24791
netweters
|
152700
antwoorden
|
20730
vragen
|
Hallo iedereen,
gisteren moeten overschakelen naar de F@ST3896LG-TN wifi modem voor de nieuwe TV box, komende van een CH7465LG-TN. In dit netwerk werd enkele jaren geleden ook een powerline geinstalleerd, types Powerline PG9073LG-TN en Wifi Powerline P9072LG-TN. Deze hebben altijd prima gewerkt. Na de modem upgrade bleek de Wi-Fi van de powerline nog wel aan te staan maar je kon er niet mee verbinden. Ik heb toen de powerline een reset gegeven en opnieuw met elkaar laten verbinden. Eerst kwam de telenet-ap-xxxx ssid er door, waarna hij zichzelf configureerde naar de SSID van de modem. De instellingen leken correct overgenomen van de vorige modem.
Echter... nu blijkt dat wanneer ik de Wi-Fi van de powerline uitschakel, mijn shelly pro1pm mooi met de modem verbindt. Daar deze nogal ver verwijderd is heb ik dus vlakbij de powerline staan. Zet ik de powerline aan, dan wil de shelly niet meer verbinden met het netwerk. Ik heb ook een factory reset gedaan op de shelly maar zonder resultaat. Alle instellingen zijn identiek aan de vorige modem, dus hoe kan het dat de shelly niet meer wil verbinden na de modem upgrade? Het lijkt er op dat de combinatie modem + powerlines hier iets vreemds doet.
De shelly is onderhuids een ESP32 die enkel op 2.4 GHz connecteert, heb qua beveiliging in mijn telenet WPA/WPA2 PSK staan, dus ook niets exotisch. Heb geprobeerd om enkel 2.4 GHz aan te zetten maar dat gaf geen verschil.
De netwerktopologie in mijn telenet toont ook niet langer de powerlines, enkel de 360* modem. Het is een ramp om in deze tool aanpassingen te proberen maken.
Bedankt alvast!
Edit: ik zie dat dit topic onder het onderwerp televisie hardware staat, moet natuurlijk onder internet komen te staan
Je kunt het best je powerlines even resetten en ze opnieuw op de normale manier aan je netwerk toevoegen.
Heb je de verbinding via je powerlines al getest met een smartphone, laptop of ander wifi-apparaat?
Als je daar al problemen ondervindt, heb je waarschijnlijk de oorzaak gevonden.😉
Dag Kristof,
ik heb de powerlines gereset, maar dit geeft geen verschil. Ik heb ook een tets gedaan met andere apparaten en die verbinden wel. Ook de LAN poort op de powerline werkt. Via de local web interface van de powerlines heb ik afwisselend de 2.4 GHz en de 5 GHz uitgeschakeld en zodra de 2.4 GHz actief wordt valt de verbinding met de shelly weg.
Probeer eens in te loggen op je wifi powerlines. http://192.168.0.52 Met user admin en wachtwoord password. Lukt het niet, probeer het een paar keer achter elkaar.
Je kan dan het 5 GHz signaal van de pwl uitzetten. Ik raad je aan om een ander raid te gebruiken voor de pwl dan voor je modem (en pods).
Zowel 2.4 GHz als 5 GHz individueel aan en uitgezet via de local web interface. Ook zonder 5 GHz verbindt hij niet. Momenteel staat de 2.4 uit zodat de shelly met de modem kan verbinden op 2.4 (zeer moeilijk, zit rond de -87 dBm signaalvermogen) terwijl we met andere apparaten gewoon op de 5 GHz van de powerline kunnen.
Ik wou vermijden om een andere SSID te gebruiken, het was handig dat je 1 netwerknaam en paswoord kunt gebruiken over het hele huis. Dit aanpassen zal vermoedelijk wel de oplossing zijn... Ik zie ook niet langer de powerline in mijn telenet onder de topologie, en er is ook nergens een instelling via de web interface te bespeuren. De powerlines worden dus actief niet meer ondersteund en je wordt een beetje gepusht naar hun pod-oplossing... Jammer.