Beantwoorden
RogerSmets
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

TV met kaartje op Loewe XelosA 42 HD+ 100 DVB-C tuner

Mijn TV (Loewe XelosA 42 HD+ 100) is blijkbaar niet geschikt voor "TV met een kaartje" (komt niet in de lijst voor) maar heeft volgens de gebruiksaanwijzing wel een DVB-C tuner, kan ik dan gebruik maken van het compacte sigaal ?

Tags (2)
0 Likes
15 reacties
Ex-Netweter
 

TV met kaartje op Loewe XelosA 42 HD+ 100 DVB-C tuner

Dat jouw toestel niet in de Telenet lijst voorkomt, betekent daarom nog niet dat het toestel niet geschikt is voor "TV met een kaartje". Eigenlijk zijn er maar 2 voorwaarden:

  1.  Toestel moet een DVB-C tuner bevatten
  2.  Toestel moet een CI gleuf hebben, die geschikt is voor CI+

Jouw toestel is waarschijnlijk al enkele jaartjes oud (2008?) en heeft misschien nog geen CI+ (alleen CI), en daarom inderdaad ongeschikt voor TV met een kaartje 🙁.

 

Maar met de DVB-C tuner kan je inderdaad gebruik maken van het Compact signaal. Het zal bij deze oudere toestellen wellicht enige moeite vragen om de juiste instellingen te vinden.

Vermijd dat je een "volledige scan" of "automatische scan" moet doen, want dan zal het toestel alle versleutelde kanalen ook vinden, en is het een behoorlijk werkje om in deze in de zenderlijst één voor één te verwijderen.

Soms helpt het om het toestel in te stellen op "Zweden" of "Finland", waar je meestal zelf de netwerkinstellingen kan ingeven (start frequentie 290.000 MHz, symbol rate 6.875, modulatie QAM256, netwerk-id 32).

Succes 👍.

RogerSmets
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

TV met kaartje op Loewe XelosA 42 HD+ 100 DVB-C tuner

Het toestel heeft inderdaad enkel een ci slot. U schrijft dat ik moet vermijden een "volledige scan" of "automatische scan" te doen, wordt er dan een alternatieve scan (enkel niet versleutelde kanalen) voorgesteld ?

 

De groeten

0 Likes
Ex-Netweter
 

TV met kaartje op Loewe XelosA 42 HD+ 100 DVB-C tuner

Ik ken jouw toestel niet, het is dus moeilijk om je blinde instructies te geven.

Indien je een mogelijkheid hebt om alleen naar niet-versleutelde zenders te scannen, is dat misschien een goede optie ...

 

Maar als je de mogelijkheid hebt om te scannen op netwerk-id (32), dan zal je toestel, op basis van de NIT van Compact Signaal alle zenders in de juiste volgorde nummeren (23 TV zenders en 42 radio zenders).

Bij oudere toestellen helpt het soms om het toestel op een ander DVB-C land in te stellen.

 

Voor de juiste lijst zie: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/zenderoverzicht-kabelabonnement-van-telenet/ (na ingave van postcode).

 

RogerSmets
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

TV met kaartje op Loewe XelosA 42 HD+ 100 DVB-C tuner

Ok, dat heb ik begrepen. Nog dit, als ik die procedure op mijn eigen tv zou uitvoeren zou ik er zonder schroom aan beginnen, ik moet dit echter doen op een tv van een gebuur en heb bijgevolg bang als het niet naar behoren lukt hij geen tv kan kijken. Mijn vraag ik nu, is het mogelijk nu de analoge zenders nog op de kabel staan bij een mislukte poging alles terug te draaien ?

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV met kaartje op Loewe XelosA 42 HD+ 100 DVB-C tuner

 

Ongeacht wat je gaat doen, raad ik aan om eerst een lijstje te hebben van de huidige afstemmingen. Iets zoals op 1 vrt één, op 2 canvas, op 3 vtm, ...

Na de afstemming kan je de digitale kanalen dezelfde nummers geven als de analoge.

 

Ik denk dat op deze link de handleiding vindt van het toestel. Op pagina 12 (paginanummer onderaan) zie ik een menu waar je kan aanvinken wat je wil scannen. Kies hier enkel voor de digitale kanalen. Hierdoor blijven de analoge kanalen beschikbaar op de kanaalnummers waar ze nu reeds op staan.

 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV met kaartje op Loewe XelosA 42 HD+ 100 DVB-C tuner

de vraag is of die tv al overweg kan met de AVC beeldnorm 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
RogerSmets
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

TV met kaartje op Loewe XelosA 42 HD+ 100 DVB-C tuner

AVC is totaal nieuw voor mij, na wat googelen is het een term die ik veel tegen kom bij digitale camera's en DVD spelers. Ik denk dat de Loewe zo'n 10 tal jaar oud is en ziet er uiterlijk zeer modern uit.

 

De groeten

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV met kaartje op Loewe XelosA 42 HD+ 100 DVB-C tuner

Op Wikipedia lees ik dit:

H.264MPEG-4 Part 10 of AVC (Advanced Video Coding) is een digitale videocodec, die een sterke compressie van videobeelden nastreeft. Door de ontwikkeling van het internet is het aantal internetdiensten toegenomen. Aangezien geheugencapaciteit en processorsnelheid van computers eveneens zijn toegenomen kan de noodzaak van een verbeterde codec niet zo groot lijken, maar een sterkere compressie brengt ook andere voordelen met zich mee (zie onder). Daarom besloten ITU-T VCEG en ISO MPEG hun krachten te bundelen en richtten ze het Joint Video Team (JVT) op, om samen een nieuwe videocoderingsstandaard te ontwikkelen: H.264/AVC.

De vraag gaat over een tv die kennelijk een HD tv is (TV met kaartje op Loewe XelosA 42 HD+ 100 DVB-C tuner).

Op basis van deze twee elementen is de beeldnorm in orde.

Geen probleem om het compacte signaal te ontvangen.

Vermits ik nergens een CI+ kan vinden, maar enkel een CI, heb ik het zeer sterke vermoeden dat (quasi zekerheid) dat het geen zin heeft om tv met een kaartje te proberen met deze tv.

RogerSmets
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

TV met kaartje op Loewe XelosA 42 HD+ 100 DVB-C tuner

Bedankt voor je antwoord, ik denk wel dat ik nu met zekerheid de klus aankan.

 

De groeten

Ex-Netweter
 

TV met kaartje op Loewe XelosA 42 HD+ 100 DVB-C tuner


@janne_man  schreef:

Ik denk dat op deze link de handleiding vindt van het toestel. Op pagina 12 (paginanummer onderaan) zie ik een menu waar je kan aanvinken wat je wil scannen … 


In deze handleiding lees ik op pagina 13:

DVB-C

Instellingen

Uit de instelling voor de locatie van het toestel worden de gebruikelijke instellingen afgeleid. Verander deze uitsluitend wanneer u andere symboolsnelheden of modulatiewijzen bekend zijn of wanneer de opgave van het netwerk-ID vereist is voor uw kabelnetwerk (deze informatie kunt u krijgen van uw kabelmaatschappij)

 

Met andere woorden:

  1.  Voor bepaalde landen staan de "gebruikelijke" instellingen reeds vooraf ingegeven.
  2.  Er is een mogelijkheid om deze instellingen frequentie, symbolrate, modulatie, netwerk-ID) indien nodig te wijzigen

Gezien er 10 jaar geleden nog geen sprake was van "TV met een kaartje", zal in deze oude Loewe TV geen instellingen staan voor België (Telenet).

Vandaar mijn advies hierboven om eens te proberen met "Zweden" of "Finland", en dan de instellingen aan te passen voor het Compact Signaal (290 MHz, 6.875 MSym/s, QAM256, Netwerk ID 32).

Zo moest je het ook doen met de eerste Philips DVB-C toestellen ...

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV met kaartje op Loewe XelosA 42 HD+ 100 DVB-C tuner

deze tv kan de AVC normen niet aan en kan zijn dat de zenders niet gevonden worden van het compacte signaal.

je kan het proberen of het lukt.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
RogerSmets
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Tien op tien! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

TV met kaartje op Loewe XelosA 42 HD+ 100 DVB-C tuner

Bestaat er een mogelijkheid dat het switchen naar het compacte signaal wordt uitgevoerd door een telenet technieker ?

 

De groeten

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV met kaartje op Loewe XelosA 42 HD+ 100 DVB-C tuner


@RogerSmets  schreef:

Bestaat er een mogelijkheid dat het switchen naar het compacte signaal wordt uitgevoerd door een telenet technieker ?

 

De groeten


Dat zou je aan Telenet zelf moeten vragen.

Eerlijk gezegd ik geloof van niet. De kost gaat aangerekend worden. Op het ogenblik van de aanvraag is er geen garantie dat het zal lukken. Een klant een rekening sturen als er uiteindelijk geen resultaat is leidt tot onvrede.

Je kan hulp vragen op plaatsen zoals de Netweters, je kan ook hulp vragen aan een buur, een familielid, ... Mogelijk is er in uw gemeente een klusjesdienst met handige harry's die dat wel willen doen.

 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

TV met kaartje op Loewe XelosA 42 HD+ 100 DVB-C tuner


@RogerSmets  schreef:

Bestaat er een mogelijkheid dat het switchen naar het compacte signaal wordt uitgevoerd door een telenet technieker ?


@RogerSmets er bestaat zoiets als een signaal switch-afspraak bij Telenet. De kostprijs van deze afspraak is €30 en om ervan gebruik te kunnen maken moet je in een regio wonen waar de signaalswitch gepland is. Er zijn regio's die pas later (najaar 2020) aan de beurt komen, daar kan je deze afspraak nog niet laten inplannen. Ben je een klant in een andere regio, dan kan je gewoon tot dan tv blijven kijken. 

 

Deze afspraak is dus eigenlijk vooral voor klanten die een herscan nodig hebben (analoge tv houden) of overstappen op niet-interactieve digitale tv. Stap je over naar interactieve digitale tv of een ander pakket bij Telenet? Dan zijn er andere mogelijkheden/promoties van toepassingen.

 

Heb je digitale tv op één tv-toestel, maar heb je hulp nodig met het herscannen van je andere tv's? Ook dan kan je deze afspraak laten inplannen. Maar alleen als je woont in één van de regio's die nu al aan de beurt zijn voor de signaalswitch. 

 

Wat doet de technicus?

  • Het televisietoestel instellen op het compacte signaal. Heb je meerdere toestellen? Dan herscant de technicus maximaal 2 tv's.
  • Is je toestel niet compatibel? Dan stelt de technicus voor om een niet interactieve HD digibox of HD digicorder te installeren. 
  • De technicus plaatst dus geen modem of versterker (NIU)

 

Heb je hier toch nog vragen over? Dan kan je altijd contact opnemen met Telenet, de collega's van de klantendienst zullen dit dan individueel voor je bekijken.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.