Beantwoorden
orton
Experienced Weetjesweter
Berichten: 48
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Topicwurm!

Ruis snel bewegende beelden VTM en Play-zenders

Ik merk al een hele tijd op VTM, VTM2 en de Play-zenders (4, 5 en 6) op dat er een zekere ruis in beeld zit bij snel bewegende beelden (bijvoorbeeld wanneer gezichten in close-up draaien of bij een voetbalwedstrijd wanneer een speler in beeld getoond wordt terwijl die loopt). Dat gebeurt enkel bij live-tv (en vooral bij programma's die opgenomen zijn met een hoge frame rate, zoals dus sportuitzendingen of bepaalde realityprogramma's). Wanneer ik het programma opvraag via terugkijk-tv of een opname, is diezelfde ruis niet zichtbaar. Bij terugkijk-tv en opnames is de beeldkwaliteit optimaal, bij live-tv dus niet.

Op de VRT-zenders is er dan weer geen enkel probleem. 

 

Ik heb al vanalles geprobeerd (onder meer ook een nieuwe coaxkabel van Hirschmann aangesloten, wat toch wel goed materiaal is), maar het probleem blijft zich voordoen.

 

Opvallend is dat ik hetzelfde probleem op dezelfde zenders merk op de televisie van mijn ouders, die niet in dezelfde straat wonen.

 

Volgens mij stelt er zich een probleem op de mux(en) waarop de vermelde zenders zich bevinden. 

 

 

0 Likes
190 reacties
orton
Experienced Weetjesweter
Berichten: 48
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Topicwurm!

Ruis snel bewegende beelden VTM en Play-zenders

@Master-Magic Wat VTM Gold betreft, denk ik dat de leeftijd van de uitgezonden programma's iets te maken kan hebben met het feit dat ze minder scherp ogen. Daarnaast denk ik ook dat VTM Gold iets minder bitrate krijgt op de mux dan de hoofdzenders van VTM. Vermoedelijk speelt dat ook een rol

 

@Suzy Op Play6 zijn de uitzendingen van WWE al beter dan wat ze enkele weken geleden waren. Er is minder ruis aanwezig, maar die is nog niet volkedig verdwenen. De kwaliteit van terugkijk-tv is nog altijd iets beter. Dat kan natuurlijk ook te maken hebben met de iets mindere bitrate die Play6 krijgt op de mux

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ruis snel bewegende beelden VTM en Play-zenders

@orton idd, op play6 vanmiddag ook gemerkt bij WWE dat het nog niet helemaal ok is het beeld bij snelle bewegingen, maar is al beter.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
orton
Experienced Weetjesweter
Berichten: 48
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Topicwurm!

Ruis snel bewegende beelden VTM en Play-zenders

@Master-Magic @Suzy Het is inderdaad beter, maar nog niet optimaal. En sinds ik vanmiddag de uitzending van WWE op Play6 heb gezien (het ideale materiaal om te testen op ruis), merk ik dat het probleem al voor een behoorlijk deel, maar nog niet volledig is opgelost

luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Ruis snel bewegende beelden VTM en Play-zenders

niets verandert

0 Likes
orton
Experienced Weetjesweter
Berichten: 48
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Topicwurm!

Ruis snel bewegende beelden VTM en Play-zenders

@Suzy Vanavond keek ik naar de voetbalwedstrijd Antwerp-Fenerbahce op Zes en het viel mij op dat de beeldkwaliteit bij de live uitzending niet zuiver was. Ruis in de weergave van het veld en van de tribunes in de achtergrond. Wanneer ik diezelfde wedstrijd opvraag via terugkijk-tv, is de kwaliteit véél beter. Dus voor Play6 moet er echt nog wel wat verbeterd worden

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Ruis snel bewegende beelden VTM en Play-zenders

Bedankt! Ik geef Play 6 en VTM Gold nog eens door aan de collega's voor een nieuwe analyse. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Ruis snel bewegende beelden VTM en Play-zenders

vtm en npo 3 ook

0 Likes
orton
Experienced Weetjesweter
Berichten: 48
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Topicwurm!

Ruis snel bewegende beelden VTM en Play-zenders

Het blijft mij opvallen dat de kwaliteit van de uitzendingen op Play6 (via de tv-box) nog altijd minder goed is tijdens het live tv-kijken dan via terugkijk-tv. Bij snelle actiebeelden tijdens het live tv kijken zijn er nog altijd duidelijk vervagingen of blokjesvorming in beeld. Bij terugkijk-tv is het beeld zuiverder. Het is alsof de bitrate van live-tv lager is dan die van terugkijk-tv. 

 

Volgens de website digitalbitrate.com bedraagt de bitrate voor Play 6 gemiddeld 4,8 Mbps. Dat is eigenlijk vrij laag (of zelfs te laag) om een goede HD-kwaliteit te kunnen bieden. Ter vergelijking: de hoofdzender uit het Play-gamma, namelijk Play 4, krijgt gemiddeld 9,4 Mbps. Dat is bijna dubbel zoveel. Het verschil in beeldkwaliteit tussen beide zenders is dan ook groot. 

 

Bij Ziggo in Nederland krijgen alle binnenlandse zenders, zowel de grotere als de kleinere (NPO, RTL, SBS, enz.), een bitrate van 10 tot 12 Mbps. Dat zijn al veel deftigere waarden om HD aan te bieden. Zo zou het eigenlijk ook bij Telenet moeten zijn.

 

Een te lage bitrate, zoals die van Play 6, Play 7 en VTM Gold (allemaal rond de 4,8 Mbps), geeft gewoon teveel zichtbare nadelen en onzuiverheden, zodra er snelle beeldovergangen of actiescènes getoond worden. 

 

De tijdelijke zender voor Big Brother (24/7) krijgt zelfs een bitrate van 7 Mbps. Dan zou het voor bovenvernoemde zenders toch ook mogelijk moeten zijn om ze iets meer ruimte en een hogere waarde te geven?  

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ruis snel bewegende beelden VTM en Play-zenders

@orton Heeft allemaal te zien met de ruimte dat de mux heeft en het aantal HD zenders,

om u een idee te geven heb ik een site met alle zenders per mux (freq) online staan met respectievelijk ook of ze HD of SD zijn, en daar kan je aan zien dat er soms een HD zender teveel op een mux zit voor alle zenders een hoge bitrate te geven, 

ook wordt er per zender een Max bitrate ingesteld mede zodat een play 4 een hoge bitrate zou kunnen behouden, al gebruiken ze een schommelende bitrate voor de zenders, het is per zender ingesteld dat ze zoveel Max krijgen, 

om u een idee te geven hoeveel zenders er op de mux zitten van de play zenders zal ik eens de link hier plaatsen.

https://tv-digitaal.website/314-mhz/


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
orton
Experienced Weetjesweter
Berichten: 48
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Topicwurm!

Ruis snel bewegende beelden VTM en Play-zenders

@Master-Magic Dank je voor het overzicht. Die indeling in muxen vond ik ook zo terug op de website digitalbitrate.com. Een kleine reorganisatie van de muxen zou wel mogen, want het is echt jammer dat sommige zenders in mindere kwaliteit worden doorgestuurd, doordat er eigenlijk teveel op één mux samengevoegd zijn.

 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ruis snel bewegende beelden VTM en Play-zenders

@orton Maar je ziet niet bij elke zender of ze SD of HD zijn en in welk pakket ze zitten, bij mij staat deze info er allemaal bij, als een klant iets zoekt dan wordt die ook meer info gegeven 😉.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes