Beantwoorden
Hans12
Freshman Beetjesweter
Berichten: 10
Netjes! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Powerline geen netwerkverbinding op ander circuit?

Allemaal

Ik heb een probleem met mijn powerline . 1e powerline steekt in het stopcontact bij mijn router . Die staat in de garage en zit bij op het circuit van de vochtige ruimtes . Ik heb geen 3 fases . Zolang dat ik binnen dit circuit blijf werkt alles perfect . Ga ik met de 2e powerline naar de woonkamer waar de digicoder staat en waar ik de powerline ook nodig heb heb ik geen signaal . Maw middenste lampje blijft uit en digicider krijgt geen netwerkverbinding . Iemand een idee wat er mis is en hoe op te lossen?

Bedankt

Mvgr

Hans

0 Likes
9 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Powerline geen netwerkverbinding op ander circuit?

Voor powerlines om correct te werken staan die best op hetzelfde circuit, dat wil zeggen, op leidingen die in de zekeringskast op dezelfde zekering zitten. Is dat niet het geval kunt ge zulke problemen als jij hebt ervaren.

 

Vergeet niet, powerlines gebruiken de elektriciteitsdraden als LAN kabel. Als uw leidingen op verschillende zekeringen aangesloten zijn zit je dus eigenlijk ook in een ander netwerk en kunnen beide powerlines niet communiceren ...

 

Soms heb je geluk en werkt het wel, hangt waarschijnlijk van type en fabrikant af ... Je zou dus eens kunnen proberen met powerlines van een ander merk uit te testen (lenen bij een kennis .... )


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Powerline geen netwerkverbinding op ander circuit?

In een differentiaalschakelaar zitten spoelen en deze houden hoogfrequent signalen tegen. De signalen van de powerline kunnen dus niet door de differentiaalschakelaar naar de rest van uw elektrische installatie.

Oplossing : powerline elders aansluiten en een UTP kabel naar de modem.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Powerline geen netwerkverbinding op ander circuit?

Wat je ook kan proberen, is uitzoeken op welke zekering de stopcontacten van Uw living zitten waar uw 2de powerline zit in geplugd. En dan eens je deze zekering gevonden hebt, kun je van aan desbetreffende zekering een kabel bijleggen met een stopcontact tot bij de modem. Dan zitten beide stopcontacten op één en dezelfde kring. @Janneke_Dust : ik betwijfel dat een aardlekschakelaar of diferentieel schakelaar de oorzaak zou zijn, want die zitten verplicht in alle nieuwe en oudere woningen. Je heb niet alleen deze van de vochtige ruimtes, maar ook de algemene. Moest dat de oorzaak zijn, dan zouden er in weinige woningen Powerline’s werkend te krijgen zijn.

Never trust in Dust
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Powerline geen netwerkverbinding op ander circuit?

Woon je misschien in een regio waar je 3 x 230 volt krijgt in de plaats van 3 fasig 400 volt?

In beide gevallen hebben je verlichtinskringen en gewone stopcontactkringen 230 volt.

Als je in uw schakelkast een 3 fasige aansluiting krijgt, dan heb je 3 keer 230 volt. Je krijgt tussen de N draad (neutrale, ik denk blauwe en niet te verwarren met de aarding) en elk van de fases 230 volt. Bij deze installatie zijn er twee draden die in de ganse woning met elkaar verbonden zijn. De N draad en de aarding.

Als je echter 3 keer 230 krijgt, kan het zijn dat je 3 paren krijgt waarbij elk paar een N kabel heeft. Deze 3 N kabels zijn niet met elkaar verbonden (strikt genomen wel, maar de afstand wordt zo groot en hierdoor ook de weerstand). In deze installatie heb je slechts één kabel die in de ganse woning met elkaar verbonden is. Dat is onvoldoende. Om een signaal door te sturen heb je twee kabels nodig.

 

De oudere pwl's werken doorgaans enkel op de twee stroomdraden van je stopcontact.

De modernere (zoals de huidige pwl's van Telenet) gebruiken ook de aarding. Hierdoor zit je zelfs al krijg je 3 fasig, steeds een signaal over 2 draden: de N en de aarding.

 

Kijk dus ook eens na of je in beide gevallen een goed aangesloten aarding hebt. Als je twee pwl's niet de boosters zijn van Telenet, raad ik aan om die toch gratis te huren. Ik heb zelf vastgesteld dat ze merkelijk beter zijn dan de devolo 500 die ik had. (Ondertussen biedt devolo die pwl's niet meer aan en in hun nieuwe modellen gebruiken ze dezelfde technologie als die van Telenet).

 

Zie ook mijn volgende reactie hierna.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Powerline geen netwerkverbinding op ander circuit?

Aanvulling (zie ook mijn reactie hierboven)

 

@Domi1963 ik vind de opmerking van @Janneke_Dust  terecht. Het klopt dat er twee differentieel schakelaars zitten in de kast. De eerste van maximaal 300 mA staat tussen de meter en de verdeling in de schakelkast. Dit staat dus buiten de binnenkringen. 

De tweede van maximaal 30 mA is verplicht voor de vochtige ruimtes. Deze differentieel staat tussen de eerste differentieel en de zekeringen van de stroomkringen vochtige ruimtes en stroomkringen voor bepaalde apparaten. Al deze stroomkringen zijn dus met elkaar verbonden zonder door een differentieel te komen. Pas als je naar een stroomkring van de niet vochtige ruimtes gaat kom je door de differentieel.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Powerline geen netwerkverbinding op ander circuit?

Een garage hoort eigenlijk niet bij de vochtige ruimtes en mag dus eigenlijk gewoon achter de 300mA Diff aangesloten worden.

Volgende dingen moeten met een 30 mA diff beveiligd worden : badkamer, douchekamer,wasmachine, afwasmachine, elek boiler.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Powerline geen netwerkverbinding op ander circuit?

Daarom dat ik ook zei dat hij moet checken op welke zekering het stopcontact zit in de living, waar zijn 2de powerline geplugd zit. Eens hij die zekering heeft gevonden, kan hij daar in de garage nog een kabel + stopcontact bijtrekken en op aansluiten. Dan zullen waarschijnlijk ook beide stopcontacten achter de 300 mA diff zitten en ook nog eens op het zelfde circuit. Dan moet het werken indien beide powerlines intact zijn.Smiley Knipoog

Never trust in Dust
0 Likes
Solvathus
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Powerline geen netwerkverbinding op ander circuit?

Nog even een belangrijk weetje, Steek nooit een PLC in een stekkerdoos met overspanningbeveiliging. Dit gaat ook zeer slecht werken. Altijd vertrekken van een stopcontact uit de muur. En de stekkerdoos dan aansluiten op uw PLC

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5240
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Powerline geen netwerkverbinding op ander circuit?

@Solvathus

 

PWL rechtstreeks in het stopcontact, stekkerdoos in de PWL. Zoals in de handleiding staat. 😉


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes