder heeft, maar zoals ik hem ken, zal hij nukkig weigeren ermee te leren omgaan. Ik had eigenlijk gehoopt dat gewoon een digicorder aangesloten op de TV hebben genoeg zou zijn om die switch zonder veel verandering te kunnen doorkomen.
Zou het niet mogelijk zijn om die digicorder aan te steken en zo te laten en hem gewoon zijn normale kanalenpakket te laten kijken? Want dat digitaal pakket aanleren wil er echt niet in, hoor. Dat heb ik al moeten ondervinden. Hij kan en wil het niet leren.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ontvangt mijn vader zijn kanalen nog na signaalswitch?

@flip1953 

Controleer eens of de tv van je vader een dvb-c tuner heeft. Indien wel, dan kan je die tv instellen op het compact signaal. Dit is het digitale aanbod van Telenet ter vervanging van het analoge signaal.

Als je merk en model geeft, zullen er wel Netweters zijn die het uitzoeken welke tuner het toestel heeft.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ontvangt mijn vader zijn kanalen nog na signaalswitch?

@Xylar  Dan zit er maar een ding op. Kijken of die TV een digitale tuner heeft. Of e zo een aankopen. De prijzen vallen mee hoor. Je betaalt nu minder dan 50 jaar geleden voor de eerste kleuren TV's. En dan ofwel de basiskanalen digitaal installeren of de uitgebreide versie maar dan met de aankoop van een CI+ module. Dan kan uw vader gewoon zijn TV bedienen met zijn gewone afstandsbediening.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
icymichel
Professional Meerweter
Berichten: 147
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Even demarreren... Een bus vol!

Ontvangt mijn vader zijn kanalen nog na signaalswitch?

Ik heb voor mijn moeder een blad gemaakt als een soort handleiding met foto's erbij hoe ze haar digicorder en TV moet bedienen.

Ik heb er wel voor gezorgd dat zowel op de TV en haar digbox de CEC bediening aanstaat. 

Ik heb de lijst van zenders aangepast zodat de zenders dezelfde volgorde hebben zoals ze gewoon was bij het analoog kijken, en ik moet zeggen zeggen tot nu toe lukt het heel goed om via de digicorder naar TV te kijken.

Ze begint nu ook zelfs naar zenders te kijken waar ze vroeger zelfs niet naar kon kijken.  

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Ontvangt mijn vader zijn kanalen nog na signaalswitch?

@icymichel , je slaat wel de raad van @igvfer en @janne_man in de wind.

 

Moest het zo zijn dat je moeder voldoende heeft aan de basiszenders, dan kan je ook verder zonder digicorder, mits de TV over een DVB-C tuner bezit. Typenummer van TV kan helpen om te kijken of dit zo is.

Het volstaat dan de TV te laten herscannen, en je moeder kan dan verder werken zoals ze gewoon was, met 1 afstandsbediening. 

 

Als het nu ook vlot met CEC, ook goed natuurlijk. En je hebt dan een heel pak extra zenders. 

Maar afhankelijk van het pakket kan het dus eenvoudiger en goedkoper (tenzij de huur al inbegrepen is in de huidige formule).


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
icymichel
Professional Meerweter
Berichten: 147
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Even demarreren... Een bus vol!

Ontvangt mijn vader zijn kanalen nog na signaalswitch?

De tv van mijn moeder heeft geen DVB-C tuner, dat had ik al opgezocht, en een nieuwe TV zag ze niet zitten. 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ontvangt mijn vader zijn kanalen nog na signaalswitch?

@icymichel 

Ik veronderstel dat de tv een al iets ouder model is dat j nog altijd volledig uit kan zetten met een schakelaar. Als je ouder de tv altijd aan en uitzet met de schakelaar kan de volgende methode mogelijk soelaas brengen:

Zet de tv aan met de schakellaar. Gebruik enkel nog de afstandsbediening van de Digicorder. Je zet de Digicorder aan. De tv springt automatisch naar het beeld dat binnenkomt via de scart. (Als Digicorder en TV verbonden zijn door een hdmi, zet op de tv de functie CEC aan en het beeld zal net als met de scart overspringen naar wat er van de hdmi komt).

Je kan eventueel de programmnummers aanpassen zodat j op de Digicorder dezelfde volgorde krijgt als hetgeen je ouder gewoon is.

Gedaan met kijken: Digicorder uit met de afstandsbediening en tv uit met de schakelaar.

 

Om verwarring te voorkomen: berg de afstandsbediening van de tv op.

icymichel
Professional Meerweter
Berichten: 147
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Even demarreren... Een bus vol!

Ontvangt mijn vader zijn kanalen nog na signaalswitch?

Ze zet met de aan/uit knop van de afstandsbediening van de digicorder de TV aan, die automatisch naar naar het juiste kanaal gaat. Uitzetten doet ze met de aan/uit knop van de TV. 

En tot nu toe ( al een maand of 6) trekt ze goed haar plan, ze heeft nog maar 1 keer moeten bellen omdat het niet meer ging. 

Terugkijk TV en uitgesteld kijken daar moet ik niet mee beginnen om het haar uit te leggen. 

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Ontvangt mijn vader zijn kanalen nog na signaalswitch?

anders zoek een tv (2dehands) met de zelfde afstandsbediening.

en met dvb c in de tv

dan verandert er niets gewoon een andere toestel.

 

of wel koop je een nieuw toestel .

en gebruikt deze afstandsbediening.

https://www.thuiszorgwinkel.be/nl/shop/goed-gezien/overige-hulpmiddelen/hobby/bestellen/afstandsbedi...

 

digicorder aan laten kan ook

maar de afstandsbediening gaat dat werken

https://www.hln.be/kortrijk/simpel-maar-geniaal-hoesje-tovert-afstandsbediening-met-te-veel-knoppen-...

 

de zender op digicorder zet je op zelfde plaats zoals de tv

 

0 Likes