Beantwoorden
Luc67
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Smart TV - Samsung Frame en Denon receiver

Ik heb sinds enkele weken een Samsung Frame 75" en Denon AVC-X3700H, aangeschaft.

 

Als alle toestellen "Smart" zijn, wil er altijd iemand de slimste vd klas zijn jammer genoeg. 

En, dat ben ik op dit domein helaas niet 😉

Graag jullie professioneel advies: wie kan er me de juiste aansluitingen adviseren?

 

- Momenteel is de TV aangesloten (via de One-connect box) aan de Denon via de eARC HDMI (High Speed HDMI kabel).
- Telenet tv-box is aangesloten op de TV via CBL/SAT HDMI.
- PS4 is aangesloten op de TV via CBL/SAT HDMI.

 

2004128560.jpegDenon AVR-X3700H 9.2 channel 8K AV Receiver Dolby Atmos Back Panel Inputs HDMI Connectors Audi...jpg


Het was een beetje zoeken qua instellingen, en het werk voor het overgrote deel.  De setup raakt wel snel ontregeld echter.

 

Grote vraag is, is dit de juiste setup. Iemand zei me dat het beter is alles via de Denon te laten passeren.  Dus TV-box en PS4 op de Denon aansluiten en deze op zijn beurt met de eARC op de TV aansluiten

 

Het probleem dat ik nu heb is dat wanneer ik een toestel aan zet, de Denon opstart maar er geen geluid is.  Wanneer ik de Denon uit en opnieuw aan zet, komt het geluid wel prima door.  Soms geeft hij gewoon HDMI-receiver weer, soms HDMI-eARC.


Graag jullie advies! bedankt 😉

 

 

0 Likes
7 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Smart TV - Samsung Frame en Denon receiver

Ik gebruik ook de eARC tussen TV en Denon, maar da's ook de enige HDMI aansluiting op de TV die ik gebruik.

De eARC is aangesloten op de HDMI Out van de Denon. Al de rest (TV Box, PS4, Apple TV) is aangesloten op de HDMI ingangen van de Denon.

 

De Audio Return gebruik ik dus enkel om het geluid terug te sturen van de Smart apps van de TV zelf.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Smart TV - Samsung Frame en Denon receiver

Eigenlijk maakt het helemaal in jouw setup niet uit wat je doet. Ofwel sluit je alles rechtstreeks aan op je Denon ofwel gebruik je de One Connect Box.

 

De One Connect Box kan apart aangeschaft worden of wordt soms gratis bijgeleverd bij bepaalde Samsung modellen. Het idee van dit toestel is dat je hierop alles kan aansluiten (Gameconsole, TV-Box, Blu-Ray, Homecinema,...). Daarna sluit je de One Connect Box aan op je televisie met de transparante kabel. Op die manier kan je alles netjes wegwerken en is er geen kabelchaos achteraan je televisie. Wil je in de toekomt een extra apparaat aansluiten of vervangen dan moet je niet meer achteraan je televisie zijn. Als je televisie aan de muur hangt is het gebruik van deze Box zeker handig en dat is nu net het idee van de Samsung Frame.

 

Ik zou in jouw geval het gewoon praktisch bekijken waar je het beste de kabels netjes kan wegwerken. Ofwel bij de Denon ofwel bij de One Connect Box.

 

Dat je soms wat last hebt dat je Denon niet meteen geluid geeft wanneer je een toestel aanzet gebeurt jammer genoeg wel vaker. Dit is niet specifiek een Samsung of Denon probleem. Dit is hoogstwaarschijnlijk een HDMI CEC probleem zijn. Met CEC ofwel Consumer Electronic Control zijn apparaten in staat om met elkander te communiceren. Samsung noemt deze techniek Anynet+, Philips noemt deze Easylink, LG gebruikt dan weer SimpLink en ga zo maar door. Dat fabrikanten hier allemaal een eigen gekozen naam voor gebruiken komt eigenlijk omdat er geen standaard is met CEC. Elke fabrikant heeft deze techniek op hun eigen manier geïmplementeerd. Jammer genoeg ontstaan er hierdoor wel wat problemen en werkt het niet altijd zoals het zou moeten zijn.

 

HDMI-ARC is een onderdeel van HDMI CEC. De ARC staat voor Audio Return Channel en hiermee is het mogelijk om het geluid afkomstig van de televisie door te sturen via de HDMI kabel naar een homecinema systeem. eARC is een uitbreiding op de ARC. Deze heeft een grotere bandbreedte waardoor niet gecomprimeerd geluid kan verstuurd worden.

 

Welke keuze je ook maakt om alles aan te sluiten zorg ervoor dat je Playstation 4 is aangesloten via een HDMI 2.1 poort. Dit is de vierde poort op de One Connect Box ofwel de Game poort op je Denon. Zo is de gameconsole voor in de toekomst al goed aangesloten wanneer je een next gen gameconsole gaat aanschaffen.

 

En nu weet je al veel meer op dit domein. 😉


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Smart TV - Samsung Frame en Denon receiver

@Luc67 Ik raad u het volgende aan.

Vermits je maar weinig toestellen hebt en je tv hier altijd voor gebruikt kan je beter al de toestellen verbinding met de One-connect box en dan een hdmi kabel naar de versterker (HDMI in).

Met de samsung kan je dan alle toestellen zonder probleem bedienen (zelfs de denon voor het geluid)

Bij het toevoegen van de aparaten op je One-connect box moet je aangeven op welk aparaat je het geluid aanpast. Daar zet je natuurlijk uw Denon, vermits al het geluid langs daar gaat. Zo kan je uw Denon op een bepaald kanaal zetten (naargelang waar je de hdmi kabel hebt ingestoken) en moet je niet altijd de ingangen aanpassen voor elk toestel. Doe je het omgekeerde dan kan je dit niet bedienen met de universele afstandsbediening van uw One-connect box en moet je telkens veranderen van kanaal met uw Denon afstandsbediening, dus niet echt gemakkelijk.

Keep it simple 🙂

Ikzelf heb ook alles op mijn One-connect box gezet omdat  alles kan bediend worden via de samsung afstandsbediening. Het geluid loopt bij mij naar mijn Bose systeem, hetgeen altijd op hetzelfde kanaal staat, namelijk TV ;-). Deze kan dus ook bediend worden met de afstandsbediening van mijn Samsung tv. Gewoon zeer gemakkelijk.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Luc67
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Smart TV - Samsung Frame en Denon receiver

Bedankt voor de reakties en tips. 

Ik had/heb nu de setup zoals je adviseerde. Dus enkel 1 kabel (ARC) tussen Denon en One-connect box.  Alle overige aansluitingen op de One-connect.

Blijft het probleem dat wanneer ik bvb de PS4 aanzet of gewoon de TV/telenet, hij geluid speelt via de TV of wel via de Denon, maar dan geeft hij enkel "HMDI-receiver" and en niet "HMDI-receiver eARC". 

Als ik dan de Denon uit en opnieuw aan zet, is het ok en geeft hij "HMDI-receiver eARC".

Misschien moet ik alles eens van de stroom halen, kabels uittrekken en opnieuw insteken.  

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Smart TV - Samsung Frame en Denon receiver

Dit is wellicht een probleem met CEC en hetgebrek aan standaardisatie ervan tussen de verschillende merken, zoals @BillyX al aangaf.

Dity issue zal je niet hebben als je alle HDMI ingangen eerst langs de Denon laat passeren (ipv op de TV of connect box), omdat het geluid altijd eerst via de Denon passeert en die vervolgens het beeld (en optioneel een copie van het geluid) naar de TV stuurt.  CEC is daar minder een issue.

 

Maar je moet dan wel altijd van ingang veranderen op de Denon. Met een universele afstandsbediening is dat geen issue, maar de industrie beweegt meer in de richting van eARC heb ik de indruk. Harmony is trouwens gestopt met zijn universele remote oplossingen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Luc67
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Smart TV - Samsung Frame en Denon receiver

Steven, bedankt.

Ik zal nog eens proberen het op die manier te doen, dus alles op de Denon aansluiten.

 

Toch wel eigenaardig. Blijkbaar is het geen probleem om 4 toeristen in een baan om de aarde te sturen, volledig op autopilot, maar zo'n ARC verbinding krijgen ze niet 100% foutenvrij 🤔

 

Bedankt allemaal voor het advies nogmaals ! 🤗

Luc67
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Smart TV - Samsung Frame en Denon receiver

Alles is nu netjes aangesloten op de One-connectbox van Samsung, met 1 High Speed HDMI ARC-verbinding naar de Denon.  Dit werkt vrij goed.

Het enige wat ik nu heb is dat wanneer ik een toestel aan zet, de Denon opstart geeft de TV gewoon HDMI-receiver weer bij geluid, en niet HDMI-eARC.  Ik weet niet of dit enkel een weergave probleem is of effektief een probleem met de eARC.  Het geluid wordt volgens mij wel correct weergegeven. Hopelijk is dit ook zo bij Dolby Atmos geluid zoals bij Netflix.

0 Likes