Beantwoorden
View-Master
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
Primeur! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Signaalswitch met Humax IRHD3200C

Zoals zovelen de omschakeling hebben moeten doen van analoog naar compacte signaal zat ik ook met het probleem; hoe gaan we dit doen zonder al te veel kosten.  Mijn TV was van 2008 en was dus niet OK voor dit nieuwe signaal.  Volgens de website van Telenet had je een DVB-C tuner nodig.  Na wat zoekwerk op het www kwam ik op de Humax decoders die een ingebouwde DVB-C tuner hebben en het model IRHD5200C een interne HD van 500Giga.  Die decoders kan je makkelijk voor 10 Euro vinden in NL en me dus zo eentje aangeschaft.

Toestel aangesloten en proberen in te stellen, maar lukte niet meteen.  Dan even naar de Telenet klantendienst gebeld met de vraag of ik met dit compacte signaal netwerk of dergelijke nodig had.  De vriendelijke telefoniste had me even in wacht gezet om het aan een technieker te vragen.  Toen de dame terug aan de lijn kwam zei ze me dat de technieker gezegd had dat dit absoluut niet mogelijk was met een toestel uit Nederland.  Als ik dan vroeg waarom niet (daar er toch een DVB-C tuner in zit zoals Telenet schrijft), wist ze zelf niet waarom, maar de technieker had gezegd dat het niet ging.  Toen ik de dame vertelde dat ik naar mijn Telenet center in de buurt wou rijden de dag erna begon ze over een korting op de aankoop van een TV toestel bij hun of korting op een digibox en gratis installatie...Ik heb dit blijven weigeren en dan nog eens even dit forum nagelezen en bleek dat ik de verkeerde frequentie had ingesteld.  Eens ik dat gedaan had, werkte alles prima.  Heb nu een heleboel TV en radio zender! Top.  Dus laat je niet afschepen en koop gerust zo een Humax toestel, werkt perfect, inclusief TV gids...Jammer dat Telenet zo een ondeskundige uitleg geeft of klanten voorliegt; geen van beide is netjes...

 

Titel gewijzigd door Daan(mod) | Vorige titel: Humax IRHD3200C

6 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Signaalswitch met Humax IRHD3200C

Als je tevreden bent met SD kwaliteit dan is dit een oplossing. maar daar ge een TV hebt van 2008 ben je warschijnlijk geen mooier beeld gewoon.Je hebt wel enkele zeneders in HD, Eén, CANVAS, Ketnet.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Signaalswitch met Humax IRHD3200C

ik begrijp telenet er zijn veel toestellen dat je kan gebruiken dat telenet hier info moet geven neen ze hebben een toestel dat je kan gebruiken waar ze alles van kennen

in nederland is dat een andere situatie er waren verschillende aanbieders die elke een toestel ondersteunde en die werkte ook in ander zendgebied door de frequentie te veranderen werkt dit ook toen ze in 2019 starten met sd signaal zag je in duitse webshop tegen december geen toestellen meer binnen waren het ging hard op die moment

nu zijn de prijzen verdubbelt of 3 keer de prijs (door chiptekort )

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Signaalswitch met Humax IRHD3200C

@View-Master 

Je moet in de instellingen eens zoeken waar je de gepaste parameters voor Telenet kan ingeven.

  1. netwerk-id 32
  2. frequentie 290000kHz of 290 MHz
  3. 256 QAM
  4. symbool frequentie of symbol rate 6875

Als je een operator moet ingeven kan je proberen met Zigo. Niet alle parameter (lijst hierboven) staan dan juist. Je moet die dan nog aanpassen.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Signaalswitch met Humax IRHD3200C

Met die externe DVB-C tuners zou ik aanraden om 2 scans te doen, op voorwaarde dat de ene scan de andere niet overschrijft (dus eventueel de optie "bestaande zenders behouden") aanvinken.

  1. scan op 322Mhz/netwerk-id 22
  2. scan op 290MHz/netwerk-id 32

Reden: het reguliere aanbod van Telenet bevat een aantal onversleutelde radiozenders die niet op het Compact signaal zitten.

Op die manier vind ik 22 TV zenders en 51 radiozenders (in plaats van 42 radiozenders).

 

PS - Dat is regio afhankelijk!

 

Indien uw toestel niet kan scannen op netwerk-id (wat het geval is van vele van die goedkope DVB-C boxjes), dan moet je een manuele scan doen, per frequentie (mux). Dan zou ik volgende volgorde aanraden:

Televisie:

  1. 298 MHz (één, Canvas, Ketnet, vtm, enz ...).
  2. 290 MHz (La Une, TPIK, TRL TVI, Play 4/5, etc ...).

Voor de onvesleutelde radiozenders:

  1. 314 MHz (Radio1, Radio 2, MNM, StuBru, etc ... t.e.m. NRJ).
  2. 306 MHz (Q-Music, Joe FM).
  3. 386 MHz (Willy, Q-Music Hits/Foute Radio, Joe 60-70-80-90-Easy, etc ... t.e.m. Stadsradio).
  4. 120 MHz (France Musique/Culture/Inter, BBC 1/2/3/World, NPO, WDR, etc ...).

PS

Kijk eens op https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=C058&liste=2&live=212&lang=en 

Hier zie je (in het groen) alle onversleutelde zenders op de Telenet kabel (ongeacht netwerk-id) 😊.

Op deze site zie je in de details welke radiozenders MPG of AAC gebruiken als codec (niet alle ontvangers ondersteunen AAC).

 

 

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Signaalswitch met Humax IRHD3200C

@flip1953Nadeel aan die site is dat je dan niet alle regionale zenders ziet dat Telenet aanbied, bv voor CI+ gebruikers, op mijn site staan ze allemaal per freq wat beschikbaar is.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Signaalswitch met Humax IRHD3200C

externe DVB-C tuners kan je vrij kanalen selecteren

je moet niets doen gewoon fta zenders aanduiden in toestel

gecodeerde zenders slaat hij over

0 Likes