Beantwoorden
Cleo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 14
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Signaalswitch: digitale radio via NIU

Hallo,

 Nu tak ik af van de NIU netwerkverdeler met de f-connector en lange coaxkabel waarna ik met een splitter en andere coaxkabels mijn tuner,  tunerversterkers aankoppel

 

Werkt nu niet meer.

 

Het opgestuurde antennetje is prul.

Gewone coax t-antennes doen het veel beter.

 

Maar terug  naar mijn Niu kabeloplossing,

 

Wat zijn de opties om dit te vernieuwen? 

 

1. Nieuwe NIU ?  Maar moet ik mijn tv decodering dan ook vervangen ! HET gaat alleen om radio !

 

2. Dvb-c. Maar waar deze installeren? Voor de aftakking van de Niu of erna. Erna allicht, met coaxingang. Maar kan de dvb- c het signaal via een outputgang ook verder verdelen?

 

3. Mag ik al mijn Hirschmann kabels wegdoen wan't onbruikbaar geworden. Zou jammer zijn.

 

Alleen nog internetradio ?

 

Alle tips welkom.

 

Cleo

0 Likes
17 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signaalswitch: digitale radio via NIU

@Cleo  Je hebt nu, na die signaalswitch, geen FM frequenties meer via de coax. Als je versterker daarvoor geschikt is kan je overschakelen op DAB+ maar dan moet je voldoende ontvangst hebben binnen, zelfde probleem als FM via antenne. Andere mogelijkheid. Je hebt een ethernetaansluiting of Wifi op je versterker en je kan internetradio beluisteren.

Volgende mogelijkheid. Je digicorder of digibox staat in de nabije buurt, dan kan je via een analoog kabeltje of digitale (optische) aansluiting verbinding maken naar je versterker en radiozenders beluisteren via uw digicorder of box.

Nog een andere mogelijkheid. Bij Telenet kan je een digitale tuner kopen: https://toestellen.telenet.be/dvb-c-radio-tuner-vdr-210.html  en aansluiten op je versterker. De zenders kies je via deze tuner.

Hopelijk voldoet een van deze oplossingen.

Trouwens het DVB-C signaal zit al op de kabel, je moet het er alleen afhalen via compatibele apparaten en is in feite bedoeld voor TV maar ook de radiokanalen worden meegestuurd.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signaalswitch: digitale radio via NIU


@Cleo  schreef:

1. Nieuwe NIU ?  Maar moet ik mijn tv decodering dan ook vervangen ! HET gaat alleen om radio !

 

2. Dvb-c. Maar waar deze installeren? Voor de aftakking van de Niu of erna. Erna allicht, met coaxingang. Maar kan de dvb- c het signaal via een outputgang ook verder verdelen?

 

3. Mag ik al mijn Hirschmann kabels wegdoen wan't onbruikbaar geworden. Zou jammer zijn.

 

Alleen nog internetradio ?


1. Er veranderd niets aan de NIU.

2. De Vistron (DVB-C radio) die Telenet aanbiedt, heeft een coax-in en een coax-out. Let wel het is de TV-coax die naar de IN komt. Je kan dan de decoder aansluiten op de OUT. (Als je een Digicorder of Digibox hebt, kan je het ook omgekeerd doen: eerst in Digicorder/Digibox en dan in Vistron).

3. Je kan uw geluidsinstallatie nog altijd gebruiken, enkel de FM zal moelijk niet werken omdat je onvoldoende signaal krijgt en geen gepaste antenne op een gepaste plaats hebt.

 

Je kan ook overwegen om een DAB+ radio aan te schaffen, maar ook daar zal je met het probleem zitten om een goede ontvangst binnen te hebben.

 

Of het nu over FM ontvangst gaat of over DAB+, er bestaan zeer goede binnenantennes die een goed resusltaat kunnen geven. Het is echter niet mogelijk om dat op voorhand te kunnen bepalen. Het moet geprobeerd worden.

Cleo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 14
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Signaalswitch: digitale radio via NIU

Bedankt.

 

Neen, mijn digibox is enkel voor TV>

Alle radio's en versterkers staan in kelderruimtes, waar ook de niu en modem staat waardoor ik makkelijk kon aftakken van de Niu met een lange Coax.

Dus, als ik het goed begrijp. Gedaan met de aftakking en alle interne keldercoaxkabels en splitters ?

Tiens ... geen goede investering. Hun antennetje is ook bazar.

Dvb-c via de Tv-box... of digibox ??? Gaat dus ook al niet. 

Ik zit fysisch een verdieping lager.

En in de **bleep**. Goede binnenantennes dan maar... Of internetradio. Dvb-c kun je ook niet aftakken en ik kan trouwens dus de IN niet gebruiken vanwege de fysiieke afstand.

 

Toch bedankt. 

Ach ja, digitaal... Is geen snert beter dan ervoor...

0 Likes
Cleo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 14
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Signaalswitch: digitale radio via NIU

wat bedoelt u hiermee

 

TV-coax die naar de IN komt. Je kan dan de decoder aansluiten op de OUT u hiermee

Digibox in. Decoder ?? 

 

Digibox staat boven. Decoder ??

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signaalswitch: digitale radio via NIU


@Cleo  schreef:

Bedankt.

 

Neen, mijn digibox is enkel voor TV>

Alle radio's en versterkers staan in kelderruimtes, waar ook de niu en modem staat waardoor ik makkelijk kon aftakken van de Niu met een lange Coax.

Dus, als ik het goed begrijp. Gedaan met de aftakking en alle interne keldercoaxkabels en splitters ?

...
Ik zit fysisch een verdieping lager.

... Of internetradio. Dvb-c kun je ook niet aftakken en ik kan trouwens dus de IN niet gebruiken vanwege de fysiieke afstand. 

Ach ja, digitaal... Is geen snert beter dan ervoor...


Kan je eens uitleggen hoe uw installatie juist is, liefst met een schema.

Digitaal is niet beter, maar anders. Soms moet je op een andere manier denken. Het echte probleem is niet digitaal, maar de verandering.

0 Likes
Cleo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 14
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Signaalswitch: digitale radio via NIU

Schematisch is moeilijk als chronisch patiënt. 

 

Simpel

 

Niu  (vrij slot -  f connector aanbrengen en 20 m kabel) ---> audio ruimte.  Hier komt de coax in een splitter terecht ----> drie spliterconnecties voeren het signaal naar de tuners.

Ik had nog 9 splitters om op de plek waar er 3 stonden nog teen kunnen splitten. Maar teveel verzwalking van het signaal.

 

Poepsimpel. 

En die binnenantennes van Konig rubbish.

En gaan binnenamtennes zoals radio nl NPO binnennemen, neen, alleen fm.

En beste zijn nog steeds de beste. Maar geen buitenlanders zoals met telenet.

En massaal dipoolantennes inslaan om dezeen na postfm ook te moeten weggooien. Nee dank u.

En al die vintage receivers zijn zo een rage zeg. Schandelijk.

 

Kennis informeerde me over 1 dab+ radio met fm-transmitter om een bubble fm te creëren.  Echter alleen het station op deen dab te ontvangen op alle andere tunersectoren. 

 

Beter kan ik niet.

 

Cleo

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signaalswitch: digitale radio via NIU

@Cleo  Zo zou je installatie er kunnen uitzien zoals op de tekening, na de ombouw.

Mediabox: Kan de Telenet Vistron zijn als je een beperkt aantal radio zenders wil. Kan eender welke mediaontvanger zijn als je internetradio wil ontvangen. Ik vermoed dat in uw kelder antenne ontvangst minimaal is. Een willekeurige link.

Op de audiouitgang van de mediaontvanger, analoog of digitaal, maar als je oudere versterkers hebt zal het vermoedelijk analoog via tulpstekkers moeten, sluit je een kabel aan naar een verdeelbox voor audiosignalen en vandaar uit naar elk van je versterkers want ik heb begrepen dat je er meerdere hebt.

Op je mediabox kan je dan de juiste zender kiezen (internet of DVBC) en naar een van je versterkers sturen.

Voor de Vistron heb je alleen coax nodig, voor andere ontvangers een internetaansluiting en geen coax.

Koop je een modernere tuner/versterker dan heb je enkel nog internet nodig want FM op de kabel verdwijnt, je kan eventueel nog coax nodig hebben om een buitenantenne op aan te sluiten om DAB+ te ontvangen.

Nog meer vragen? Laat maar komen.

audio-Opbouw.png



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cleo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 14
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Signaalswitch: digitale radio via NIU

Heel erg bedankt. Moet dit bekijken. Ik kom er zeker op terug.

verdwijnt fm ook met een dipoolantenne. Geen kabel. Uit de lucht dus ?

 

cleo.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Signaalswitch: digitale radio via NIU

FM verdwijnt voorlopig niet uit de ether.

Deze week - nadat Telenet de FM afgeschakeld had - heb ik op de zolder een "FM antenne" (2 draadjes) via een bestaande coax aangesloten op mijn FM tuner.

 

Ik voelde de nostalgie van 40 jaar geleden, toen ik me ook nog bezighield met het aanleggen van lijstjes van radiostations, zendmasten en frequenties.

 

Tot mijn verbazing had ik 100% signaal op de nationale zenders, en goed tot aanvaardbaar signaal op 30 verschillende frequenties 😊.

Ook een aantal lokale zenders waar ik vroeger nog nooit naar geluisterd had: Waregem 1, Meteor FM uit Tielt, Tequila uit Deinze, TOP radio (masten van Deinze en Roeselare), zelfs een zender met de naam "Gent" ...

 

Dus voorlopig kunnen we nog een tijdje weg met FM in de ether 😊...

Als je nu een goed FM signaal (vb met buitenantenne of zolderantenne) versterkt en verdeelt, hebben al jouw tuners terug muziek ...

 

0 Likes
Cleo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 14
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Signaalswitch: digitale radio via NIU

Hier gaan we.

 

niu en modem staan naast elkaar.

de onderste rij van beide toestellen in je schema onderaan zouden 20 meter van modem en niu verwijderd staan.

 

nu. De modemlink naar de mediabox is overbrugbaar daar ik al een 20 kabel lopen heb tussen modem en een Mac Airport Express, die toslink uitgang heeft maar ook ethernetport, blijkbaar nodig voor de link met de Mediabox.

dus de Airport komt in het onderste rijtje terecht. 

Opgelost.

Een ander 20 meter kabel loopt nu van de NIU naar een splitter, ...

dus ook die is herbruikbaar, maar nu naar de mediabox.

 

de verdeelbox is een ander verhaal.

vanaf de splitter werd mijn hoofdkabel van de Niu afgesplitst naar tuners en radioreceivers rechtstreeks, indien tuners voorzien van coac in. Amders werden er coax bruggetjes op de klemmetjes voor dipoolantennes gezet, met veranderlijke kwaliteit. Dus NIET naar de versterkers.

Hoe anders kan ik mijn tuner, radioreceiverpark herbruiken. Vanaf de versterker.

is toch omgekeerd.

de verdeelbox, zoals mijn coaxsplitter, moet het uitgaande coaxsignaal van de mediabox verder verdelen over X tuners. Heb nog 9 aluminum bloksplitters, nogmaals om een gesplit signaal verder uit te splitsen.

met 20 tuners receivers heb je wel wat nodig.

 

En als ik het goed begrijp kan ik geen kanaalkeuze op de vintagereceivers meer doen. Ze worden slave van de mediabox. 

Doet me denken aan mijn fm-bubbel.

tja, de goede oude tijd met de verticale signaalkiezer is voorbij.

 

met de Airports, er staan er 4 in de kelders vang ik overal internet, met de toslinkuitgang erop en DACs. 

 

Eigenlijk heb ik dus overal internetradio op de versterkers.

Alleen geen Radio sound, warm als lampenversterkers. Maar dit verdwijnt toch blijkbaar indien de mediabox naar versterkers gaat.

 

ik wou mijn tuner, receiverpark een nieuw leven geven. 

Kan dus niet blijkbaar.

 

watben ik met een mediabox, indien ik overal internet heb. En de verdeler ?

 

Mijn Hirschmannkabels en alle andere coaxkabels naar tuners en splitters mogen jammer genoeg weg denk ik. 

Versterkers nemen de boel over. 

 

Tot zover mijn begrip er van, hopelijk snap jij mijn uitleg ook.

 

Cleo

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signaalswitch: digitale radio via NIU

@Cleo   Eender hoe je moet er mee leven dat FM eruit gaat, op de kabel, maar ook in de lucht. Enkel kleinere radiostations die zich geen DAB+ kunnen veroorloven zullen nog op FM zitten. Ik zou eens moeten opzoeken tegen wanneer de minister van communicatie de grote zenders van de FM af wil.

Nostalgie? Is dat het feit dat je de storingen en gekraak erbij krijgt? Het is gewoon een signaal en de klank wordt volgens mij grotendeels bepaald door uw versterkers en uw boxen. Het komt er alleen op aan uw bronnen ter plaatse te krijgen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signaalswitch: digitale radio via NIU

beetje offtopic:

 

@Ex-Netweter het duurt nog 4 a 5 jaar eer de fm weg is, de regionale radiozenders gaan dan meer problemen hebben ermee.

 

en als je hoog genoeg zit met een goeie antenne of draadje dan kan je veel en goed ontvangen, ook ligt veel aan de radio zelf dat een goeie tuner moet hebben, daar zit ook veel verschil in.

hoe gevoeliger hoe beter, de radio zenders die je vernoemt ken ik ook 😉 als je in het milieu zit lol.

de ene is al beter dan de andere met veel pc problemen (meteoor).

ik zit op 25 meter hoogte en ontvang er bv de VRT van Antwerpen mee, de fm band zit beetje te vol vanaf 100 om iets deftigs van verder te horen.

ik kon vroeger bv vanuit gent naar een zender uit uw omgeving ontvangen op fm (Caraad als je deze kent) 😉

nu zit het te vol om nog iets deftigs van verder dan je eigen gemeente te ontvangen.

Topradio zit ook met veel watt uit te zenden vanuit gent dat je die zonder problemen kan ontvangen daar.

die van gent zal stadsradio zijn denk ik.

kan je bv radio plus niet ontvangen op de 107.7 vanuit gent ook ????


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signaalswitch: digitale radio via NIU

De mediabox dient om de verschillende bronnen te selecteren, Internetradio, muziek van een server(NAS) enz., via de audiouitgang gaat het naar de verdeelbox van audiosignalen en van daaruit naar uw verschillende versterkers. Als je zoals ik een tuner/versterker hebt die je ook op internet kunt aansluiten dan heb je deze opzet zelfs niet nodig. Je coax dient tenslotte enkel als antenneaansluiting. En klank, zoals je zelf zegt, dat hangt af of het een lampversterker of wat dan ook is, en vooral de speakers.Ik heb jaren de mogelijkheid gehad om  verschillende speakers te testen samen met klanten en daar zit wat verschil op. Voor mij liefst een mooi gespreid stereogeluid waarbij je de verschillende instrumenten kan horen en de plaatsing ervan. Ik heb hier bij mij een oude quadro tuner/versterker van JVC staan (1974) met Wharfdale boxen en ik gebruik de FM tuner niet meer hoor. Ik luister naar Internetradio en muziek vanop mijn NAS.

Ik vrees dat je van de nostalgie moet afstappen, de FM en de coaxkabels vergeten en je opstelling moet aanpassen aan de voorhanden zijnde mogelijkheden. We luisteren tenslotte ook niet meer naar de kortegolf zoals de zeezenders van toen der tijd. Een mooi stukje daarover vind je hier

Dat komt uit mijn jeugdjaren hoor, dus heel lang geleden op mijn gammel transistorradiootje.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cleo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 14
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Signaalswitch: digitale radio via NIU

Mijn conclusie had ik wel al een tijdje.

de zuivere slave tuners gaan weg. De vintage receivers die nu veel geld, nog gaan, blijven vanwege hun versterker en audio ingangen. Ik heb overal internet in een verspreid park van 30+ versterkers,...

Maar goed. Wie geeft de internetradio weer. Nog steeds de vintage receiver.

alleen weet ik niet of hij het digitaal, na DAC. conversie via RCA op de Aux ingang zo vintage gaat weergeven als zijn ingebouwde radio , dewelke op FM berust en deze ook meespeelt met de aard van het geluid.

mijn NAS zijn 7 harde schuiven die aan een Airport Extreme hangen. Goed toegankelijk over de Lan.

Geen mediaboxen en verdelers meer , en KABELS.

mijn Macbook, en Tablets zijn de mediaboxen, en de Airport expressen, zijn de te selecteren doelen.

 

ok. Uiteraard nog een dipoolantenne of 3 zolang fm in de ether blijft.

 

bedankt.

groeten

Cleo

0 Likes